Att vara konsekvent
Det är trist att du undviker kranks fråga. Jag tycker det är en mycket tankeväckande debatt som förs, men det är uppenbart att du bara vill höra ena sidan.
Vi kan alla sluta oss till att människor gör dumma saker mot varandra. Frågan är orsaken. Du och Arfert har, exempelvis, rakt ut i debatter menat att det måste vara något snett i kommunismen när alla de kommunistiska staterna dras med förtryck, etc. Då är det ju, med alla tolkningsvarianter av ordet "logik", rimligt att även påstå att det måste vara något snett i kristendomen som gör att så många kristna stater dragits med förtryck genom historien.
Observera att jag själv är en av dem som i många debatter menat att det är orimligt att som kommunist inte låtsas om att ens lära förknippas med förtryck, men jag tycker att man bör vara konsekvent.
Sedan är det förstås så att när man analyserar både kristendom och kommunism så kan man komma närmare sanningen till vad i tankesätten som orsakar våld och lidande. Men det krävs en betydligt mer detaljerad diskussion än vad som förts hitills, så på den nivån vi hållit oss kan jag inte annat än dra slutsatsen att kommunister och kristna, för att ta två exempel, är lika goda kålsupare i att ignorera sin läras mörka sidor. Delar man upp det i detalj kan man säkert visa på att mycket av det dåliga härrör ur faktiska ledargestalter snarare än påbud i lärorna.
Sedan är jag den förste att säga att en åsikt man har inte borde förkastas bara för att någon person, någon gång i historien, gjort något dumt i samband med åsikten. Jag är övertygad om att man kan hitta smuts i varje lära och mänsklig organisation, må det vara en syjunta eller religion. Man bör ju rimligen döma utövaren, exempelvis en modern kristen, efter vad han verkligen anser och tycker, inte efter vad maktgalna påvar för 800 år sedan ansåg och gjorde. Men det minsta man kan begära är att utövare är medveten om sin läras historia, mörk eller ljus sådan, och vet att ta avstånd från de dumheter som begåtts. Ergo - dagens kristna bör ta tydligt avstånd från kristendomens mörka historia, likväl som dagens kommunister (och dagens kapitalister) bör göra motsvarande. Därefter bör folk dömas, om de måste, efter de åsikter de faktiskt hyser. Är det svårt att enas om något sådant?