Nekromanti Repo! The Genetic Opera

Sodivra

Champion
Är det någon som sett Repo! den genetiska operan som kom ut på film förra året?

Med den nya heta organpunk-estetiken?

Med Sarah Brightman, Anthony Head (Rupert Giles), det nya stjärnskottet Alexa Vega, och Paris Hilton?

Jag skulle kunna skriva en massa om ifall jag tycker om den, och hur jag kom fram till det, men först skulle jag vilja veta om det finns någon annan därute som har haft ögonen på den här luriga och unika lilla pärlan.

Lycan

Hero
Jag har -tänkt- se den ganska länge nu. Men det hjälper väl föga.

Dock är jag förvånad över hur de namedroppar folk ur casten utan att nämna Nivek Ogre :gremshocked:

- L

Sodivra

Champion
Lycan said:
Jag har -tänkt- se den ganska länge nu. Men det hjälper väl föga.

Dock är jag förvånad över hur de namedroppar folk ur casten utan att nämna Nivek Ogre :gremshocked:

- L
Åh, Nivek Ogre är kanon i filmen! Han spelar en av ondingens tre skruvade barn som bråkar om arvet. De allra bäst scenerna är de där de tre grälar med varandra.

Hur kan motstå verser som Listen, you bitch! och "When the geezer croaks, you will all learn to respect me!" ?

Genesis

Ni dés ni maître
Den gör mig arg. Estetiken är orgasmiskt cool, storyn är en riktig höjdare, skådespeleriet är schysst, att Paris Hilton och Anthony Head är med i samma film är hur awesome som helst och att göra det hela som en musikal är helt genialiskt.

Och låtarna är platta och ointressanta. Inte en enda av dem dröjer sig kvar, inte en är sådär pompöst episk som bara musikallåtar kan vara, inte en enda av dem får det att rysa i mig som det gör i de riktiga klassikerna.

Hade samma person gjort musiken som gjorde den i Rocky Horror Picture Show så hade det här varit min absoluta favoritfilm genom tiderna. Som den är nu ger jag den en trea av fem.

Sammanfattning: någon borde göra ett rollspel av den, eftersom man då slipper de platta låtarna.

Sodivra

Champion
Du säger vad jag tänkte först.

Så här var det, va:

Jag kollade Repo! för att Poe (*) var med i den. Första gången jag såg filmen så blev jag inte så imponerad av kyrkogårdsbiten, hoppade fram och skummade det mesta för att kolla vad Poe gjorde.

Visade sig att hon spelar en kort roll som är den enda som får vara halvnaken i filmen*. Jag menar, jag ville ju se mer av Poe, men det här är ju löjligt! *(Fejkinälvor ej inräknade.)

Det slutade med ett "Meh". Nästan inga sånger fick bli sångnummer utan var bara repliker, och... ja.

Fast sedan började jag lockas tillbaka till dom bitar som faktiskt var riktigt bra, jag såg om filmen från början, ordentligt, och blev nöjd. Kanske ville filmmakarna göra så mycket att det är en film som är bäst på andra omgången, det är lite svårt att hänga med i alla musikaliska snuttar. Kanske är detta vad det innebär att den är en opera och inte en musikal. Och början är lite svag.

Men damn, det är en het film. Och visst finns det grymma nummer! När Blind Mag kommer hem till Shilo och Nathan är ju helt fan-fricking-fabolous! (Så klart, det är ju numret med Sarah Brightman) Shilo mot Nathan i slutet och de avslutande numren är också riktigt grymma.

Alexa Vega, som spelar Shilo är ett riktigt stjärnskott, med sexig röst! Anthony Head är sjukt bra, både som sångare och som en kärleksfull/bitter/ondskefull far/repoman. ("Did you take your medecine? Should I head back home?")

Jag ska bara säga en sak till när jag ändå är igång, och det är att det är läckert att filmen har funnit ett nytt sätt att få framtiden att se skitig ut, någonstas mellan cyberpunk och dieselpunk. Delikat!

Lycan

Hero
Okej, nu har jag sett den. Två gånger. Efteråt fick jag en lite tom känsla, som sockervadd. För den är snygg; grymt snygg. Kostymerna och seten, castingen. Allt är skitsnyggt, man känner sig gosig innuti.

Men som sagt, sockervadd. Musiken är verkligen inget intressant, handlingen är rätt oengagerande osv. Ingen substans, inget som stannar.