Nekromanti Renodlande officiella grisodlaräventyr...

Johan K

Gammal & dryg
Satt här & funderade lite & kom & tänka på en grej...
Finns det renodlade grisodlaräventyr, eller skrivs det bara eller mindre renodlade rädda-världen-äventyr ?
Skulle vara lite småskoj att testa nått sådant i t. ex D&D eller nått liknande spel...

Krille

Super Moderator
"Finns det renodlade grisodlaräventyr, eller skrivs det bara eller mindre renodlade rädda-världen-äventyr ?"

En legend inom området är Hârnmaster-äventyret "100 bushels of rye", som handlar om just 100 käppor råg.

Pom

Swashbuckler
"Treasure Hunt" till AD&D var för ett knippe nollnivåare utan utrustning som spolades iland på en ö. Det var lika roligt som det låter ;-)

Sitor

Veteran
Till vilket spel?
Är det DoD6 kan jag nog hjälpa. Jag råkar själv, tillsammans med min käre vän Mikael skrivit en "avhandling" om staden Gröning. Staden i sig är beskriven och även ett flertal Slp samt relationerna emellan som väcker ideér till äventyr. Hur pass "nollnivå" man vill att det ska bli är upp till en själv men att få det till något rädda världen skulle jag vilja påstå är nästintill omöjligt.

Hursomhelst, ta en titt om du vill. Här.

Mr Brunch

Veteran
ingen aning om det finns några att ladda ner eller köpa, men dom är inte så speciellt svåra att göra. har själv spelat ett äventyr till viking då vi var bönder, vi hade ruggit kul faktiskt.
Det är faktikt inte svårare än att sätta spelarna på en gård eller med jobb i en stad osv. å låta dom spela på. enda tråkiga är att man som SL oftast inte får göra mycket alls.

kefka

Hero
Tja, ett officiellt äventyr jag kommer att tänka på är Wohlgoor, till khelataar. Man kan säga att det går ut på att skydda en utgrävning fråm arga medlemmar ur lokalbefolkningen, och om jag inte minns fel kunde man ha den som start till ett klankrig också :gremgrin:. Fast det vet nog Rosen bättre.

Rosen

Myrmidon
ett officiellt äventyr jag kommer att tänka på är Wohlgoor, till khelataar. Man kan säga att det går ut på att skydda en utgrävning fråm arga medlemmar ur lokalbefolkningen, och om jag inte minns fel kunde man ha den som start till ett klankrig också. Fast det vet nog Rosen bättre.

Eftersom jag skrev den? (-:
Tja, det eventuella klankriget är väl det mest världsomstörtande som händer i den modulen, fast jag har aldrig hört något spelgäng som har använt sig av just den biplotten. Annars är det mest en fråga om att ta fast och avslöja motståndare som smyger runt och tuttar eld på oxkärror o dyl. Jag är ganska småsvag för allmoge-äventyr av typen "den som dräper björnen får dottern och halva bondgården".
Påminner mig om att jag har en halvfärdig artikel någonstans om pigor och drängar, och hur man kan använda dem i low fantasy...

--
Åke

Storuggla

Champion
"Påminner mig om att jag har en halvfärdig artikel någonstans om pigor och drängar, och hur man kan använda dem i low fantasy..."

För vedklabbes skull, skriv inte den som ett d20-supplement! :gremgrin:

"Jag är ganska småsvag för allmoge-äventyr av typen "den som dräper björnen får dottern och halva bondgården"."

Precis! Att rädda kungariket kan vilken tönt som helst klara av, men att få ner Bonnsons kossa från vedlidrets tak är banne mig svårt!

Storuggla, grisodlarfanatiker

Johan K

Gammal & dryg
Det här verkar ju vara ett mysigt litet äventyr ju.
Funderar på att köra det som ett litet mellanspel...
Man tacakr & bugar för det tippset !!

Azk3r

Veteran
Påminner mig om att jag har en halvfärdig artikel någonstans om pigor och drängar, och hur man kan använda dem i low fantasy...

Hoppas du skriver klart den, låter intressant.

Krille

Super Moderator
"[om 100 bushels of rye]: Fast så mycket grisodling är det ju inte fråga om egentligen. ,-)"

Grisar, råg - what's the difference? Ogräs som ogräs, liksom. :gremwink:

Big Marco

Läskig
=D

Snarare att termen "grisodlaräventyr" brukar vara synonymt med lågnivåspel, men iaf när jag fick vara deltagare i 100 bushels... så var det inte speciellt låg nivå - det var oknytt, hjältedåd, död och uppståndelse, etc.

Men det är ju klart - jag har faktiskt inte läst det, så vår SL kanske piffade upp det?

kefka

Hero
Eftersom jag skrev den? (-: Japp :gremlaugh:

Fast det är nog tillsammans med Aegoor det Khelataar äventyr jag tycker bäst om. Zimarakh och Tarakh känns inte riktigt khelataar.

/Per

Muggas

Hero
Att ligga "lågt"...

Till er som testat att försöka hålla spelandet på "grisodlarnivå" eller "low-fantasy" nivå, hur många har lyckats? I våra spelgrupper har det alltid funnits outtalade begär efter "mer" som har gjort att det på ett ganska tidigt stadium mynnat ut i äventyr på "rädda världen" nivå, även om intentionerna varit att hålla det på ett annat plan. Det ska ju inte behöva vara så, jag tycker att rollspelande i spelvärlden ska vara mer lockande än sina rollpersoners regelmässiga förbättringar (inget fel på heroisk fantasy dock, bara att det blir trist att bara köra så). Beror detta på att de flesta spelade rollspel (enligt min erfarenhet) har orealistiska, men fantasifulla världar som inte är ett dugg "down-to-earth", d v s klassiska fantasyvärldar ? Är regeltekniska förbättringar av rollpersoner något som i många fall naturligt leder till en utveckling mot mer heroisk fantasy (att man känner ett behov av att tillämpa sina regeltekniska förbättringar av sina rollpersoner)?

Sitor

Veteran
Trevligt att du gillar det. Inget speciellt "uppdrag" är ju presenterat utan tanken är att man spelar utifrån spelarnas karaktärer och stadens SLP samt deras relationer till varandra, även de relationer som spelarna utvecklar till alla i staden.

Kolla även extramaterialet; nått scenario, äventyruppslag, platsbeskrivning mm.

Nae, nog med gratisreklam, lycka till!

fattigjon

Veteran
Re: Att ligga "lågt"...

Jag vet inte riktigt... jag tycker inte att det brukar vara svårt att hålla det på wen låg nivå......

Det senaste grisodlar spelet jag spelade var i DoD6, där fick spelarna börja i en liten by som olika "normala" mäniskor.
Det första vi gjorde var att jag lade upp min skiss över byn på bordet och sen satt vi hela första mötet och bara diskuterade och bestämde vilka som bodde var och vad det var dom sysslade med..... till sist så hade vi ju fyllt hela byn med olika folk som spelarna verkligen kände.

Att jag sen hade en ganska landsomgripande story på gång som innefattade spelarna i allra högsta grad var ju inget som dom märkte (spelet lades på is efter ett tag).

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Finns det renodlade grisodlaräventyr, eller skrivs det bara eller mindre renodlade rädda-världen-äventyr ?
Förmodligen inte så vanligt, det får man nog ta och knåpa ihop på egen hand.. I know i have! :gremlaugh:

Scenarioförfattare som vill bli publicerade vågar sig nog inte på det konststycket, dessvärre..

kefka

Hero

Det senaste grisodlar spelet jag spelade var i DoD6, där fick spelarna börja i en liten by som olika "normala" mäniskor.
Det första vi gjorde var att jag lade upp min skiss över byn på bordet och sen satt vi hela första mötet och bara diskuterade och bestämde vilka som bodde var och vad det var dom sysslade med..... till sist så hade vi ju fyllt hela byn med olika folk som spelarna verkligen kände.

Låter som en riktigt bra ide. Att spelarna inte känner till saker som deras rollpersoner gör tycker jag blir mer uppenbart i småskaliga mijöer, där alla känner alla. Så slipper spelledaren inleda ett möte med en SLP med att berätta vad rollpersonerna redan vet. Tror nog jag ska göra någonting liknande.

/Per

fattigjon

Veteran

en annan stor fördel med att spela på det sättet på grisodlar nivå är väl att man inte direkt behöver förarbeta en massa på världen efterosm att i en så liten by så känner man ju inte direkt till en massa om landet man bor i å så.... kungen till exempel blir ju bara nån abstrakt maktsymbol någonstans långt borta..... det är ju bra mycket mer intressant för spelarna vem som styr värdshuset i byn och hurdan den personen är än att veta hur maktstrukturen i landet ser ut..... lagen blir ju liksom inte direkt heller samma sak i en liten by mitt i ingenstans..... allt sånt sköts ju ändå internt i byn...