Hade de värdsliga varit det? Att kriga i Israel när man är fransos är inte direkt billigt.Jag kanske ska omformulera mig: Hade de religiösa motiven i sig varit tillräckliga?
Hade de värdsliga varit det? Att kriga i Israel när man är fransos är inte direkt billigt.Jag kanske ska omformulera mig: Hade de religiösa motiven i sig varit tillräckliga?
Att ovan nämnda citat inte stämmer håller jag helt med om. Men man måste väl ändå ha en liten öppning? Själva grundidén med att religioner kostar så in i h...e med pengar står jag dock fast vid.Religioner har alltid motarbetat vetenskapen då ett upplyst folk inte är ett troende folk och således kommer religionen att förlora sitt finansiella stöd och självdö om de inte får statligt bidrag.
Jag är ganska övertygad om att om det aldrig hade funnits/uppstått några religioner hade ungefär allt ovannämnt skit hänt ändå. Religionen har bara varit en kanal, en samlingsfaktor för olika fraktioner. Dessa grupper/fraktioner hade uppstått även om islam/kristendomen etc inte hade dykt upp. Av andra anledningar.Men religionerna idag har också en del avigsidor. De utnyttjas som en bas för terroristattacker med löften om matyrskap om man offrar livet i kampen, samma känsla av gemenskap inom en religion ger en känsla av främlingsskap mot människor med en annan tro. Detta handlar främst om de närliggande religionerna (Kristedom och Islam) eftersom jag inte har någon vidare koll på de andra stora och små.
Jag tror faktiskt det. När man tittar närmare på varje konflikt så finner man bakomliggande orsaker, som att upprätthålla allianser (I scratch your back, you scratch mine), kontroll över ett specifikt landområde, hat mellan folkslag som matats och hållits vid liv i generationer osv. Det är inte alltid fråga om krassa ekonomiska intressen men likväl kan det vara världsliga intressen.Hade de värdsliga varit det? Att kriga i Israel när man är fransos är inte direkt billigt.
Även om jag nu gert tio procent av min inkomst till min lokala kyrka vad kostar det andra? Pengarna går till löner åt pastorer, för lokaler och en massa saker som även folk som inte betalar någonting till kyrka kan få tillgång till. För de som inte frivilligt vill ge några pengar alls till sin kyrka är det alltså inga pengar som går utöver de bidrag som kyrkor kan få, kan man lägga skattepengar på att tonåringar ska köpa rollspelsböcker kan man lägga dom på att folk ska må bättre genom att gå i kyrkan.Själva grundidén med att religioner kostar så in i h...e med pengar står jag dock fast vid.
Ligger efter i utvecklingen i förhållade till vadå?Nu menar jag inte att det är genom vad folk betalar in till kyrkan som gjort att de kostat så mycket, det är det att vi ligger efter så i utvecklingen pga dem. Iofs är det ju troligt att någon annan konservativ jävel hade hållt tillbaka utvecklingen i deras ställe, men nu blev det inte så. Mattematik och Naturvetenskap gick ju käpprätt i botten under kyrkans storhetstid.
Intresant tanke... Menar du att utvecklingen då står still måntro?
Sant, och man ska dessutom komma ihåg att religionen ibland till och med varit till vetenskapens gagn. Araber som helt galet började analysera koranen både fram- och baklänges började exempelvis hitta vissa regelbundheter i språket som gjorde att de kunde utveckla dechiffreringsmetoder som knäckte alla dittills varande chiffer, och på den vägen hittade man de vetenskapliga verktyg som behövs för att exempelvis kunna tolka gamla utdöda skrivtecken. (De utvecklade alltså de verktyg som vi sedan kom att använda för att lära oss läsa hieroglyferna)Lika lite som man i filosofiundervisningen beklagar sig över att vi skulle kommit längre om romarna inte funnit kan man anklaga "kyrkan" eller andra företeelser på andra forskningsområden.
Kan man inte? Jag gör det iaf. Om du vill vara snäll mot Romarriket får väl ändå stå för dig?Lika lite som man i filosofiundervisningen beklagar sig över att vi skulle kommit längre om romarna inte funnit kan man anklaga "kyrkan" eller andra företeelser på andra forskningsområden.
Håll dig borta från existensiella frågor, gräver man ned sig riktigt ordentligt sitter man där med valet att bli nihilist, kristen eller existensialistDessutom kan man fråga sig på vilka sätt människan egentligen tjänar på vetenskapen. Ska jag vara alldeles ärlig så skiter jag i om jag är guds skapelse eller om jag har utvecklats från kvastfeningarna
Man behöver tid för att dechiffrera, ja, men man behöver veta vilken metod man ska använda först. Och den kom muslimerna på genom att börja analysera koranen på sätt som aldrig tidigare gjorts med någon skrift (genom att räkna bokstäver och se vilka "grannar" de oftast hade på varsin sida).Förvisso stämmer lite av det du säger med dechiffreringsmetoder, men har inte det alltid varit en fråga om tid?
Njaej... Lite. Det handlade mest om att man hittade rosettastenen. Men det finns ett annat utdött skriftspråk, en sorts kilskrift, som man helt klart lyckades tyda genom att analysera texten på dechiffreringssättet (genom att räkna och analysera skrivtecknen så som muslimerna gjorde - det var iofs mer to it than that, men i princip så stämmer det).Dessutom - är det på grund av just dessa metoder hieroglyferna knäcktes?
Men det är inget stort brott mot mänskligheten. Vetenskapen har dock lyckats uppfinna atombomben och landminorna - och jag måste nog säga att jag hellre sörjer de offer som dessa uppfinningar skördat än de skrifter som brändes upp i Alexandria.Det största brottet mot hela vetenskapen är utan tvekan då någon kalif fick för sig att bränna biblioteket i Alexandria!
Äh, jag slår vad om att det bara var en massa gubbsnusk a la "Jag minns min mamma och hur jag brukade ta på henne" av Oidipus, och diverse deckarpockets. När de brände ner skräpet gjorde de i själva verket vetenskapen en tjänst eftersom det riktiga biblioteket aldrig kan ha lyckats mäta sig med myten av Alexandria. Det är som Babylons hängande trädgårdar - jag lovar att det var rena rama fuskbygget egentligen.Glöm för jösses inte att på den tiden skrevs det inte en massa skit utan då representerade litteraturen vetenskapens och filosofins bästa tänkare.