Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anarchs Bord
Vid det här bordet satt Anarchclown, Wilhelmina, Übereil, Kikuchiyo, Kikuchiyos fru och Rymdhamster och vi spelade ett heist-äventyr i Myths i en setting som kallas lögnernas stad.
The Heist
Brucke
En dvurisk (dvärgisk) barberare.
Rini Unterdonk
En agitator och charmör.
Jaap
En alkemistiskt förändrad människa, med blixtkristaller inopererade längst ryggraden och skallbasen. Själv en alkemist.
Vish
En levande staty, magiskt tillverkad för att användas som dubbelgångare av en rik köpman i farliga situationer. Nu förrymd.
Vim
En problemlösare och tjuvjägare som bestämt sig för att själv ta del av brottets sötma.
Brucke hade sedan en längre tid funderat över sin ekonomiska situation och att den inte var lite god som han tyckte att han förtjänade. En dag fick han höra ryktena om att en köpman i distriktet skulle få hem en väldigt värdefull, magisk runa som skulle ligga i hans kassaskåp i ungefär en vecka för att sedan säljas vidare. Brucke hade många bland sina kunder som ofta pratat om hur de skulle behöva lite mer pengar, och allt eftersom de dök upp för att pysslas om av honom rekryterade han dem för att ta del i en kupp.
När gruppen väl var sammlad börjades det sammlas information från alla deras olika kontakter och sammhällsskikt. Brucke själv gick så långt att han gick till köpmannens hus och knackade på och sa att han var ute i området och erbjöd gratis rakningar för att introducera sin barberbutik för de välbestälda. Gruppen fick reda på att köpmannen hade ett magiskt larmsystem i form av en sfinxmatris som övervakade huset. Att köpmanen hade en fru och en dotter som inte kom överens med varandra. Att familjen på det stora hela var en smula dysfunktionell där maken nästan aldrig var hema dagtid trots sedan i staden att viktiga affärer skulle göras upp i hemmet. Dotter å andra sidan var ute och festade hela nätterna. Det fanns några vakter i huset och lite tjänare.
På natten tog Rini och Vish chansen att "råka samman" med dottern och hennes före detta barnmorska, nu mera sällskapsdam, genom att helt enkelt låta sin båt kollidera med deras. Rini drog på sin charm och lyckades bli medbjuden på damernas kvällsplaner för att i sin tur bjuda dem på en kväll av underhållning som kompensation för sin "inkomptetene tjänare". Kvällen visade sig spenderas på en smått revolutionär "underground"-klubb där allköns konstigt folk höll till. Sällskapsdamen visade sig här tillhöra de riktigt revolutionära, och att dottern mest verkar blivit medragen då det varit ett så bra sätt som något att irritera sina föräldrar. Rini chramade järnet hela kvällen vilket gjorde att de lyckades tillskansa oss dotterns nyckel till sfinxmatrisen. De lyckades övertyga en expert att göra en kopia åt dem och kunde på så sätt återbörda nyckeln till dottern utan att hon märkte att något fuffens pågått.
Sålunda utrustade med nyckeln till larmsystemet bestämde de de sig för att det var dags att försöka få reda på exakt var kassaskåpet fanns någonstans. Då köpmannen inte varit hemma när Brucke var där dagen innan gjordes en plan upp där Brucke skulle återvända för att erbjuda sina tjänster till honom. Då bottenvåningen redan var uttömd på möjligheter gjordes en plan upp för att säkra tillträde till övervåningarna. Ett hundgodis och en stinkbomb skulle göra att bottenvåningen skulle bli allt för illaluktande för att vistas i, vilket skulle skyllas på hunden, och en liten flaska med sömnmedel skulle köpmannen sänkas i en välgörande slummer för att vara ur vägen. En bit lera togs också med för att kunna göra kopior av alla nycklar som Brucke kunde komma över.
Planen blev dock lite fördröjd när det visade sig att köpmannen inte hade möjlighet att ta emot tjänsten den kvällen då hans fru var allt för upprörd på honom. Brucke fick dock uppmaningen att komma tillbaka nästa kväll, och för att säkerhetsställa detta smög han till köpmannen en liten flaska parfym för att blidka frun. För att ytterligare säkerhetställa gott humör såg vi till att det nästa dag, när köpmannen inte var hemma, levererades blommor och snask med en liten lapp som berömde frun för hennes skönhet.
Kvällen kom och Brucke blev direkt uppvisad till första våningen för att utföra sitt värv i studion. Riktlig applikation av konjak, varma handdukar och sömnmedel skickade snart köpmannen in i dimman och Brycke gjorde kopior av köpmannens nycklar och började sedan utforska husets övre våningar så gott han kunde. Han lokaliserade kassaskåpet i köpmannens sovrum på översta våningen, och noterade att han inte hade rätt nycklar dit. Ett snabbt försök att ta sig in i skåpet med dyrkar misslyckades. På väg därifrån märkte han hur någon var på väg uppför trappan, så han låste snabbt dörren till sovrummet igen och gömde sig under sängen. Det visade sig vara frun själv som bestämt sig för att lägga sig och läsa. Nu kom stinkbomen väl till pass, och den lyckades få frun att gå till rummets avträde för att undersöka vad som orsakat oväsendet. Brucke tog chansen att smita ut från rummet och återvända till köpmannen för att slutföra ompysslandet så att ingen fattade misstankar.
Nu kände gruppen att de hade allt de behövde för att göra slag i saken på riktigt. En plan gjordes upp där Brucke och Jeep skulle klättra upp på utsidan av huset och in genom avträdet i sovrummet tidigt på morgonen efter att köpmannen och hans fru stigit upp, men medan det fortfarande var mörkt ute. Så långt gick det bra och de två lyckades ta sig hela vägen in till arbetsrummet där de låste in sig för dagen i hopp om att inte bli avbrutna. Brucke fick till slut upp kassaskåpet där de två fann ett skrin med runan i, en påse med pengar och några ihoprullade tavlor. De förskansade sig i sovrummet i väntan på kvällen för att kunna smita ut igen.
Den avledande manövern drog igång på utsatt tid när Rini dök upp och började serenera dottern med mycket pompa och ståt. Han var så pass framgångsrik att han till och med blev inbjuden på middag för att diskutera en eventuell förlovning. När mörkret slutligen föll försökte Jeep och Brucke utnyttja detta genom att fly ut genom avträdet igen. Dock ställde köpmannens vakthund nu till problem när den upptäckte Vish och Vim när de närmade sig i båten och började skälla. Vim försökte klubba ner hunden men misslyckades och de två han precis fly undan ut i mörkret innan vakterna dök upp. Hon hängde kvar i repet i väntan på att läget skulle lugna ner sig, men istället hörde hon genom ett fönster hur köpmannen sa att han skulle gå upp och hämta tavlorna ur sitt kassaskåp för att visa upp dem för Rini. Nu blev det fara på färde, så Jeep försökte ta sig ner trots vakten som stod och spanade. Brucke som hade sett en chans till att sno åt sig hela vinsten för runan själv hade plockat ut denna ur skrinet den låg i, och slängde nu ner säcken med det tomma skrinet genom avträdet. Jeep försökte självfallet få tag i säcken hon trodde innehåll deras stora saktt och drunkande nästan på kuppen. Men vim hade lyckats smyga sig på vakten bakifrån och knockat denna varpå vakten av misstag sköt ihjäl hunden, och Vim och Vish lyckades fiska upp Jeep och påsen. Brucke hade undertiden gömt sig i garderoben, och hörde hur köpmannen kom upp, upptäckte att han blivit rånad och rusat ner för att skicka efter stadvakten. Förvissad om att en grundlig undersökning skulle avslöja hans gömställe bestämde han sig för att han var så illa tvungen att ta chansen med avträdet. Detta var dock ödesdigert när han tappade greppet om det hala repet och föll rakt ner i vattnet under. Kylan och shocken var för mycket för den mycket stressade dvuren och tapade snart medvetandet och drunkade.
Vim, Vish och Jeep lyckades fiska upp Bruckes kropp, men då han var bortom räddning och stadsvakten snart skulle vara på jakt knuffande de kroppen överbord igen och försvan iväg i mörkret medan kroppen sjönk ner till kanalens botten med den runa de andra trodde låg i skrinet de fått tag på, i säkert förvar i innerfickan på den nu en smula solkiga jackan.
Det här var för mig ett sjukt roligt äventyr där nästan alla rollpersoner fick skina vid flera tillfällen. Det hade en perfekt heistkänsla som växlade lite mellan oceans eleven, Jönssonligan och Fargo. Hade vi inte glömt den förbaskade hunden i vårt framgångsrus hade vi alla kommit undan. Nu dog en och de övriga kom enbart undan med tröstpriset. Det känns på sätt och vis passande, och mer i linje med Cohentemat, så jag föredrog nog det som hände.
Vid det här bordet satt Anarchclown, Wilhelmina, Übereil, Kikuchiyo, Kikuchiyos fru och Rymdhamster och vi spelade ett heist-äventyr i Myths i en setting som kallas lögnernas stad.
The Heist
Brucke
En dvurisk (dvärgisk) barberare.
Rini Unterdonk
En agitator och charmör.
Jaap
En alkemistiskt förändrad människa, med blixtkristaller inopererade längst ryggraden och skallbasen. Själv en alkemist.
Vish
En levande staty, magiskt tillverkad för att användas som dubbelgångare av en rik köpman i farliga situationer. Nu förrymd.
Vim
En problemlösare och tjuvjägare som bestämt sig för att själv ta del av brottets sötma.
Brucke hade sedan en längre tid funderat över sin ekonomiska situation och att den inte var lite god som han tyckte att han förtjänade. En dag fick han höra ryktena om att en köpman i distriktet skulle få hem en väldigt värdefull, magisk runa som skulle ligga i hans kassaskåp i ungefär en vecka för att sedan säljas vidare. Brucke hade många bland sina kunder som ofta pratat om hur de skulle behöva lite mer pengar, och allt eftersom de dök upp för att pysslas om av honom rekryterade han dem för att ta del i en kupp.
När gruppen väl var sammlad börjades det sammlas information från alla deras olika kontakter och sammhällsskikt. Brucke själv gick så långt att han gick till köpmannens hus och knackade på och sa att han var ute i området och erbjöd gratis rakningar för att introducera sin barberbutik för de välbestälda. Gruppen fick reda på att köpmannen hade ett magiskt larmsystem i form av en sfinxmatris som övervakade huset. Att köpmanen hade en fru och en dotter som inte kom överens med varandra. Att familjen på det stora hela var en smula dysfunktionell där maken nästan aldrig var hema dagtid trots sedan i staden att viktiga affärer skulle göras upp i hemmet. Dotter å andra sidan var ute och festade hela nätterna. Det fanns några vakter i huset och lite tjänare.
På natten tog Rini och Vish chansen att "råka samman" med dottern och hennes före detta barnmorska, nu mera sällskapsdam, genom att helt enkelt låta sin båt kollidera med deras. Rini drog på sin charm och lyckades bli medbjuden på damernas kvällsplaner för att i sin tur bjuda dem på en kväll av underhållning som kompensation för sin "inkomptetene tjänare". Kvällen visade sig spenderas på en smått revolutionär "underground"-klubb där allköns konstigt folk höll till. Sällskapsdamen visade sig här tillhöra de riktigt revolutionära, och att dottern mest verkar blivit medragen då det varit ett så bra sätt som något att irritera sina föräldrar. Rini chramade järnet hela kvällen vilket gjorde att de lyckades tillskansa oss dotterns nyckel till sfinxmatrisen. De lyckades övertyga en expert att göra en kopia åt dem och kunde på så sätt återbörda nyckeln till dottern utan att hon märkte att något fuffens pågått.
Sålunda utrustade med nyckeln till larmsystemet bestämde de de sig för att det var dags att försöka få reda på exakt var kassaskåpet fanns någonstans. Då köpmannen inte varit hemma när Brucke var där dagen innan gjordes en plan upp där Brucke skulle återvända för att erbjuda sina tjänster till honom. Då bottenvåningen redan var uttömd på möjligheter gjordes en plan upp för att säkra tillträde till övervåningarna. Ett hundgodis och en stinkbomb skulle göra att bottenvåningen skulle bli allt för illaluktande för att vistas i, vilket skulle skyllas på hunden, och en liten flaska med sömnmedel skulle köpmannen sänkas i en välgörande slummer för att vara ur vägen. En bit lera togs också med för att kunna göra kopior av alla nycklar som Brucke kunde komma över.
Planen blev dock lite fördröjd när det visade sig att köpmannen inte hade möjlighet att ta emot tjänsten den kvällen då hans fru var allt för upprörd på honom. Brucke fick dock uppmaningen att komma tillbaka nästa kväll, och för att säkerhetsställa detta smög han till köpmannen en liten flaska parfym för att blidka frun. För att ytterligare säkerhetställa gott humör såg vi till att det nästa dag, när köpmannen inte var hemma, levererades blommor och snask med en liten lapp som berömde frun för hennes skönhet.
Kvällen kom och Brucke blev direkt uppvisad till första våningen för att utföra sitt värv i studion. Riktlig applikation av konjak, varma handdukar och sömnmedel skickade snart köpmannen in i dimman och Brycke gjorde kopior av köpmannens nycklar och började sedan utforska husets övre våningar så gott han kunde. Han lokaliserade kassaskåpet i köpmannens sovrum på översta våningen, och noterade att han inte hade rätt nycklar dit. Ett snabbt försök att ta sig in i skåpet med dyrkar misslyckades. På väg därifrån märkte han hur någon var på väg uppför trappan, så han låste snabbt dörren till sovrummet igen och gömde sig under sängen. Det visade sig vara frun själv som bestämt sig för att lägga sig och läsa. Nu kom stinkbomen väl till pass, och den lyckades få frun att gå till rummets avträde för att undersöka vad som orsakat oväsendet. Brucke tog chansen att smita ut från rummet och återvända till köpmannen för att slutföra ompysslandet så att ingen fattade misstankar.
Nu kände gruppen att de hade allt de behövde för att göra slag i saken på riktigt. En plan gjordes upp där Brucke och Jeep skulle klättra upp på utsidan av huset och in genom avträdet i sovrummet tidigt på morgonen efter att köpmannen och hans fru stigit upp, men medan det fortfarande var mörkt ute. Så långt gick det bra och de två lyckades ta sig hela vägen in till arbetsrummet där de låste in sig för dagen i hopp om att inte bli avbrutna. Brucke fick till slut upp kassaskåpet där de två fann ett skrin med runan i, en påse med pengar och några ihoprullade tavlor. De förskansade sig i sovrummet i väntan på kvällen för att kunna smita ut igen.
Den avledande manövern drog igång på utsatt tid när Rini dök upp och började serenera dottern med mycket pompa och ståt. Han var så pass framgångsrik att han till och med blev inbjuden på middag för att diskutera en eventuell förlovning. När mörkret slutligen föll försökte Jeep och Brucke utnyttja detta genom att fly ut genom avträdet igen. Dock ställde köpmannens vakthund nu till problem när den upptäckte Vish och Vim när de närmade sig i båten och började skälla. Vim försökte klubba ner hunden men misslyckades och de två han precis fly undan ut i mörkret innan vakterna dök upp. Hon hängde kvar i repet i väntan på att läget skulle lugna ner sig, men istället hörde hon genom ett fönster hur köpmannen sa att han skulle gå upp och hämta tavlorna ur sitt kassaskåp för att visa upp dem för Rini. Nu blev det fara på färde, så Jeep försökte ta sig ner trots vakten som stod och spanade. Brucke som hade sett en chans till att sno åt sig hela vinsten för runan själv hade plockat ut denna ur skrinet den låg i, och slängde nu ner säcken med det tomma skrinet genom avträdet. Jeep försökte självfallet få tag i säcken hon trodde innehåll deras stora saktt och drunkande nästan på kuppen. Men vim hade lyckats smyga sig på vakten bakifrån och knockat denna varpå vakten av misstag sköt ihjäl hunden, och Vim och Vish lyckades fiska upp Jeep och påsen. Brucke hade undertiden gömt sig i garderoben, och hörde hur köpmannen kom upp, upptäckte att han blivit rånad och rusat ner för att skicka efter stadvakten. Förvissad om att en grundlig undersökning skulle avslöja hans gömställe bestämde han sig för att han var så illa tvungen att ta chansen med avträdet. Detta var dock ödesdigert när han tappade greppet om det hala repet och föll rakt ner i vattnet under. Kylan och shocken var för mycket för den mycket stressade dvuren och tapade snart medvetandet och drunkade.
Vim, Vish och Jeep lyckades fiska upp Bruckes kropp, men då han var bortom räddning och stadsvakten snart skulle vara på jakt knuffande de kroppen överbord igen och försvan iväg i mörkret medan kroppen sjönk ner till kanalens botten med den runa de andra trodde låg i skrinet de fått tag på, i säkert förvar i innerfickan på den nu en smula solkiga jackan.
Det här var för mig ett sjukt roligt äventyr där nästan alla rollpersoner fick skina vid flera tillfällen. Det hade en perfekt heistkänsla som växlade lite mellan oceans eleven, Jönssonligan och Fargo. Hade vi inte glömt den förbaskade hunden i vårt framgångsrus hade vi alla kommit undan. Nu dog en och de övriga kom enbart undan med tröstpriset. Det känns på sätt och vis passande, och mer i linje med Cohentemat, så jag föredrog nog det som hände.