Genie_GM
Veteran
- Joined
- 26 Jul 2014
- Messages
- 72
Husregler för Följeslagare.
Precis som naturen är fylld med många olika sorters varelser är inte alla bjäror likadana, och för att representera detta delas Bjäror in i tre kategorier; Starka, Visa och Kvicka Bjäror.
Älgar, Baiagorner och Ursvin är exempel på Starka Bjäror; vildsinta varelser som står sida vid sida med sina mänskliga kompanjoner, och ofta uppfyller en beskyddarroll för svagare Häxor.
Robust, Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I
Starka Bjäror kan ta följande Förmågor:
Bärsärk, Järnnäve, Livvakt, Naturlig Krigare, Ståndaktig, Återhämtning
Visa Bjäror.
Ugglor, Rävar, Illrar, Hindar och Ormar är typiska Visa bjäror. Visa Bjäror bär på mycket kunskap om skogen, och kan vara mycket användbara i de flesta situationer, dock är de inte lika potenta krigare som Starka och Kvicka Bjäror.
Vingar I (endast fåglar), Överlevnadsinstinkt I (endast landlevande), Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I (kan ej ökas)
Visa Bjäror kan ta följande Förmågor:
Akrobatik, Häxsyn, Lönnstöt, Monsterlärd, Mystisk Kraft (Förhäxa, Naturens Famn), Naturlig Krigare
Kvicka Bjäror.
Ulvar och Maror är exempel på Kvicka Bjäror. Jägare och beskyddare, Kvicka Bjäror reser ofta tillsammans med Häxor som inte har någon fast anknytning till en by eller bosättning, och är en mycket uppskattad del av en barbarbys jaktlag.
Kvicka Bjäror kan bära enskiljda lätta föremål så som en liten väska eller ett enhandsvapen. Kvicka Bjäror kan inte bära rustning.
Kvicka Bjäror har följande Karaktärsdrag:
Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I (Kan ej ökas).
Kvicka Bjäror kan ta följande Förmågor:
Akrobatik, Fint, Lönnstöt, Naturlig Krigare, Ståndaktig, Återhämtning.
Flammande Krigare
Flammande Krigare är formidabla offensiva kombatanter, brinnande varelser som av magiker bundits till en rustning.
Inga
Flammande Krigare får ta följande Fördjupningar:
Mystisk Kraft (Brandvägg, Svavelkaskad), Rustmästare, Sköldkamp, Ståndaktig, Stångverkan, Tvillingattack, Tvåhandskraft, Återhämtning.
Krigaren får också ta Särdraget Robust (Novis) som om den vore en Förmåga.
Flammande Krigare har följande utrustning:
Medeltung rustning, Enhandssvärd och Sköld eller Tvåhandssvärd eller Spjut eller Enhandssvärd och Dolk.
Skyddshelgon
Skyddshelgon är osynliga då inte frammanaren är hotad, och kan basa ses som ett svagt värmeskimmer eller om den reflekteras i något.
Andeform I (endast då Skyddshelgonet är osynligt)
Skyddshelgon får ta följande Förmågor.
Järnnäve, Livvakt, Mystisk Kraft (Anatema, Häxhammare, Välsignad Sköld), Rustmästare, Sköldkamp, Ståndaktig, Stångverkan, Tvillingattack, Tvåhandskraft, Återhämtning
Skyddshelgon har följande utrustning:
Enhandsvapen, Lätt Rustning (Smidig).
- Följeslagare får Erfarenhet på samma sätt som Spelare, men halverar all Erfarenhet.
- En Spelare kan bara ha en Följeslagare åt gången.
- Följeslagare tar aldrig Permanent Korruption av att lära sig Mystiska Krafter.
Precis som naturen är fylld med många olika sorters varelser är inte alla bjäror likadana, och för att representera detta delas Bjäror in i tre kategorier; Starka, Visa och Kvicka Bjäror.
- Bjäror som är längre bort än frammanarens Viljestark kilometer måste koncentrera sig.
- Bjäran kan dela sinnesintryck med sin frammanare, men Bjäran är fortfarande ett djur, och Spelledaren får således bestämma vad Bjäran tycker är viktigt nog att lägga märke till.
- Frammanaren kan få en Bjära att utföra enkla gester, så som att nicka, röra vid ett specifikt föremål, eller markera en plats, men kan inte detaljstyra exakt vad Bjäran gör.
- Bjäror får aldrig slå slag för Övertygande.
- Bjäror kan alltid hitta tillräckligt med mat för att klara sig, såvida miljön inte är extremt annorlunda den Bjäran är van vid (en älg i öknen, eller dylikt).
Älgar, Baiagorner och Ursvin är exempel på Starka Bjäror; vildsinta varelser som står sida vid sida med sina mänskliga kompanjoner, och ofta uppfyller en beskyddarroll för svagare Häxor.
- Starka Bjäror kan bara utrustning på samma sätt som ett packdjur, men kan inte ridas, och måste lastas av för att kunna strida. Starka Bjäror kan utrustas med Lätt Rustning, som måste specialtillverkas på samma sätt som rustning för karaktärer med Särdraget Robust.
- Diskret - 9
- Kvick - 11
- Listig - 7
- Stark - 15
- Träffsäker - 12
- Vaksam - 10
- Viljestark - 11
- Övertygande - 5
- Tålighet - 15
- Smärtgräns - 8
- Korruptionströskel - 3
Robust, Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I
Starka Bjäror kan ta följande Förmågor:
Bärsärk, Järnnäve, Livvakt, Naturlig Krigare, Ståndaktig, Återhämtning
Visa Bjäror.
Ugglor, Rävar, Illrar, Hindar och Ormar är typiska Visa bjäror. Visa Bjäror bär på mycket kunskap om skogen, och kan vara mycket användbara i de flesta situationer, dock är de inte lika potenta krigare som Starka och Kvicka Bjäror.
- Visa Bjäror kan bära enskilda småföremål, t ex en liten bok, ett Kort vapen eller en lykta. Visa Bjäror kan inte bära rustning.
- Diskret - 13
- Kvick - 12
- Listig - 11
- Stark - 5
- Träffsäker - 10
- Vaksam - 12
- Viljestark - 12
- Övertygande - 5
- Tålighet - 5
- Smärtgräns - 3
- Korruptionströskel - 6
Vingar I (endast fåglar), Överlevnadsinstinkt I (endast landlevande), Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I (kan ej ökas)
Visa Bjäror kan ta följande Förmågor:
Akrobatik, Häxsyn, Lönnstöt, Monsterlärd, Mystisk Kraft (Förhäxa, Naturens Famn), Naturlig Krigare
Kvicka Bjäror.
Ulvar och Maror är exempel på Kvicka Bjäror. Jägare och beskyddare, Kvicka Bjäror reser ofta tillsammans med Häxor som inte har någon fast anknytning till en by eller bosättning, och är en mycket uppskattad del av en barbarbys jaktlag.
Kvicka Bjäror kan bära enskiljda lätta föremål så som en liten väska eller ett enhandsvapen. Kvicka Bjäror kan inte bära rustning.
Kvicka Bjäror har följande Karaktärsdrag:
- Diskret - 13
- Kvick - 12
- Listig - 7
- Stark - 10
- Träffsäker - 11
- Vaksam - 12
- Viljestark - 10
- Övertygande - 5
- Tålighet - 10
- Smärtgräns - 5
- Korruptionströskel - 5
Naturligt Vapen I, Naturlig Rustning I (Kan ej ökas).
Kvicka Bjäror kan ta följande Förmågor:
Akrobatik, Fint, Lönnstöt, Naturlig Krigare, Ståndaktig, Återhämtning.
Flammande Krigare
Flammande Krigare är formidabla offensiva kombatanter, brinnande varelser som av magiker bundits till en rustning.
- En Flammande Krigare är del av sin rustning, om rustningen förstörs – dvs Krigaren når noll Tålig - dör Krigaren.
- Flammande Krigare kan inte korsa vatten som är mer än fotledsdjupt.
- Flammande Krigare kan utrustas med vilka vapen som helst, och kan bära föremål på samma sätt som spelare.
- För att flytta Krigaren från en rustning till en annan krävs en timmeslång Ritual, som inte ger någon Korruption at utföra, och som inte kräver något tärningsslag.
- Flammande Krigare får aldrig slå slag för Diskret nattetid
- Flammande Krigare får aldrig slå slag för Övertygande
- Flammande Krigare kan aldrig använda alkemiska preparat
- Den Flammande Krigaren får aldrig vara mer än frammanarens Viljestark x100m, annars dör den.
- Frammanaren kan inte direkt styra den Flammande Krigaren, men Krigaren är osvikligt lojal, och följer alla order.
- Diskret - 9
- Kvick - 11
- Listig - 7
- Stark - 15
- Träffsäker - 13
- Vaksam - 10
- Viljestark - 10
- Övertygande - 5
- Tålighet - 15
- Smärtgräns - 8
- Korruptionströskel - 5
Inga
Flammande Krigare får ta följande Fördjupningar:
Mystisk Kraft (Brandvägg, Svavelkaskad), Rustmästare, Sköldkamp, Ståndaktig, Stångverkan, Tvillingattack, Tvåhandskraft, Återhämtning.
Krigaren får också ta Särdraget Robust (Novis) som om den vore en Förmåga.
Flammande Krigare har följande utrustning:
Medeltung rustning, Enhandssvärd och Sköld eller Tvåhandssvärd eller Spjut eller Enhandssvärd och Dolk.
Skyddshelgon
Skyddshelgon är osynliga då inte frammanaren är hotad, och kan basa ses som ett svagt värmeskimmer eller om den reflekteras i något.
- Skyddshelgon lämnar varken spår eller doft efter sig, men kan ses med Häxssyn också då den är osynlig.
- Skyddshelgon kan inte bära rustning eller utrustning, och kan inte utrustas med fysiska vapen eller artefakter.
- Skyddshelgon får utrustning enligt förmågor på samma sätt som rollspersoner som skapas (dvs ett Långt vapen om Skyddshelgonet tar Förmågan Stångverkan). Skyddshelgonets rustning är alltid Smidig. Utrustningen som Skyddshelgonet får från Förmågor är icke-fysisk, och kan inte lånas ut till andra.
- Skyddshelgon kan inte utföra några handlingar, förutom att slå för Vaksam, om inte frammanaren är hotad.
- Skyddshelgon kan aldrig slå slag för Övertygande.
- Skyddshelgon får aldrig använda alkemiska preparat.
- Skyddshelgonet måste alltid vara inom frammanarens Viljestark x10m, annars försvinner det och återuppstår vid frammanarens sida nästa spelrunda.
- Frammanaren kan inte direkt styra Skyddshelgonet, men det är osvikligt lojalt, och följer alla order.
- Diskret - 9
- Kvick - 11
- Listig - 7
- Stark - 15
- Träffsäker - 13
- Vaksam - 10
- Viljestark - 10
- Övertygande - 5
- Tålighet - 15
- Smärtgräns - 8
- Korruptionströskel - 5
Andeform I (endast då Skyddshelgonet är osynligt)
Skyddshelgon får ta följande Förmågor.
Järnnäve, Livvakt, Mystisk Kraft (Anatema, Häxhammare, Välsignad Sköld), Rustmästare, Sköldkamp, Ståndaktig, Stångverkan, Tvillingattack, Tvåhandskraft, Återhämtning
Skyddshelgon har följande utrustning:
Enhandsvapen, Lätt Rustning (Smidig).