Nekromanti Resetråden

Troberg

Sinister eater
Jag fick i en annan tråd en massa tips om vad man gör i Berlin, och de var till stor hjälp. Tack så mycket, allihop!

Så, nu tänkte jag att vi kör en rese-inspirationstråd. Ta någon plats som ligger er varmt om hjärtat, och berätta vad man kan/bör göra där.

För att hålla lite ordning, lägg varje plats i en ett svar till det här inlägget, och håll diskussionen kring respektive plats i den deltråden.

Jag postar alldeles strax om en plats som har en speciell plats i mitt hjärta.

Troberg

Sinister eater
Jordanien

Jordanien är mitt andra hem, ett land där jag bott och arbetat ett par år, och ett land där man som besökare känner sig adopterad. Jag har varit i många länder (ungefär 20) och ingenstans har gästfriheten varit så fantastisk.

Vad gör man där då? Well, jag visar den planering jag gjorde när jag var där med familjen i somras:

Tis 3
Aktivitet: Avresa 6:40 från Arlanda. Frukost på flyget. Snabbyte i Wien (25 minuter). Ankomst 14:50. Snabbincheckning på hotellet, sedan ta en titt på närområdet och äta.

Ons 4
Hotell: Gondola (Amman)

Aktivitet: Se stan (downtown, romerska teatern, Sweifieh)

Kom ihåg: Be hotellet fixa bil till lördag morgon. Kolla om man kan lämna tillbaka den på lör kväll eller om det får bli sön morgon.

Tors 5

Aktivitet: Se mer av stan (citadellet, shopping, engelska puben på kvällen)

Fre 6

Aktivitet: Mer se stan (Jabal Hussein, mer downtown, Romance Cafe i Smesani på kvällen (cafe med livemusik, mycket lokalfolk och härlig stämning))

Lör 7

Aktivitet: Ta bilen norrut nu, cirka 4 mil, till den antika staden Jerash, Jordaniens andra största historiska plats. Där får vi även se romerska legionärer göra en uppvisning i romersk stridstaktik, gladiatorer och race med häst och vagn, samt lite intressant historisk information. Uppvisningarna är klockan 11 och 14, alla dagar utom tisdagar och fredagar. Bäst att vara i tid till första, det är inte alla som blir av. Sedan tillbaka till Amman.

Sön 8
Hotell: Alcazar (Aqaba)

Aktivitet: Resa längs Kings Highway, stopp i Karak där vi ska titta på den gamla korsfararfästningen, framme i Aqaba på eftermiddagen. Middag på Royal Yachting Club, underbart matställe, lugnt och inga turister nere vid havet, kanonbra mat (alternativt på söndag, ibland är de fullbokade).

Mån 9

Aktivitet: Snorkling i världsklass, sol bad, samt upptäcka Aqaba på kvällen. Vi hinner nog mer att se fästningen också.

Tis 10

Aktivitet: Snorkling, sol bad, samt upptäcka Aqaba på kvällen.

Ons 11
Hotell: Taybet Zaman (Petra). Detta hotell är ett måste, det är en upplevelse i sig som man inte får missa. Lite dyrare, men ändå inte dyrare än Scandic i Sverige...

Aktivitet: Resa förmiddag (lite extra tid om vi missat något i Aqaba) till Wadi Rum-öknen för jeeputflykt, sedan vidare över bergen till Petra, där vi tar in på hotellet. Måndagar 20.30 (samt onsdag och torsdag) kör man även arrangemanget "Petra by night", en chans som vi bara måste ta, så vi bör vara på hotellet senast, säg, 16-17 eller så.

Tors 12
Hotell: Taybet Zaman (Petra)

Aktivitet: Hela dagen i antika klippstaden Petra, nu i dagsljus. En otrolig upplevelse!

Fre 13
Hotell: Taybet Zaman (Petra)

Aktivitet: En dag till i Petra. Massor att se!

Lör 14

Aktivitet: Avfärd tidigt på morgonen, upp längs King's Highway tills vi viker av mot Döda havet. Kortstopp vid södra änden av Döda havet, sedan vidare till hotellet vid norra änden. Spektakulär åktur. Slappa hela dagen vid Royal Marriots magnifika poolanläggning och flyta i Döda havet. Sedan tillbaka till Amman. Eventuellt stannar vi ett snabbstopp och tittar på den arkeologiska utgrävningen av vad katolska kyrkan tror är platsen där Jesus döptes, nere vid Jordanfloden.

Sön 15

Aktivitet: Mer se stan (sådant vi missat, luftkonditionerad shopping i gigantiska köpcenter, sådant vi vill se mer av)

Kom ihåg: Lämna tillbaka bilen.

Mån 16

Aktivitet: Sista heldagen på stan (mer skoj i stan, äta på Amasi på kvällen).

Tis 17
Aktivitet: Checka ut från hotellet. Säga adjö till Amman, göra det som eventuellt ska göras i sista minuten. Avresa till flygplatsen kring 13:00, planet startar 16:00. Vänta i Wien från 19:00 till 6:45, så mycket slappa på flygplatsen.

Ons 18
Aktivitet: Framme på Arlanda 9:00

Totalt hamnade resan, med flyg, hotell, inträden, bilhyra, mat och allt på kanske 10-15kkr per person. Shopping not included, men shopping, även souvernirer är extremt billigt i Jordanien. Även taxi är extremt billigt och allestädes närvarande, så bruka taxi mycket.

Resan är lämplig för de flesta, men jag skulle nog inte göra den med alltför unga barn. Malin är 15 och hade jättekul, men jag tror att ett lite yngre barn kan vilja ha mer tid vid stranden och mindre "äventyrande" vid fornminnen.

Stadsdelar i Amman:

* Downtown. Centrum, mycket liv och rörelse. Även souvenirer och romerska teatern. Mycket att se och uppleva. Mest småbutiker, men har gulddistrikt, kläddistrikt osv.
* Sweifieh. Där vårt hotell ligger. Mycket shopping, främst kläder. Också många ställen att äta på. Finns också många fina hus där.
* Jabal Amman. Ligger på en kulle ovanför downtown. En del skoj affärer, annars inte så mycket.
* Jabal Hussein. Affärer och sånt, trevligt på kvällen.
* Shmeisani. Många matställen och kaféer, trevligt på kvällen.

Länkar:

* Amman: http://en.wikipedia.org/wiki/Amman
* Downtown Amman: http://en.wikipedia.org/wiki/Citadel_Hill,_Amman , http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_theater_(Jordan) , http://en.wikipedia.org/wiki/Jabal_Amman
* Jordanien: http://en.wikipedia.org/wiki/Jordan
* King's Highway
* Döda havet: http://www.visitjordan.com/Default.aspx?tabid=67
* Karak: http://www.visitjordan.com/Default.aspx?tabid=163
* Aqaba: http://www.visitjordan.com/Default.aspx?tabid=68
* Jerash: http://www.visitjordan.com/Default.aspx?tabid=65
* Petra: http://www.visitjordan.com/Default.aspx?tabid=63
* Wadi Rum: http://www.visitjordan.com/MajorAttractions/WadiRum/tabid/66/Default.aspx

Vaccinationer:

Inga vaccinationer behövs, men jag skulle rekommendera Dukoral (magsjuka). Maten och hanteringen av den är top notch, men det är ändå annan bakterieflora än vad vi är vana vid, så det är dumt att ta risker.

Klädsel:

Jordanierna klär sig gärna propert, så vill man inte se för slasig ut så rekommenderas skjorta och ett par snygga (dvs hela och rena) brallor. Undvik shorts (inte för att någon skulle säga något, men skjorts används i stort sett enbart av barn, så det är ungefär som om någon skulle använda blöja här) förutom i Aqaba.

För kvinnor så är det inga speciella regler, men vill man inte sticka ut för mycket så bör man undvika linne (fast T-shirt är OK) och korta kjolar. Jeans och T-shirt är däremot inget som någon lyfter på ett ögonbryn för.

Tänk också på solen. Ni behöver solskydd OCH kläder. Långärmade skjortor och huvudbonad är svalt och skönt. Jag menar allvar, solskyddfaktor 36 är minimum för en blek svensk. Kom också ihåg att dricka mycket och ofta.

HBT-resenärer:

Det är inte olagligt, men det ses som udda, så grovhångla inte på gatan.

Språk:

De flesta pratar bra engelska, och det finns alltid hjälpsamma människor om de inte kan engelska.

Mukwa

Swashbuckler
Transsibiriska järnvägen

Jag vill hypa något som ofta nämns, men som sällan diskuteras, nämligen ett mobilt resmål där talessättet att resan i sig själv ska vara målet inte bara är en klyscha.

Transsibiriska järnvägen
Transsibiriska järnvägen är alltså den järnväg som går mellan Moskva och Vladivostok. Den förväxlas ofta med Transmongoliska järnvägen som går mellan Moskva och Peking genom Ulan Bator (den kan också rekommenderas!).

Visst finns det många städer att besöka längs med järnvägen på den sju dagar långa färden, men tågresan i sig är helt underbar. Det är nästan inga utländska turister alls på de här tågen, och om det är det så byter de tåg efter tre-fyra dagar. Jag rekommenderar att dela kupé med andra (vi var två som åkte och vi sov alltid i fyrbäddskupé) för då får man störst kulturutbyte. Det går att köpa mat på tåget i restaurangvagnen, så långt lagret räcker. Det brukar ta slut halvvägs ungefär och menyn blir kortare och kortare för varje dag som går. De flesta tar med sig mat och köper mat från babushkas på perrongerna. Ibland blev vi bjudna på korv, ost, skinka och andra saker som de själva tagit med sig, och om vi inte hade delat kupé med ryssar hade vi inte vetat var vi var, hur långa stoppen var och vilket käk som var det bästa längs tågrutten.

Mellan Irkutsk och Ulan Ude säljer de rökt Omul, en fisk som bara finns i Bajkalsjön. Det här är ett måste att pröva. Det är billigt och supergott. Där vi köpte fisk var det ingen tågstation så det hänger på att någon ombord vill stanna och köpa fisk, och om ni vet om det här så fråga er Provodnitza (tågvärd med ansvar för en vagn) om ni kommer göra ett stopp där.

Bra att veta
Det finns samovarer (tryckkokare) i varje vagn så att man alltid har tillgång till varmt vatten. Att ta med pulversoppor och nudlar är perfekt om man vill spara in ett par rubel.

Toaletterna stänger ett par kilometer innan tätbebyggelse och öppnar inte förrän man har passerat staden. Det här kan leda till akutsnabba toalettbesök inne på tågstationerna så att man får springa ikapp tåget och slänga sig på det i farten om man har en liten blåsa och dricker för mycket öl lite oplanerat. Förstaklassvagnarnas toaletter ser likadana ut som andraklassvagnarnas, med undantaget att förstaklassvagnarnas toaletter städas regelbundet. Om ni kan smita in på en sådan toalett så är det värt en utskällning :gremsmile:

Tidtabellen är Moskvatid, inte lokal tid. Det underlättar om man vet det. Ett tips är att han en klocka som ni ställer om allteftersom ni åker in i en ny tidszon och en klocka som ständigt går på moskvatid.

Fråga alltid hur länge tåget kommer stanna, oavsett vad som står på tidtabellen. Tågen är jävulskt punktliga på den här sträckan, men avgångstiderna kan variera (det är väldigt långt mellan stoppen och det finns god tid att köra ikapp om man ligger efter i schemat).

Provodnitzan är din vän. Håll dig på god fot med dem. Ibland säljer de grejer från sin hytt och som sagt kommer de hålla ett extra öga på er. Om något är galet eller om någon missköter sig är provodnitzan den man vänder sig till. Om man står på god fot med provodnitzan kommer färden bli mer angenäm.

Sevärdheter längs med rälsen
Efter att du har åkt den här sträckan kommer du ha ett stort kollage av bilder på tågstationer. Nästan alla tågstationer är jättefina och sevärda. Det finns ett par tågstationer som utmärker sig extra, så om ni passerar dem nattetid är det värt att ställa klockan för att gå ut och kika.

Omsk - En turkos tågstation lika mäktig som Stockholms slott typ. Coolt.

Birobidzhan - En judisk stad med en väldigt speciell tågstation med ett par fina målningar som berättar en schysst historia. På tågstationen står det Birobidzhan på både kirylliska och på hebreiska. Vacker tågstation med en fräsig mosaikmålning på ena väggen.

I övrigt är det bara att ta det lugnt och lyssna på det meditativa dudu-dudunk medan tidsbegreppet försvinner ut någonstans i stratosfären.

På en 10-gradig skala är det här en 15-poängare.

Kanske skriver lite mer om ett par stopp, men jag börjar så här :gremsmile: