Det jag tänker skulle behövas är att man betydligt tydligare anpassar spelpjäserna efter spelbrädet.
1. Alla RP är äventyrare. De är med i Äventyrargillet. Exakt vad Äventyrargillet är går vi inte in på i detta första spel.
2. RPs olika möjliga roller utgår inte ifrån deras status eller tidigare syssla, utan utifrån äventyrararketyper - Dessa behöver inte skilja sig så mycket från ex Warrior, Priest, Wizard, Thief.
3. Deras olika färdigheter och egenskaper fokuserar främst på magi, strid, tjuvande, upptäckande och diplomati. De flesta hinder kan övervinnas på detta sätt. Här funkar ju det mesta, men jag tror man kan skala ner reglerna avsevärt.
4. Viktig status är inom gillet. Denna ökar genom att framgångsrikt utföra uppdrag.
5. Erfarenhetspoäng fås genom att utföra uppdrag och genom att utforska nya områden.
6. Världen består av Hexrutor med slumpmässigt innehåll. Ja, som i länken ovan.