Nekromanti Reparationer

rognas

Veteran
Joined
11 Apr 2014
Messages
6
Location
Göteborg
Hej!
Ett problem som jag stött på ett par gånger under min tid som SL är hur jag ska förklara för spelarna hur de in-game reparerar skrov på sina luft- och rymdskepp, särskilt under faktiska strider. Jag saknar ingenjörsutbildning eller motsvarande så jag har faktiskt ingen aning om hur det går till. De flesta datorspel representerar det ganska fattigt och alla TV-serier eller filmer sköter det off-screen. Är det någon som har en bra förklaring på hur det går till?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man tar bort de trasiga delarna och byter ut dem mot hela reservdelar. Ungefär som på en trasig bil. Samma princip.
 

rognas

Veteran
Joined
11 Apr 2014
Messages
6
Location
Göteborg
Arfert;n12490 said:
Man tar bort de trasiga delarna och byter ut dem mot hela reservdelar. Ungefär som på en trasig bil. Samma princip.
Hål i skrovet då? Tar man bara fram en bit plåt, applicerar det på hålet och svetsar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, som att byta en trasig framskärm med rosthål. ;) Ta bort den gamla och sätt dit en ny. Fast jag vet inte om man svetsar rymdskepp, limmar kanske. Eller det fixar nanorobotar.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Skrov på specifikt rymdskepp, kommer troligen skötas med en något MacGuyver lik lösning, du tar en bit mjuk plåt eller plast, något som är lätt att forma, kletar på snabbepoxy eller annat fästmedel och sätter det mot den skadade delen, sedan reparerar du på riktigt när du har tid (detta gäller även övriga tillfällen, du vill troligen ha det reparerat minst några timmar innan du kommer fram till en lösning till hur du bäst reparerar det).
Mjukt material för att lätt kunna göra bra passform snabbt, epoxy för att täta.
Epoxyn kan också vara bra i strid ifall du blir träffad mer, så lagningen inte trillar av men har du tur i dubbeloturen när du ska reparera utan tillgång på epoxy eller annat smetigt tätningsmedel kan du kanske få det gångbart tätt med bara plåten som isåfall hålls kvar av tryckskillnaden.

/Zorbeltuss
 

rognas

Veteran
Joined
11 Apr 2014
Messages
6
Location
Göteborg
Arfert;n12494 said:
Ja, som att byta en trasig framskärm med rosthål. ;) Ta bort den gamla och sätt dit en ny. Fast jag vet inte om man svetsar rymdskepp, limmar kanske. Eller det fixar nanorobotar.
Huh... Kanske inte var så knepigt ändå. Tack för hjälpen!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
En svärm nanomaskiner använder en reserv av material för att laga skrovet på samma sätt som Wolverine i X-men regenererar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Man tar på sig sina tre mest säkrade rymddräkter, en bit plåt som blev över från någon tidigare grej, och ett par rejäla vakuumsvetsar. Sen försöker man svetsa fast skiten så fort man kan; man vet ju inte hur längre dräkterna håller. Det blir fult och snett och vint, men det kanske håller till nästa station i varje fall. Nu är frågan: Hur ska gruppen få ihop slantarna som krävs för att göra en riktig, mer långsiktig reparation? Skeppsmekanikern säger att den lagning som gjorts inte kommer att hålla mer än en vecka i vakuum och definitivt inga hyperrymdresor innan det är ordentligt fixat.

Om det ska repareras under strid är det samma sak, men ännu mer stressat och reparationen blir ännu sämre. Antagligen får man försöka jobba helt och hållet inifrån och bry sig mer om att få något på plats än att faktiskt göra det tätt. Kanske tvingas man släppa ut atmosfären ur stora delar av skeppet för att överhuvudtaget komma åt?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Det finns egentligen två olika nivåer av reparationer för ett krigsskepp.

"Battlerepairs" eller "Damage control" fokuserar på en sak. Få saken att funka, inte brinna och inte läcka (för mycket).
Det är vanligtvis inte snyggt på något sätt. Klippta kablar snabbskarvas, hål i skrovet fixas med att man limmar/svetsar på en ny plåt (alternativt att man slänger på en svabb på den sida trycket är högst. Den sugs sen in i hålet och reducerar/stoppar flödet. Den har smeknamnet svabb eftersom den varianten man använder på båtar ser ut som ett jättelikt mopphuvud. I rymden skulle man kunna ha en svabb för att skapa struktur och sedan spreja på massor med skum/klister som snabbt härdas), sprickor limmas/svetsas och förstärks med en extra plåt/skiva bakom, tryckslangar (för hydralolja, vatten och liknande) fixas med att man tar en tjock metallbit som är formad som röret och klämmer fast runt röret med spännband. Skitfarligt då läckor från hydralik kan fungera som en vattensåg (och lätt kapa en obepansrad människa, eller en bepansrad för den delen).

Senare, när man har tid till sådant, fixas grejer mer permanent med att man antingen byter ut hela delen eller (framför allt när det gäller skrovet som kan bestå av mycket stora delar) skär bort det skadade så att det blir enkelt att limma/svetsa en ersättningsdel utan att man förlorar för mycket av materialets hållfasthet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag är ju sjukt för konceptet spott och gaffatejp när det kommer till stressade situationer. Riktiga repaeationer sköts sedan ''off screen'' när saker lugnar ner sig.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Cybot ger en bra beskrivning av hur.

Det har dessutom väldigt många "speliga" möjligheter. I situationen måste spelarna improvisera. De måste välja att offra saker som kan vara värdefulla - allt för att proppa hålet och sluta förlora atmosfär. Möjligen kan det då handla om att använda både fantasi och någon slags färdighetsslag (beroende på vilket spel ni nu spelar...) - vad ni nu tycker är roligast.

I rymden, om ett skepp läcker en massa luft, så fungerar detta på precis samma sätt som en styrraket - dvs. en skada som inte kan stoppas på ett eller annat sätt, kommer att göra det svårare att styra skeppet. Det bör ge dem minus på att styra och sannolikt på att försvara sig - det kan alltså bli ett väldigt stort hot!

Naturligtvis är det antagligen så att de flesta former av rymdskepp därför skulle ha olika indelningar i zoner (eller celler) som går att skära av från varandra. Men om hålet är ett resultat av beskjutning, så kan ju detta innebära att flera celler har punkterats, så att det automatiska systemet i praktiken inte kommer att fungera förrän alltför sent.

Det är också en stor möjlighet att strukturella skador plus rusande luft, leder till gradvis förvärrade skador - plåtar med genomslag från en projektil (eller sekundärt splitter) förlorar i hållfasthet och bågnar under en tryckskillnad som de inte är byggda för osv. Det ger potential för att misslyckanden leder till en förvärrad situation, "om inte spelarna klarat reparationen innan runda sex, spricker väggen mellan rum A4 och A6..." osv.

Om jag vore SL skulle jag spela ut en sådan scen med både "kamp mot klockan" på något sätt ("ni måste lyckas spärra hålet inom tio stridsrundor, eller så kommer det finnas för lite atmo kvar för att skeppet ska kunna hålla koldioxidhalten under kontroll...") och stressa spelarna med att deras olika handlingar kan lägga krokben för varandra - om en spelare som styr gör undanmanövrar, så måste de som försöker reparera hålet klara att styrkeslag för att stå emot accelerationen i en ny riktning osv. (Medan den som styr får minus pga hålet, som ovan.)

Oh the joy... :)


rognas said:
Ah, det blir så härligt livsfarligt! Det fodrar ju också att fler spelare kan vara med och göra nytta under rymdstrider så det inte blir att en styr skeppet, en skjuter kanon och resten tittar på.
 

rognas

Veteran
Joined
11 Apr 2014
Messages
6
Location
Göteborg
Tack för alla svaren! Det lär bli väldigt intressanta rymdslag i fortsättningen :)

Är det någon som har ett bra förslag hur det kan överföras till luftskepp i en mer steampunkig setting? Vad gör man om det t.ex går hål på ballongen?
rognas said:
Med tanke på föregående diskussioner så gissar jag på tyglapp och gaffatejp? Nål och tråd verkar ju inte som en särskilt hållbar lösning när det skjuts Flak-bomber över huvudet på en.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
rognas;n12590 said:
Tack för alla svaren! Det lär bli väldigt intressanta rymdslag i fortsättningen :)

Är det någon som har ett bra förslag hur det kan överföras till luftskepp i en mer steampunkig setting? Vad gör man om det t.ex går hål på ballongen?
Ett militärt luftskepp lär väl göra så att det dels har en skyddande ytterkåpa som fångar upp splitter och dels flera stycken interna ballonger (så att inte en träff kan totalt sabotera allt). De inre ballongerna hålls på plats med ett nät som också fungerar som rigg för reparatörer (dvs, reparatörerna klättrar mellan skroven).
Sen gäller det att hitta läckor. Splitter kan verkligen göra ett nummer på en ballong (efter en artilleri smäll så ser målet ofta ut som om någon har stuckit det med tusentals nålar). Om de använder lyftgas så är den troligtvis färgad så att man lättare kan se läckor, medans om det är varmluftsballonger så sätter man något rökutvecklande ovanför brännaren så att alla läckor blir synliga på det sätter (när röken sprider sig i ballongen).
För mindre läckor så använder man troligtvis något flygande kletigt fluff som likt blodplättar pluggar igen mindre hål, för större läckor så använder man någon kombination av tjära/lim (stort kletigt och snabbtorkande tapetlim typ) och tyglappar. Klafs på med klet, på med en lapp ovanpå det.


Definitivt inte ett trevligt jobb i alla fall. Trångt utrymme mellan inner och ytterballong, och när striden fortsätter så kommer det att kletas ner med blod och inälvor från de stackare som befinner sig på insidan när smällen kommer.
Kanske använder folk också brandbomber/brandraketer (eller till och med flygande eldkastare) och försöker sätta eld på varandras ballonger.
Finns säkert små enmans drakglidare som försöker ta sig nära fiendens skepp för att göra otrevliga saker (brandbomber om det är mer "hård steampunk". Hoppa på fiendeballongen och skära upp den, och besättningen, om det är mer Wuxia).

Sen beror det också på vad som finns under dig. Om det är trevlig mark under en så kanske man helt enkelt låter ballongerna paja och sedan dalar ner till ytan, eller sonika kapar ballongerna och aktiverar någon sorts jättelik fallskärm (eller ser skeppet som förlorat och alla hoppar i individuella fallskärmar).
Om det inte är något trevligt under en så kommer man fokusera hårdare på att hålla sig flygande, men i slutändan så kanske man får gå i livbåtarna (mindre snabbuppblåsta räddningsballonger).
 
Top