Nekromanti Resor och rollspel

ikaros

Warrior
Jag har under mina otaliga spelsessioner spellett resor, och jag har nästan alldrig varit med om en givande resa varför jag numera låter alla äventyr utspela sig på en fix position. Hur gör ni för att göra resorna intressanta? Det känns som om det finns mycket upptäckarglädje (för rp) att vinna på att utvecka sig som "reseledare".

Gastono

Hero
Resor kan vara lite problematiska....
För att få resorna intressanta bör du ge dem något nytt.
Det finns måga olika miljöer som man kan presentera på tusen olika sätt.

Låt olika kulturer ha starka influenser av hur du presenterar det område där de befinner sig...

Läs t.ex geografica mundana och rasmodulerna för att få reda på hur olika samhällen ser ut m.m.
Sedan kan du ha rp'na på en t.ex. (Sjöfarare & pirater)...
Det finns massor med just miljöer du kan utnyttja till fullo inom Eon.

Johan K

Gammal & dryg
Snabbspolning..

För min del så kör jag med snabbspolning.. Av den enkla anledningen att det är enkalst så. Kanske att man kan lägga in nått som t. ex att de kan besöka plattser som de inte skullit hinna med, träna upp saker som de inte hunnit med..

/ Johan K, som är mätt & go :gremsmirk:

Jaggernaut

Hero
Jag tror jag...

...länkar till en tråd som var uppe inte alltför länge sedan och som tog upp en del matnyttigt.

Jaggernaut tråkig, han länkar.

Organ

Out of time, out of mind
Det mest uppenbara är väl att låta det hända något under resans gång. Om det känns för torftigt att slänga in en generisk sammandrabbning med ett rövarband eller ett nått annat slumpmöte får du svänga ihop nått som känns roligare. Misstaget många gör (själv gjorde jag mig skyldig till det i många år) är att man ser resande som just bara "förflyttning mellan de platser där äventyr utspelar sig", när man istället skulle kunna betrakta resandet som en del av äventyren. Om du gör dina egna äventyr är det ganska lätt. Det är bara att designa dem att utspela sig medans spelarna förflyttar sig mellan punkterna A och B, istället för att bara ske inom ett visst område. Personligen har jag slutat använda sådant som slumpmötestabeller utan bestämmer helt sonika när jag tycker det är dags för något att hända. Jag brukar ha ett par sådana förberedda och liggandes på vänt tills det dyker upp ett tillfälle då de skulle passa in. Om man bara lägger ner lite energi på dem kan man få dem minst lika intrikata och spännande som vilket äventyr som helst.

/Anders

Praetori

Warrior
Fixplatser på resans väg. Värdshus, rastställen mm.
Korta enkla möten, mest för stämningsspelande eller kanske viktiga ledtrådar.
En gammal gubbe som berättar en historia.
Problem, folk som ber om hjälp, eller kanske en möjlighet till en stunds spännande "rollspelad" jakt på tex en hjort el liknande.