Nekromanti renaissancekingdoms - lätt beroende framkallande

Brodergrim

Veteran
Renaissance Kingdoms: Ett kostnadsfritt rollspel online.

RK är ett bild- och textbaserat web browser rollspel som utspelade sig i Europa på 1400-talet. Den geografiska kartan är historiskt korrekt men utvecklas med aktörerna och där nya städer, regioner,länder läggs till varefter fler konton skapas. Varje ny spelare får följa sin karaktär från början där han eller hon arbetar sig upp från luffare till en alltmer respektabel invånare. Du kan utforma din karaktärs personlighet som du själv önskar.

Vill du vara en anonym bofast bonde eller en sorglös vagabond som vandrar från stad till stad och land till land? Vill du ta värvning och göra karriär som soldat? Vill du ställa upp i valet som borgmästare eller satsar du på att bli regionens hertig? Är du en rebell, stråtrövare eller konservativ rojalist? Kanske vill du studera statsvetenskap vid universitetet och hoppas på att komma in i regeringen? Är du trött på prat och vill gripa makten med hjälp av svärdet och dina allierade?

En mycket djup interaktion är möjlig då de 150000+ spelarna står för utvecklingen gällande politik och ekonomi.

Allting som produceras och förädlas, vilket kan köpas och säljas, är skapat av spelarna.

Du är som individ droppen i havet men med intelligenta beslut och goda kontakter kan du få bägaren att rinna över till din favör då hela länders öden formas.
Det är inte tidskrävande, allt du behöver är 5 min om dagen för att äta och hitta ett arbete. Därefter kan du välja hur lång tid som du vill spendera med de övriga spelarna. I stor utsträckning är allt baserat på realtid och det beslut som du tar, som ex arbete, att resa eller kanske studera kommer att vara din aktivitet för dagen. Resultat för din möda kommer först att visa sig följande dag. Det är inte ett spel för den otålige men fördelen är att majoriteten av spelarna är mogna och stämningen är överlag mycket trevlig.

Som oberoende spelare säger jag ärligt att Renaissance Kingdoms är det bästa onlinespel som jag någonsin tagit del av.

Sverige väntar på dig.

http://www.renaissancekingdoms.com

Brodergrim

Veteran
Re: renaissancekingdoms - lätt beroendeframkallande

Jag kallar mig Fratergrim i det spelet och har varit aktiv sedan sommaren 2008. Jag levde och verkade i skottland fram tills nyligen då vi fick upp Sverige på kartan. cirka 100 personer grundade den första staden Gefle och nu söker vi nya vänner så nya städer kan skapas. Finland grundades strax innan Sverige och styrs av en blodtörstig personlighet :gremwink: som slagit ner alla revolter som ämnar att avsätta honom. Själv blev jag vald på demokratisk väg till Gefles första borgmästare och lägger en del tid på att ordna med marknaden och stadens milis.

skickar med en länk där ni kan hitta en karta över europa och hur komplext det är :gremsmile:

http://www.aidesetastuces.seek4host.net/MrGroar/index.php

OBS!!! om ni vill komma till sverige så måste ni använda den svenska översättningen (klicka på den Svenska flaggan på startsidan). Tyvärr är den lite buggig och alla saker fungerar inte. Dock kan ni skapa kontot under svensk översättning för att sedan logga ut och ändra till engelska. Då bör allting fungera.

Behöver ni något så hör bara av er. Vi behöver alla vi kan få :gremwink: vilket gör oss ännu trevligare än vanligt. Spelarna i Sverige är supertrevliga :gremsmile:

Simon

Swashbuckler

Hmm, kan du inte säga något om vad som är det roliga i RK? Alltså som spel betraktat. Jag kan se två sorters skoj som verkar finnas där: 1) att långsamt bygga upp sin personliga ekonomi, att göra ett slags karriär i spelets värld genom att knega i gruvan och odla sina fält, och 2) att helt fritt skriva in-character-dialoger på forumet och lika fritt hitta på sin rollfigurs bakgrund.

Men mer då? Vad är det som är spännande? Var finns konflikterna? Finns det rövarband och sånt utanför städerna, och i så fall sitter det spelkonstruktörer och styr dem utifrån hur spelarkommunityn utvecklar sig, som det väl är lite i EVE, eller är allt som inte är spelaraktiviteter helt statiskt? Vad är utmanande och därmed skoj i spelet?

Brodergrim

Veteran

:gremsmile: Åh, jag trodde inte att någon skulle fråga om det. Ni får ursäkta mig när det kommer till stavning. Är usel på sådant. Nåväl.

När jag först kom till RK så var allting väldigt lungt i skottland. Jag lade min tid på att sitta i chatten (tavernan) och dricka öl. jag lyssnade på soldaterna vid hemvärnet som snackade ganska fritt om man bjöd dom på något att dricka. Vägarna var inte säkra och patrullerades ofta. För mig var det ett bra sätt att komma ut i världen och se andra städer utan att bli rånmördad på allt man lyckats skrapa ihop.

Därför gick jag med på att bli värvad. Min tanke var att jag en dag själv skulle skapa en arme och på det här sättet kunde jag lära mig vad som behövdes från insidan. Jag tyckte att jag var "så" smart.

Dagen efter bröt ett inbördeskrig ut. En man kallad Tosher hade samlat nästan landets alla skurkar (tjuvar, mördare, mercenaries)omkring sig och enat dom under en arme kallad Fury. I min stad var det full panik då ingen verkade ha misstänkt vad dom många laglösa uppenbarligen lagt ner veckor och månader på att planera. För saken skulle kan jag säga att det INTE bara är att skapa och flytta en arme, det krävs mat, utrustning, soldater och en eller flera ledare med god utbildning.

Min flickvän som också hon spelar Rk levde i en stad som snart föll i Furys händer. Tack vare att jag kunde titta på när hon var online så kunde jag se vad som hände utanför min egen stad. Under dagarna som följde så värvade Tosher en rad bönder och barrikaderade sig ordentligt. Samtidigt så drog RSA (Royal Scotish Army) samman runt 3 armeer både i norr och i söder. Jag skulle ha tagit del av den armen men av olika anledningar hamnade jag bakom och armen rasslade iväg utan mig. Det tog dom i alla fall 2-3 dagar realtid innan RSA kommit fram till sitt mål. Tosher hade då mördat borgmästaren samt en rad andra som vägrade böja sig.

Striden tog sin början efter att alla vägar från staden skurits av och RSA fått en grundläggande lägesrapport om hur många dom skulle möta. Väl befästa och barrikaderade armeer är väldigt svåra att besegra. Dock stupade Tosher redan den första dagen av strid, många av hans soldater med honom och nästan alla som överlevde flydde hals för huvud. Några lyckades komma undan trots att vägarna skurits av men dom flesta fångades in och ställdes inför rätta.

Själv stannade jag kvar i Drummore och arbetade på mitt vetefält.
Jag kan berätta fler historier som är mindre om krig och mer om samhälls strukturen.

Brodergrim

Veteran

Tack vare goda diplomtater och övriga kontakter så förväntar sig nu Gefle ytterligare ev våg av människor som kommer lite överallt ifrån. Egentligen är det meningen att bara svenskar ska bo i sverige men vi har valt att se igenom fingrarna så att några rika adelsmän och deras vänner kan komma över.Vår ekonomi går stadigt uppåt och inom tid så hoppas vi på att ytterligare en svensk stad ska öppna.

Om vi fick stöd från er från Rollspel.nu så skulle vi kunna bli en maktfaktor som hela europa skulle tvingas att respektera :gremsmile:

Brodergrim

Veteran

Historia lektion

I min gamla hemstad så kallades vi för den svenska mobben, eller alternativt den svenska maffian av en lokal klan :gremtongue: Mitt arbete på den tiden handlade om att söka upp och bjuda in våra landsmän att slå sig ner i staden. Slutligen hade vi så mycket politiskt stöd att jag kunde ställa upp och vinna borgmästarvalet.

Klanledare var inte så glad över det men hans bristande sociala förmåga och ilskna humör gjorde honon enkel att manipulera. Efter att ha hjälpt honom att offentligt tappa fattningen ett par gånger så vände sig staden emot honom och dom bröt upp och gav sig av norrut.

Det som tidigare var en stad starkt präglad av klanens politik blev nu vår plattform för att "återvända" till Sverige. Åklagare, domare och kyrkoprästens ämbeten skulle behärskas av svenskar. Dom lokala banditerna som härjade i området (stråtrövare som överlevt Toshers nederlag) blev kontaktade och ett avtal slöts. Anfall inte drummore och vi låter er vara ifred. Hade jag kunnat ta med dom till sverige så hade jag gjort det. Mer härdade och erfarna krigare (som står vid sitt ord) får man söka länge efter.

Brodergrim

Veteran

Äntligen fick vi en leverans järnmalm. Smederna kan nu arbeta med att framställa alla tänkbara produkter som vi så väl behöver. Bland dessa ting finns också svärd, hjälmar och dylikt... Finnarna verkar ha en och annan spion på svensk mark då dom själva börjar rusta upp sitt försvar och skryter om hur många rekryter dom har. Dock vet vi att detta är tomt prat. Vi är redan nästan dubbelt så många. Än så länge är gränsen mellan våra länder stängd men så fort den öppnas så kommer vi avlägsna deras korrupte ledare och införa landet i kalmar unionen.

Mogger

Hipsteranka

Lanfair bor på Irland och arbetar i kyrkan för 1 guld/dag. Han har köpt bröd för nästan alla sina pengar.

Beroendeframkallande var ordet! :gremwink:

Brodergrim

Veteran

Hehe :gremwink: vad gör du hela vägen därborta? Irland är så vitt jag hört drabbat av fullskaligt inbördeskrig. Vi fick in några Irländare till sverige som lyckades fly. Men jag har arbetat på en lista med folk som vill bli teleporterade till vår nya koloni. Om du vill så kan jag sätta upp dig på den.

Mogger

Hipsteranka

Jag ska ge spelet en chans först, om jag orkar. Jag har ju inte rovor än t.ex. :gremsmile:

Brodergrim

Veteran

Ja du gör ju precis som du vill :gremsmile: Listan är dock bara uppe för en kortare tid. Känn dig fri att ge dina egna tankar om spelet. Bra med någon som opartisk :gremwink:

android_iv

Warrior

Jag tänkte registrera mig nu. men jag tappar ofta suget för online-spel så vi får se hur länge jag orkar pilla.
Om det går ska jag heta Karl-Oskar (helst bosatt i Småland (men där ligger ju inte gävle..).

Brodergrim

Veteran

Jo det är ju upp till var och en. Själv spelade jag inga onlinespel innan. :gremwink: Ju mer kontakt man får och lär sig om rk världen, ju bättre blir det. Det första intrycket man får kan vara lite svagt :gremtongue: Men kämpa på :gremsmile: Har du (eller andra) frågor så ställ dom :gremsmile:

Brodergrim

Veteran

Den nya listan med immigranter som ska komma till Gefle blir allt längre. Det som skulle varit 2-3 slutar runt 15 och vem uppskattar inte 15 erfarna människor som sett världen och tar med sig bagaget fullt av silver. Ekonomin går i taket och nästa punkt i agendan blir att öppna upp för en ny stad. Därefter går vi in i danmark och unionen blir ett faktum. Finland motsätter sig fortfarande men här behöver vi inte göra någonting annat än att vänta. Landet svälter och befolkningen gör uppror. Ge dom tid och plocka sedan upp resterna

Nog är det så, att Sverige börjar nu bli ett samtal i resten av europa. Det som började likt ett litet privat företag är nu en rörelse som omfattar flera hundra människors (spelares) hjärtan.

Brodergrim

Veteran

20 nya medborgare har fått rätten att bo i sverige och vår stad växer till 170 innevånare så snart dom korsat havet. En rad yrkes militärer, adelsmän, bankirer och en präst. Jag står dock inför ett problem eftersom många av dom måste smugglas in. Kommer inte fler riktiga svenskar kommer så kan det landa på mig med otäcka resultat.

Jag skulle göra mycket för att fler svenskar registrerar sig och är redo att ge dom speciella avtal.