Nekromanti Religions modul

Jorkii

Veteran
Jag hoppas starkt på att Riotminds någon gång i framtiden gör en Religionsmodul till Trudvang. I den skulle man kunna ta med hela den heliga skriften för de största religionerna (Gebranis, Nidendomen etc) komplett med nya böner, mängder av tips och regler för RP som spelar präster och heliga krigare, nya religioner, kartor och beskrivningar över de domkyrkor/tempel som finns i Trudvang, information om viktiga präster (som Påven/images/icons/wink.gif) osv osv

Jag tycker att Religioner är ett av de mest välskrivna kapitlerna i regelboken och det finns mycket att spinna vidare på där! Gör det!

Hasse

Hero
"Jag hoppas starkt på att Riotminds någon gång i framtiden gör en Religionsmodul till Trudvang."

Om jag inte minns helt fel så nämnde Riotminds tidigt i höstas själva att de tänkt göra en religions bok, dock skulle Stigarnas bok göras först. Ser man sedan på deras lanseringsplan så finns det ingen sådan inplanerad i år men vem vet kanske är det tänkt att det skall komma en nästa år. Vad religionsboken är tänkt att innehålla har det dock inte sagts något om.

Fjoffe

Veteran
Det kommer i såfall bli en minst sagt enorm rollspelsmodul. Att ta med kompletta heliga skrifter från enbart Gerbanis och Nidendomen skulle kunna få den att bli flera hundra sidor tjock. MINST. :gremsmile:

Jorge

Veteran
Jo det skulle ju vara kul men jag skulle även vilja veta mera om onda religoner som dödskulter, fanatiker och sp vidare!

Rickard

Urverk speldesign
"Jo det skulle ju vara kul men jag skulle även vilja veta mera om onda religoner som dödskulter, fanatiker och sp vidare!"
Själv tycker jag att det är småkulter o.dyl. är rätt löjeväckande, liksom regler/hållpunkter för hur man gör dem.. De har en sån liten, oftast lokal del i världen att man inte ens behöver lägga märke till dem.. Allra minst i en religionsbok. Däremot kan det förekomma en dödskult i ett äventyr.. Sådt har jag inget problem med.

Hur menar du med "vilja veta mera om /.../ fanatiker"? Är det så svårt att lista ut hur de ter sig?

/[color:448800]Han</font color=448800> som kom å tänka på det (ospelbara) yrket Kultist i DoD-91

Fjoffe

Veteran
Javisst. Haken är bara att den skulle bli så omfattande att de inte skulle hinna bli klar med den på utsatt tid, och sen skulle den kosta därefter också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Att göra på det viset skulle leda till en bok som var ungefär lika stor som Bibeln och Koranen tillsammans, plus regler, info om viktiga SLP och så vidare. Mycket i de religiösa skrifterna är dösnack, släktlängder, upprepningar och så vidare. Då är det vettigare att i beskrivningarna av de olika religionerna ha intressanta citat, olika beskrivningar av kulter som fått sin näring ur märkliga tolkningar av delar av skriften och så vidare.

Jorkii

Veteran
Hmm

Givetvis vill tillverkarna göra en intressant modul och hoppar över släktlängder och upprepningar. Heliga skrifter skulle utan tvivel ge insperation till spelledarens alla religiösa scenarion under Trudvangs totala livstid. Att man sedan lika gärna kan söka den här insperationen i en vanlig Bibel är en annan femma. Kanske skulle RiotMinds kunna ge ut skrifterna på sin hemsida, som ett komplement till modulen? Detta skulle spara tryckostnader men å andra sidan kosta företaget en hel del obetald övertid. Men med de heliga skrifterna som grund skulle det bli betydligt lättare att spela präster, eftersom skrifterna är skrivna av präster av den specifika religionen och därmed skildrar prästernas världsyn, etiska regler, värderingar osv

Hasse

Hero
Re: Hmm

"Heliga skrifter skulle utan tvivel ge insperation till spelledarens alla religiösa scenarion under Trudvangs totala livstid."

Visst är det fantasieggande med hela heliga skrifter men jag tror att jag själv kommer att klara mig utmärkt om det endast är de viktigaste händelserna i de olika religionerna som presenteras. Så jag håller med Bobby magikern i vad han skriver i sitt inlägg.

Hasse

Hero
"Själv tycker jag att det är småkulter o.dyl. är rätt löjeväckande, liksom regler/hållpunkter för hur man gör dem.. De har en sån liten, oftast lokal del i världen att man inte ens behöver lägga märke till dem.. Allra minst i en religionsbok. Däremot kan det förekomma en dödskult i ett äventyr.. Sådt har jag inget problem med."

Jag kan väl hålla med om att presentera flera små onda kulter inte är så nödvändigt. Dock ser jag gärna en utveckling av Hamingjes i en religions bok tillsammans med de övriga stora Religionerna. Jag her inte heller något emot att det även presenterades ytterligare en ond större religion i Trudvang.

Det RM kan göra för dem som vill skapa egna onda små kulter är snarare att tala om vad det är som uppfattas som ont i Trudvang samt om det skall finnas några gemensamma drag i de flesta onda kulterna. T.ex. djur- eller människor förekommer det i Trudvang över huvudtaget om det gör det, bara det ena eller båda? Jag vet inte om jag lyckts få fram vad jag menar i detta sista stycke men någon fattar hoppas jag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Hmm

Förutom stora händelser vill jag gärna ha udda citat, motstridiga uppgifter, apokryfiska texter och diverse kättare (se bara på de tidiga kristna med gnosticism, manikeism, arianism och allt vad det heter). Är det förresten någon på Riotminds som råkar ha koll på hur lång tid som gått sedan de två religionernas läror uppenbarades? Är de lika statiska som nutida kyrkor, eller är de fortfarande som den tidiga kristendomen, som omstöpte och införlivade hedniska festligheter och hade hätska diskussioner om Faderns, Sonens och den Helige Andes natur?

Hasse

Hero
allt för inspirationen

"Förutom stora händelser vill jag gärna ha udda citat, motstridiga uppgifter, apokryfiska texter och diverse kättare (se bara på de tidiga kristna med gnosticism, manikeism, arianism och allt vad det heter)."

Jag ser givetvis oxå gärna att dessa saker är med. Det som kan skapa illusioner av olika levande religioner i Trudvang skall med och det skall presenteras så att kittlar fantasin och sparkar igång inspirationen på även den tröttaste SL. Dock utan att man för den skull har med kompletta heliga skrifter.

Rickard

Urverk speldesign
Kulturist [OT]

"Hmmm, vad är det för ospelbart med yrket kultist? Det är väl lika spelbart som något annat eller?"
Jo, om man inte tar så hårt med fanatismen så är fantatiker ungefär lika roliga att ha med i spelgänget som en som är girig.. M.a.o., det blir nästan alltid en konflikt med de andra RP:na..

Jag kom inte på direkt ordagrant varför jag ogillade yrket så jag fick slå upp det.. Efter att jag läst igenom texten kom jag på det. Om man följer det hela bokstavligt är det inte kul att ha med en kultist..
"De styrs av [någon/något heligt] /.../ , vars befallningar och ord är heliga. Motståndare och icke troende måste omvändas eller dö...[/i]"
Tjuvar och lönnmördare, s. 9. Det inom klamrarna [ ] har jag lagt dit.

De andra RP:na är troligtvis inte av samma tro eller ens religiösa, varpå de ska omvändas/dö enligt kultisten..

/[color:448800]Han</font color=448800> som visserligen inte skulle ha något emot om alla spelarna spelade kultister

Tja,.......

då så......då är yrket spelbart enligt dig den här gången, åtminstone i en spelargrupp där alla är kultister. I vårt samhälle lever Livets Ord och Jehovas vittnen( som är milda former av kultister i någon mening) i fredlig samexistens med alla andra varelser. Då kanske man kan ha en kultist i en spelargrupp ändå..........