Reparation i DoD6
Jag har har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag vett inte riktigt hur reglerna för reparation av vapen och verktyg funkar.
Reglerna fungerar så att man skaffar fram rätt miljö åt den som skall "hantverka" (dvs, nål och tråd och hammare och annat som behövs, beroende på vad som skall repareras.)
Sedan skramlar man lite med tärningarna och kollar vad det blev. Beroende på hur svårt det var att reparera grejen klarara men det eller inte (kan ju vara svårare att reparera föremål ifall man inte har förstaklassig utrustning eller om föremålet är mycket illa därhän.)
Hur lång tid det tar beror på miljarders faktorer så det kan jag inte svara på.
När det gäller vapen som är sönder måste man har "rätt" hantverk för att kunna laga dessa, hantverksfärdigheten heter "Smide".
När lagningen är klar (vilken utrustning man skall ha och hur lång tid har jag ingen aning om), så blir det nya BVet på vapnen lika med vad han/hon som lagade svärdet har i Färdigheten Smide. Dock kan ett vapen inte ha mer i BV än vad "orginalet" hade.
Vi måste ju ha ett exempel! [ler]
Klantige Klas har klantat till det igen när han försökte öppna en kista. Dolken som han försökte öppna låset med bröts på mitten. Klantige Klas vill nu laga sin dolk. Han funderar på att göra det själv eftersom hans morbror är Smed och har en smedja. Klantige Klas har Hantverket Smide som färdighet och ett färdighetsvärde på "5". Klantige Klas går till sin morbrors smedja och sätter igång. Efter tid X? har Klantige Klas lyckats fästa ihop de båda delarna, men eftersom han är en sådan dålig smed blev resultatet inte lyckat. Eftersom han har minimala kunskaper i smide så kommer dolken nu ha följande värde:
Klantige Klas lagade Dolk:
BV: 5 (normalt 10, men han hade bara 5 i färdighetsvärde)
Skada: 1T6+2 (normalt)
Hade Klantige Klas snott lite material hos sin farbror och gjort en helt ny dolk hade det sett ut så här:
Klantige Klas nya Dolk:
BV: 6 (han har minimala kunskaper, dvs -4 i BV)
Skada: 1T6 (han har minimala kunskaper, dvs -2 i skada)
Hade Klantige Klas däremot varit lite smart hade han frågat sin morbror lite snällt. Eftersom morbrodern är en Expert inom området.
Då hade det sett ut så här:
Morbrors lagade dolk:
BV: 10 (Kan ej bli mer trots att morbroderns har FV 18 i smide)
Skada: 1T6+2 (normalt)
Hade Morbrodern varit lite snäll, hade han kastat skräpet och gjort en ny dolk åt Klantige Klas, då hade den nya dolken sett ut så här:
BV: 10+2T4 ~14(han är expert)
Skada: 1T6+3 (+1 i skada för experter)
Se sidan 58 för BV och sidan 40 för hantverk.
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134