Har sett det på minst två ställen (i starthäftet och ett av äventyren som finns att ladda ner från helmgasts hemsida) att man kan slå för att se hur bra en resa går.
I båda fallen slår man ett slag för hela resan, vill man bara att resan ska gå fort utan direkta händelser som ska spelas ut funkar det nog bra men tycker det gör det svårt att plantera in händelser under resan och använde det systemt.
Hur har ni andra gjort?
Har ni slagit ett slag för hela resan oavsett hur lång den har varit? Eller har ni gjort på något annat sätt?
Jag funderade på att låta spelarna slå varje dag och resultatet kan korta ner eller förlänga resetiden och sen kan andra saker hända för den dagen också.
Som exempel kanske ett slag på låg kvalitet gör att resan förlängs med 1T6 dagar, eller att dagen inte får räknas som rest (om man har ett bestämt antal dagar resan borde ta), kanske lyckades rollpersonerna gå i en cirkel och hamnade tillbaka där dom började dagen, eller kanske gick dom åt fel håll hela dagen vilket gjorde att det tar tid att komma tillbaka på rätt väg osv.
I båda fallen slår man ett slag för hela resan, vill man bara att resan ska gå fort utan direkta händelser som ska spelas ut funkar det nog bra men tycker det gör det svårt att plantera in händelser under resan och använde det systemt.
Hur har ni andra gjort?
Har ni slagit ett slag för hela resan oavsett hur lång den har varit? Eller har ni gjort på något annat sätt?
Jag funderade på att låta spelarna slå varje dag och resultatet kan korta ner eller förlänga resetiden och sen kan andra saker hända för den dagen också.
Som exempel kanske ett slag på låg kvalitet gör att resan förlängs med 1T6 dagar, eller att dagen inte får räknas som rest (om man har ett bestämt antal dagar resan borde ta), kanske lyckades rollpersonerna gå i en cirkel och hamnade tillbaka där dom började dagen, eller kanske gick dom åt fel håll hela dagen vilket gjorde att det tar tid att komma tillbaka på rätt väg osv.