Nekromanti Repetikon XXXIV, 11 dec, Dragon's Lair

anth

Vetefan
Gron;n56724 said:
Om någon vill prova att rollspela i skuggan av andra världskriget så kommer jag att ta med Operation fallen reich. Själva rollpesonsmakandet sköts på ett brädspelsliknande sätt med kort och är ganska underhållande och brukar ta en timme ungefär. 3 spelare räcker.
Jag spelar gärna Fallen Reich i framtiden, men just idag har jag siktat in mig på DCC.

anth

Vetefan
Jag spelade DCC. Även om vi inte hann färdigt hann jag förolämpa Cthulhu och sälja min själ till Belzebub. Och Rob hann med att göra en tidsresa.

Gron

Veteran
Det hade varit ganska jobbigt utan Snailstar som kunde läka våra skador. Tidsresan var mycket praktisk.

chrull

Stockholm Kartell
Det blev lite långsamt och hackigt på grund av det nya regelsystemet, men jag hoppas ni hade kul ändå.

kloptok

Pensionerad astrolog
I allmänhet är mitt intryck av DCC positivt. Skillnaderna gentemot vanliga OSR-kloner, typ LotFP, var i allmänhet kul och gav upphov till roliga situationer i spelet. Gillade till exempel det här att något händer varje gång man gör en magi (typ att en svärm insekter anfaller, eller att ett extra ansikte dyker upp på magikerns kropp). Däremot tog det en hel del extra tid att kolla upp alla tabellresultat och det gjorde att ett äventyr som vi med en vanlig OSR-klon hunnit med utan större problem på en kväll inte riktigt hanns med helt och hållet. Det är dock en sak som går mycket fortare om alla inblandade har koll på tabellresultaten sedan tidigare eller vet exakt var de hittas i boken. Tur ändå att chrull skrivit ut magierna i små booklets, annars hade det tagit ännu mer tid.

Sammantaget: DCC är roligt och det var ett riktigt kul äventyr! :)

Gron

Veteran
Jag är inte så van med den här typen av rollspel men tyckte det var underhållande och funkade bra. Positivt att inget rutnät behövdes för det tycker jag begränsar fantasin.

Anarchclown

Swashbuckler
Kul att ni hade roligt, beklagar att jag hade så ont i ryggen att jag inte riktigt ville delta. Nästa gång är det förhoppningsvis inte ett problem.