Nekromanti Religion i mitt rollspel - Omega Chronicles

Archer

Swashbuckler
Först och främst vill jag säga att jag håller på med ett rollspel som går under namnet Omega Chronicles, vilket utspelar sig i ett imperium bland stjärnorna, har fantasy raser (alver till exempel), och en stor övernaturlig ondska. Imperiet är skapat av människorna innan de träffade på andra intelligenta livsformer, och har sedan dess växt. Mänskligheten har lämnat en döende jord bakom sig.

Centralt för kampanjvärlden är konflikten imperiet har med ondskan (som går under namnet the darkness för tillfället). Imperiet har för tillfället en enda stor religion, där de dyrkar The Divine Light. Enligt denna religion existerade innan universum bara ett evigt mörker och kaos. I detta mörker fanns ett ofantligt medvetande, helt ensamt i universum fram tills dess att det gudomliga ljuset föddes av de kaotiska energierna. I samma tillfälle som det gudomliga ljuset uppstod började det skapa universum (the Big Bang ungefär).

För att korta ned det hela. Religionen som gäller i kampanjvärlden tror att alla levande varelser i universum förnimmer det gudomliga ljuset och mörkret på ett omedvetet plan. De intelligenta varelserna har tolkat dessa förnimmelser som olika gudar, och skapat olika religioner kring dem. Det brödraskap (the brotherhood of light) som utgör den centrala religionen för kampanjvärlden anser alltså att alla gudar och alla religioner dyrkar antingen det gudomliga ljuset eller mörkret.

Mörkret har nu fått ett fotfäste i universumet (det existerar utanför universum), och har lyckats manifestera ett par ofantligt mäktiga väsen som var och en är olika aspekter av dess medvetande. Kring dessa mörkrets apostlar samlas diverse onaturliga varelser skapade av mörkret eller genom apostlarnas magi.

Imperiet har gång på gång blivit attackerat av mörkrets härskaror, och det enda vapen som visat sig vara särskilt effektivt är de krafter som The Brotherhood of Light har.

Så, nu efter denna långa beskrivning, så kommer kärnfrågan som är anledningen till att jag skriver detta inlägg. Om vi betraktar vart denna kampanjvärld befinner sig nu, och betraktar att imperiet har sitt ursprung i vår jord, i vårt universum. Diverse olika intelligenta raser dyrkar olika andra religioner (främst de som inte tillhör imperiet).

Frågan som jag vill diskutera lyder då; Hur ser imperiet ut på religions fronten. Finns det flera olika sekter, olika läror, finns det andra gudar vid sidan av. Hur skulle de religioner som existerar idag te sig i framtiden av detta imperium, skulle de ens finnas kvar?

Updatering: För att göra det tydligt, vilket det inte har varit i denna postning enligt de indikationer jag fått. Perspektivet som kampanjvärlden beskrivs ifrån är att imperiet är "gott" (vilket inte är sanningen), och att mörkret är "ont". I själva verket är detta subjektiva perspektiv. Konflikten mellan mörker och ljus är den av existens icke-existens, som vårt universum ständigt utkämpar, dock i formen här av två övernaturliga krafter.

Vimes

Kungsblå
Frågan som jag vill diskutera lyder då; Hur ser imperiet ut på religions fronten. Finns det flera olika sekter, olika läror, finns det andra gudar vid sidan av. Hur skulle de religioner som existerar idag te sig i framtiden av detta imperium, skulle de ens finnas kvar?
Givetvis torde det finnas olika inriktingar inom religionen (The Way Of The Divine Light? :gremwink:), med varierande syn på det gudomliga ljuset.
Finns det profeter eller andra typer av andliga förkunnare inom denna religion? I sådana fall anser kanske gruppering/sekt/lära A att profet A är förespråkar den rätta läran. Gruppering B anser kanske att både profet A och profet B leder imperiet på rätt väg, medan gruppering C tycker att ovannämda profeter är virrpannor och följer sin egen gudsman profet C. Givetvis måste det också finnas en mystiker-inriktning!

Jag tror att det kan vara värt att fråga sig vad religionen lär ut. Alltså inte vad den representerar för metafysisk uppfattning, utan vilken etik och vilka seder och ritualer den uppfostar mänskligheten till. Även här finns gott om utrymme för olika inriktingar...

Ang. de äldre religionerna kan man tänka sig att de har assimilerats in i "huvudreligionen" genom att t.ex. låta Jesus representera The Divine Light. Sålunda blir kanske även det en sekt inom huvudreligionen: The Divine Light Och Kristus, eller något :gremsmile:. Vidare är det också troligt att en hel del av de gamla religionernas seder och ritualer på något sätt återfinns i den nya religionen...

Slutligen en fråga: Du nämner alver. Är de utomjordlingar?

Archer

Swashbuckler
Japp, håller med angående religionernas utveckling, och det sedan finns olika tolkningar av läran, vilket lär ge olika religioner, eller kanske enbart sekter.

Ja, alverna är en utomjordisk ras (de kallar sig själva Ethai), som för många tusen år sedan besökte vår planet. Därför finns de som mytologiska väsen i våra myter, legender och sagor.

Hartland

Warrior
Jag har egna liknande tankar kring metafysisk ljus/mörker guddomar, dock i fantasy miljö.
Jag anser också att Ljus inte måste vara mer eller mindre gott än mörker. Problemen kommer mest då man försöker lägga in metafilosofiska värderingar i vad de betyder istället. Det problemet verkar du dock ha löst då mörker står för intet och förstörelse vilket inte alltid är ondt medan ljuset står för existens och skapande vilket inte alltid är gott.
Jag vill i min version göra Ljuset likt kristendomen men det är bara för att vara rolig.
Men i alla fall, över till din fråga.

Jag anser att det beror på hur pass fanatiska du vill att Imperiet ska vara. Jag antar att det ska vara ganska löst för att ge spelare en chans att vällja mellan att vara troende eller inte. Och är det löst finns det säkert så som Dac säger kulter och feltolkningar.
Vem är överhuvud för the brootherhood of light? Är imperiet egentligen en teokrati? Lär man imperiets invånare från dag 1 att vara tacksamma mot Det heliga ljuset för att de existerar och att de måste tacka det/han/hon två gånger om dagen annars kanske man faller in i "skuggan"?
Underreligioner är nog konverteringar av redan innan existerande gudar. Typ Sekten för Jesus är Ljuset eller andra konverteringar där man ger namn på skapelseprocessen och kanske till och med dess delar. Är religionen öppen så kan man se det på lite olika sätt. Antingen så är det religionsfrihet och alla tycker vad dom vill utan att en specifik kyrka har någon mer makt än den andra (Utom som opionsbildare då). Eller så har man en tillerant moderkyrka med bara vissa krav på vad som är "fel", typ direkt tillbedjan av mörker eller perverteringar där båda är likvärdiga. Lite som att Judar, kristna och muslimer skulle säga att de bad till samma gud och accepterade att alla gjorde det på sitt sätt. Eller så har man en hårdmoderkyrka som gör allt för att utrota alla möjliga felaktiga läror.

Du får gärna berätta mer om kampanjvärlden så att man kan skapa sig en bättre uppfattning om hur du vill ha det.

[...] (det existerar utanför universum) [...]
Kan det kanske vara så att mörkret är det som finns runt universum och utanför det? Kan det vara lite som intigheten i Den Oändliga Historien?
Aja... Bara några korta tankar som troligen går emot din metafysik.

/Hartland - hoppas han sa nått vettigt i alla fall

Archer

Swashbuckler
The Brotherhood (min förkortning av det jobbigt långa namnet) är strukturerat ungefär som katolska kyrkan. De har en kardinal som överhuvud, ett antal biskopar osv.

Det är fritt för spelare att vara troende eller inte. Dock har brödraskapet (måste verkligen komma på ett bättre namn) väldigt stort inflytande i imperiets politik. Men det är långt ifrån en teokrati. Religionen är statsreligion, och kejsaren konverterar och invigs i religionen automatiskt då han stiger upp på tronen (en del av ceremonin). Brödraskapet försöker att sprida sin lära till medborgarna, för endast genom att de tror på deras lära, och tar till sig deras budskap kan de börja agera på ett sätt som inte främjar mörkret. Dock är de ganska tålmodiga och toleranta, så till den grad att de tillåter andra religioner - så länge dessa inte är en inkarnation av mörkret.

När det gäller att "falla i skuggan" som du säger så predikar de mycket om att synderna girighet, lusta, och maktslystnad leder till mörkret (vilket på sitt sätt också är en inkarnation av alla negativa känslor som alla intelligenta har).

Som jag sa, de tolererar andra religioner, och försöker upplysa dem om att deras gudar är i själva verket ljuset. Hur de tar ställning till de som inte är "renläriga" när det gäller den egna läran är nog en annan sak. Toleransen här lär inte vara så stor då "perverteringar av läran" är en allvarlig sak. De skulle nog vara ense om att de dyrkar en och samma sak, men frågan är om den heliga texten kan tolkas på mer än ett sätt osv. Det är saker jag verkligen måste fundera mycket hårt på. Det är ju roligare om det är så. Blir mer kaos och teologiska konflikter, vilket alltid är kul.

Tidigare religioner har nog omtolkats i ansiktet av denna nya religion. Jesus var till exempel inte guds son, han var en förkämpa för det gudomliga ljuset, och hade direkt kontakt med det.

Hartland

Warrior
Omega _Chronicles_[ant]

Du måste verkligen komma bort från termer som Brödraskapet, Kardinaler och till viss del Mörkret i samma samman hang. Låter Alldeles för mycket som Mutant _Cronicles_ i mina öron. Vilket konceptet ifs också gör men subreligionerna blir en stor skilnad. Jobba på =)

/Hartland - var på sin 7:e kickboxträningen idag

Archer

Swashbuckler
Re: Omega _Chronicles_[ant]

Ok, det är bara för att du får endast se en liten bit av den stora kakan. Världen är långt ifrån mutant chronicles värld.

Kardinal kommer ifrån att jag använder den katolska namngivningen på olika poster inom kyrkan.

Mörkret, tja, detta är ju ett allmännt vanligt förekommande ord. Det är svårt att ge något bättre namn för tillfället till företeelsen. Icke-existensen låter bara inte helt rätt.

Brödraskapet är en förkortning av The Brotherhood of the Divine Light, vilket syftar på att alla gudomar är igentligen avspeglingar av det gudomliga ljuset. Alla som inser sanningen och istället direkt börjar dyrka det gudomliga ljuset är därför bröder, de har insett sanningen och är genom det sammanbundna på samma sätt som bröder är det av blod.

Tror associationerna har med att göra att du kanske har spelat Mutant Chronicles en hel del. Misstänker att också ordet Chronicles i Omega Chronicles skickar dig i den riktningen.

Omega Chronicles syftar på att spelet handlar om den sista krönikan, den sista tiden. Slutet på alltet är nära. Alfa och Omega du vet.

besök denna sida; http://www.rpglab.net/ , och läs på dess forum, så får du se lite småsaker jag skrivet där. Allt eftersom kommer jag avslöja mer om världen :gremsmile:

Saker jag inte nämnt mycket om än; Adelshusen, Imperium (den imperiska regeringen), corporationerna, Savroia Star Nation, och en massa mer saker.

http://rpglab.net/forum/showthreaded.php/Cat/0/Number/771/an/0/page/0#771 <- Läs där för mina inspirationskällor, så kanske du kan få en svag aning om hur kampanjvärlden blir.

Visst, det finns likheter med MC, det finns även likheter med WH40k, det finns visserligen likheter med både Star Wars och Dune.

Men Omega Chronicles är inte något av dem. Det är ett av problemen med att göra science fantasy, det finns så få källor att folk omedelbart drar likheter mellan det du gör och de som redan finns, om det minsta av konceptet låter som det _kan_ vara lika :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
Info, bara för att...

Bara för att ge dig lite mer info om religionen, och bakgrunden till de två primära metafysiska krafterna i kampanjvärlden, så ger jag dig här vad brödraskapet tror på. Vet inte om detta kan skingra dina MC associationer.

Säg till om det är något ni undrar över, tycker ska ändras, eller behöver förklaras bättre. Brödraskapet dyrkar då The Divine Light, och kände fram tills ganska nyligen inte ens till att mörkret existerade. När det visade sig (finns mer att veta) kom en hög med profetsior visa sig vara sanna, och de fick kunskap om vad mörkret var.

The Brotherhood Faith

The First, The Darkness
In the beginning there was only darkness and energy, and in this the first sentience existed without form, thought or emotion. Everything was nothing and it was peaceful. The first had limitless power but had no use for it. It was content to do nothing in the non-existence.
Then from the energy of the nothingness the Divine Light was born. In the same instant it came into being it used all the energy of the nothingness to create the universe in an explosion. An explosion of space, time, form, energy and matter instantly created our universe, driven by the force of the Divine Light.
With the creation of the universe the first was instantly pushed away from the forming universe and trapped into a small pocket existence outside it, almost powerless. Here there were energy and space, and a total darkness unlike that which it had known before. It learned its first emotion; rage. It could not escape its prison outside the universe, and any hard won change to the universe was corrected by the Divine Light that created and continues to create it.
Then something changed. There were other sentient "things"; inside the universe. The first found that it could communicate with them on a primitive level. It channeled its rage at being trapped to them. And eventually they began communicating back. Although it did not understand what they said, it understood their emotions. It absorbed all their negative emotions and dark impulses, such as rage, hatred, greed, etc.
It then learned how to absorb every dark impulse the sentient beings had, such as the will to murder, destroy, and corrupt everything around them. As it absorbed this from the sentient beings in the universe, it became the embodiment of their worst personality traits.
Slowly it learned concepts and ideas that had not existed before. It began to learn thought, it began to learn knowledge, and it grew godlike in its power. It became the darkness of the sentient heart, and it began to formulate a plan.
The darkness is the power that tries to make the universe return to the non-existence before there was anything at all. It affects the universe by collapsing dying stars into black holes, it try to affect molecules to form anti-matter, and it uses every trick it can to achieve its goal of annihilating the universe. It speaks to those who are susceptible to its subtle mental influence, trying to learn more. It is all it can do trapped outside of the universe.

The Divine Light
The Divine Light is the source of the universe. It caused the "Big Bang" that created the universe. Its radiance shine throughout the universe and can be seen in the millions of stars, the different energies within the universe, and the matter that is the building blocks of all there is in the physical universe. And it continues to guide the development of the growing universe, correcting any flaws created by the trapped darkness.
Since the Divine Light is connected to everything in the universe, the universe itself and everything in it is divine. Everything flows from the source of the Divine Light, and everything is connected to everything else through the flow.
Every sentient being in the universe is capable at glimpsing the Divine Light at a sub-conscious level. And it is these glimpses that have caused many sentient races throughout the universe to create religions and gods to explain these glimpses of the one true divine source.
By realizing and learning the truth about the Divine Light, sentient beings can come closer to the divine source. And if their souls are pure enough they can become mirrors, reflecting the Divine Light and spreading it all around them, making the light stronger.
All sentient beings in the universe are able to perceive the Divine Light on a subconscious level. Although those that are especially sensitive or who have been able to cleanse every single negative emotion and impulse from their mind (which are few) are able to clearly see the Divine Light in everything around them, even in their own bodies, subtly working on creating the universe. The Divine Light is the life flow of the universe. It is the divine source, the force behind the creation of matter, the stars, the planets and everything else within the universe.

Archer

Swashbuckler
Namnbyte? förslag?

Så, det har blivit dags att kanske hitta något annat namn för the brotherhood. Detta verkar dock vara problematiskt, då de flesta namn jag föreslagit på IRC chat har förkastats omedelbart.

Förslag som jag har haft är;
Fraternitas Divina Lux - Brotherhoood of the Divine Light
Templi Divina Lux - Church of the Divine Light
The Order - Vilket låter fel då själva religionen sedan är uppdelad i ordnar.
Illuminati - Vilket tydligen var ett annat rollspel, och en konspirationsteori. Dock var det det namn som annars bäst beskrev religionen.

Många av de ordnar, institutioner i imperiet har latinska namn.

Har ni några andra förslag på vettiga namn? (namngivning är nog den svåraste biten när man ska skapa en kampanjvärld).

Storuggla

Champion
Re: Namnbyte? förslag?

Triluminarerna? Luminosa Grande Burrito? Det Skinande Ljusets Heliga Tempel, fast på lämpligt språk?

Storuggla, försöker dåligt

Archer

Swashbuckler
Aurorae

Aurora Borealis föreslog troberg, och det blev sedan Aurora = Skina Som Soluppgången, vilket är Aurorae i plural (dvs vad som används när man talar om religionen och de dyrkande som helhet).