Nekromanti Renodlande officiella grisodlaräventyr...

Muggas

Hero
Re: Att ligga "lågt"...

det är ju bra mycket mer intressant för spelarna vem som styr värdshuset i byn och hurdan den personen är än att veta hur maktstrukturen i landet ser ut.....

Ja, byintriger kan drivas till en viss gräns, men förr eller senare tror jag att upptäckarlustan hos rollpersonerna (och spelarna) vaknar till liv. När resten av världen krossar illusionen för de stackars byborna (att deras angelägenheter och göranden är hela världen) så sker den förändring som ofta gör att det går från grisodlar-nivå mot "the big league"... Problemet i de spelgrupper jag ingått i att detta steg, från grisodlarnivå till ärkehjältenivå tas för snabbt... Egentligen behöver det väl inte tas alls, när spelarnas rollpersoner på grisodlar nivå börjar bli tråkiga, ja då är det väl bara att överge dem och skapa nya...

fattigjon

Veteran

Fast det tyckte jag inte var något större problem... när rollpersonerna kände att det var dags att ge sig iväg från sin lilla by så gjorde dom ju det.... dom var till och med i huvudstaden och vände... men det gjorde ju inte att spelet lyfte från grisodlarnivå...

Rosen

Myrmidon

Det beror nog väldigt mycket på vad SL introducerar som "den stora världen" - och delvis på själva spelvärlden. Om de är hemma i sin by och sedan får veta att det finns grottor fulla med monster som vaktar en massa guld, så är det klart att det är dit de beger sig. (-:

--
Åke

kefka

Hero

Annars är det ett bra sätt att börja och sluta en episk kampanj. Rollpersonerna harvar runt lite i sin by innan de drar ut i stora världen. Senare i slutet av kampanjen återkommer de och ser hur mycket de förändrats. Tolkien själv gjorde ju så. :gremsmile:

För att grisodlarspel ska hålla sig interessant tycker jag det är viktigt att spela det i en setting där det är ganska enkelt att slänga in lite mer "tempo" fyllda händelser då och då så att spelet inte stagnerar.
Till exempel Khelataar som är ganska hård värld med släktfejder osv. Viking är ett annat spel jag tycker passar till grisodlarrollspel av ungefär samma skäl. Sen gillar jag också att rollpersonernas beslut och handlingar ger mer "direkta" effekter i ett grisodlarrollspel.

Muggas

Hero

Om de är hemma i sin by och sedan får veta att det finns grottor fulla med monster som vaktar en massa guld, så är det klart att det är dit de beger sig. (-:

Självklart! Farfar hoppar ur sjuksängen och tar sig an monstren med en knotig käpp! Även om äventyr inte är byinvånarnas :tekopp: så är guldets dragningskraft stor... (var tvungen att använda den nya tekoppen på ngt sätt. Nu fick jag det tillfälle som jag så länge väntat på :gremwink: )

fattigjon

Veteran

mjo... fast jag resonarade som så att desto längre tid det tog innan jag introducerade monster desto bättre var det.... jag använde mig mer av såna saker som lockelsen att följa med korsriddarna (paladinerna) som drog igenom byn i sina skinande rustningar. Eller att följa efter de där öströningarna som gjorde inbrott i en av RPs hus..... sen tyckte jag nog det var roligare med känslan vid lägerleden på kvällen när det var vargar som cirkulerade runt platsen i snön än om det hade kommit en bunte troll rusande genom skogen

Muggas

Hero

sen tyckte jag nog det var roligare med känslan vid lägerleden på kvällen när det var vargar som cirkulerade runt platsen i snön än om det hade kommit en bunte troll rusande genom skogen

Håller helt med dig där... Lägereld, mörker och vargars glimmande ögon i mörkret slår en bunte klumpiga troll i skrämselfaktor any day!