Inte helt lätta att besvara. Inte heller helt lätt att motivera sina svar... men här är min åsikt.
Det är lite väl krångligt att skapa en värld från scratch. Om man räknar in allt som detta innebär i form av fysik/biologi/kemi/teknologi/historia etc... Alla (mig kända) former av fantasy bygger på vår verklighet, ibland i historiskt perspektiv, mer eller mindre förvrängd. Av den enkla anledningen att det är för jobbigt att ändra för mycket. Att utgå för långt i från det kända. Så om man kan bita i det äpplet (surt eller sött) så inser man också att man måste ägna tid åt research.
Det är väl nog så, att ju mer man vill att ens fantasyvärld skall efterlikna vår värld, ju mer research måste man ägna sig åt.
Vill man göra större avsteg så krävs kanske inte så mycket research, däremot kunskaper i hur naturvetenskap fungerar och vad som skapar historiska skeenden. Man bör nog ha ett gott grepp om samhällsvetenskap, psykologi och andra vetenskaper för att kunna skapa något trovärdigt.
Min uppfattning är att detta är ett större arbete.
Så... om man konstaterat att vi faktiskt har jordgravitation i vår värld så har vi redan här bundit upp oss för en hel del självklarheter. Storlek betyder styrka, förflyttning kräver ansträngning och packåsnor är bra att ha till annat än mat.
Vill vi sedan att spelarna på ett enkelt sätt skall kunna relatera till världen så är det en klar fördel om vi kan utnyttja historiska skeenden (vår verklighet) i vår värld. Piken minskar nyttan med kavalleri, krutvapen minskar nyttan med ringbrynja, samhället bärs upp av en arbetarklass och några få är rika.
Det blir inte bara lättare för oss, utan även för spelarna eftersom grundkoncept (såsom negativ gravitation) inte behöver förklaras och förstås av de som skall interagera i världen.
Detta skapar referenspunkter som alla kan relatera till och därför är det något positivt.
Nåja... Nu var väl ändock inte tanken att vi skulle återskapa europa under medeltiden, så några små avsteg måste vi göra. Det finns drakar, det finns magiker, det finns långbenta alver, krumbenta orcher, troll och annat oknytt. Men finns det så mycket annat konstigt egentligen? Det gör ju inte det och magiker och magi är ett problem som är stort nog, vilket många rollspel lider utav. Vad jag försöker komma fram till är nog att "standardfantasy" inte är mycket annat än medeltid-som-vi-känner-den-plus-magi-och-lite-nya-raser. That's it.
Det beror i mitt tycke inte på att författarna är lata och okunniga, utan för att det är för krångligt att beskriva hur allting fungerar om vi inte har dessa referensramar. Det skulle säkert gå att dra ihop ett gäng akademiker som fick fundera, räkna och filosofera för att komma fram till en alternativ världsbild, men försök att förklara den för dina spelare. Försök att få in världsbeskrivningen (i en lekmans ord) på mindre än en hyllkilometer. Det blir för tungt att ändra för mycket helt enkelt.
Min uppfattning måste därför bli att det är viktigt med research.
Däremot så ifrågasätter jag vikten av den akademiska exaktheten i researchen. Detaljer för hur ett slagsvärd smides i all ära (jag är intresserad f.ö.), men jag tror att de flesta nöjer sig med vikt och pris. Och är det så att ett tvåhandssvärd skulle råka väga åtta kilo istället för två komma fyra kilo, så tror jag att denna inexakthet är något som de flesta kan leva med. Däremot så skall det ju väga mer än ett slagsvärd och mycket mer än en dolk. Så... nu är det bara att hitta lite vettiga siffror. Exakta är ju trevligt men vettiga är ett krav. Det kan ju vara så att smederna i denna fantasyvärld är sämre än vad smederna var på medeltiden, eller järnet är tyngre, eller det är inte järn utan "grå-glimre" som i grunden är tyngre... etc... (se små avsteg!)
Problemet med för mycket research och exakthet är att avstegens (alver, mithril etc...) konsekvenser får för litet beaktande. Dessa världar tenderar att bli europeisk medeltid åsso lite alver o mithril, utan att dessa två storheter får något större inflytande för samhället och världen i stort.
Vetenskapsmän har svårt att använda sin fantasi. Tycker jag.
Problemet med för mycket fantasy, liknar problemet med för mycket research. Det blir svårt att förklara varför världen ser ut som den gör. Risken är att det blir komiskt (a'la Discworld), men det behöver inte vara något negativt. Det är bara svårt att ta en riddare på allvar om hans pansar är rosa, eftersom naturlagarna säger att rosa föremål är lättare än grå. Risken för förvirring är också stor i mitt tycke då det blir väldigt mycket för spelarna att ta till sig då de skall interagera i världen (upprepning jag vet...)
Slutsats (äntligen!):
Det behövs mycket research för att skapa en fantasyvärld som är lätt att komma in i som spelare och spelledare. Man skapar en miljö som gör det lätt för spelledaren att hitta på nya saker i eftersom konstruktörens och spelledarens referensramar är ungefär de samma. Det blir också lätt för spelarna att agera inom dessa ramar eftersom även de begagnar dessa kända referenssramar.
Det är dock otroligt viktigt att man inte fastnar i sin research och skapar ett medeltida europa (+ alver). Man måste lägga mycket krut (troligtvis mer än för researchen) på att få in alla avsteg (magi, alver, mithril, drakar) i världen, i världens historia, i världens filosofi, i världens ekonomi, etc....
Fantasi får tyvärr spela andra fiolen i världsskapandet i.m.h.o. Visst, det måste göras avsteg från medeltiden-som-vi-känner-den, men man måste också vara medveten om att alla dessa avsteg på ett logiskt och lättförståeligt sätt måste kunna förklaras (syntaxen åt helvete men ändock...). Fantasyvärldar med för mycket fantasy, tenderar att bli underliga och komiska, för att vi förstår dem för dåligt.
(ursäkta upprepningarna, ursäkta upprepningarna)