tänkte peta lite först: det stavas Rescension. men skit samma. dessutom beror det på vad man jämför med. har man lirat DoD sen första versionen har man säkert en annan uppfattning än en fräsching som jag. men, jag har juh spelat äldre versioner ändå. regelsystemet flyter smidigt, bara en tjugosidig tärning att hålla reda på förutom när man slår skador och när man ska höja sin KP osv. basen ligger på T20.
RP genereringen är ltiea nnorlunda mot andra spel jag spelat iallfall. karaktären blir inte så jäte detaljerad, utan man får reda på
Ras
social klass
Yrke
vapenhand
utöver de vanliga grundegenskaper och färdigheter. i exempelvis Neotech version två slår man fram uppväxtområde (slummen, förorten, företagsdisktrikten osv) och sen har man en viss chans på 1T100 att bli olika skikt av samhället som är olika från landsbygdnen till storstan. i DoD v. 6 får man hitta på det mesta själv. kan juh vara kul, om man gillar färgstarka och udda karaktärer, även om det går att göra tråkiga, hederliga råstarka, dumma och fula krigare som talar genom svärdet.
över det stora hela:
vill du ha ett lättspelat, snabbt rollspel: välj DoD.
vill du ha ett slöare, mer avancerat och invecklat(realistiskt) rollspel, välj Eon (fantasy) eller Neotech (cyberpunk/sci-fi) möjligtvis också Dungeons and dragons. detta har jag aldrig spelat däremot. men, det bygger juh också på T20 har man hört.. =)
jag tycjer att du ska låna det av någon och sen testa. gillar du det, köp det. gillar du det inte, låt bli.
Jag vet att jag har rätt!