Nekromanti Relogion i rollspel

Sting

Veteran
Re: Gud på gott humör (OT)

Har läst att tidiga gnostiker ansåg att GTs gud egentligen är Satan och det är först i NT som Gud dyker upp. Så löste de problemet med den elake Gt-guden.

Sting

Veteran
Re: Filosofi och vetenskap och svält

En sak att tänka på när man (eventuellt) använder sig av "behovstrappan" är att den missar en viktig sak när det gäller samhällen, den allmänt närvarande skillnaden in folks levnadsförhållanden. Så fort man tagit sig förbi jakt/samlar stadiet (och även i viss mån i det) så finns det möjlighet för vissa att leva helt på andras arbete. Detta även om samhället i stort är helt upptaget med att förhindra svält. Flera av "de gamla grekerna" var rika, och hade därmed tid att ägna åt filosofi och liknande icke-mat-relaterade tidsfördriv. Med andra ord, den där trappan kan Möjligen duga som utgångspunkt men det är med viss tveksamhet jag säger det.

Troberg

Sinister eater
Re: Mission i Rom

Jag åker till Rom i morgon för att kolla om du har rätt.

Återkommer med en rapport nästa vecka.

Bombu

Hero

Jag åker till Rom i morgon för att kolla om du har rätt.
Det känns liksom lite konstruerat när en romresa motiveras på det här sättet. :gremsmile:

Falska förespeglingar eller vad det kallas.

Bombu

Vindhand

Myrmidon
Min grundregel för spelskapande

Är det inte kul, låt bli.

M.a.o. Om du saknar intresse för religionens roll i spelet och inte är inspirerad till att skapa nya påhittiga religioner, låt bli. Att förändra något bara för att det inte skall vara identiskt är slöseri med ansträngning. Bättre att göra en rak ripp, vara ärligt med det och ägna tiden man spar åt något som faktiskt intresserar en. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Det känns liksom lite konstruerat när en romresa motiveras på det här sättet.
OK, jag skulle faktiskt dit ändå.

Nåja, mina undersökningar har gett följande resultat: jag har inte funnit några judiska missionärer eller lämningar av sådana.

Min slutsats blir därför något av följande: Anders Blixt ljuger eller något undgick min örnblick (som vid det tillfället var grumlad av pilsner och värme). Vi inser naturligtvis alla att det första alternativet är korrekt. :gremgrin: