Nekromanti Resor till sjöss

Askel

Veteran
Ja goddag kära vänner.
Jo jag har lite frågor om hur fort ett segelskepp (i eon) seglar egentligen? Hur långt kommer en så kallad Sabrier på en dag?
alla uppgifter är uppskattade.
Tack på föhand

King Kromm

Hero
Ja.... nu vet jag inte så mycke om skepp å sånt som jag kanske borde.. men jag kan tänka mig att 6-10 knopp kanske skulle kunna stämma(vet iofs inte riktigt hur en sabrier funkar, eller vad de e för skepp), allt beronde på väder å vind...

Och för er som inte vet hur "fort" de går med knopp så är det hur många sjömil man kommer på en timme, så åker man i tio knopp, så kommer man 10 sjömil/timma och en sjömil är 1852 meter, och då kanske man kan komma 15-20 "vanliga" mil på en dag om man färdas i 10 knopp...

ripperdoc

Myrmidon
Ta en titt på det här.

Där antyds det dock att sabrierna är de enda fartygen som inte går kustnära. Har varken cirefalier, tiraker, ebhroniter eller någon annan den möjligheten? Krille, hur är det med den saken? Det känns som om sabrierna skulle dra ifrån mycket snabbt på handelsfronten (och i krig) om de färdades mer än dubbelt så snabbt som alla andra nationers fartyg.

/RipperDoc

Phelan

Hero
Känns väldigt snabbt. Men måste inte fartygen kryssa om de inte har turen att ha vinden i precis rätt läge? I så fall kan du nog halvera sträckan (om det inte var inräknat). Sen gör väl allmän medvind eller motvind väldigt mycket för restiden?

Ett annat sätt att se på det hela är: ge oss "Sjöfarare och pirater" NU så man får en fin genomgång av flytetygen och deras egenskaper.

Mvh / Phelan

King Kromm

Hero
Och sen finns strömen...

...som man alltid kan blanda in om man vill vara jävlig, men om man gör det kommer jag gå sönder... dels därför att strömtrianglar och allt de där med avdrift och skit verkligen kan förstöra en fin dag, och dels av medkänsla för alla som inte pluggat navigation... Nä, hur krångligt som helst ska man nog inte ta å göra det, men visst spelar vind riktningen roll, även om man inte behöver kryssa bara för att vinden inte ligger i exakt rätt riktning heller...

Bunny

Crazy like a fool
men men...

...vädret måste ju vara av största vikt. Vädret kan göra att en sabrier inte kommer en meter på en dag. Om man säger att en båt kommer så och så många sjömil per dag, så kan det bara gälla att det är något i stil med medelhastigheten, det är ju inte så att skeppen har en propeller där bak :gremsmile:.

Det borde gå att annama samma regel här som för FÖR för (för att inte säga för för många gånger) vanliga RP:n och sätta in medelhastigheten först, medelhastighetenX2 vid god medvind och gynsamma förhållanden, och medelhastighetX3 vid ultimata förhållanden. Någon annan kanske orkar skapa en helt förståelig och helt funkande regel, men jag orkar inte just nu :gremsmile:

Phelan

Hero
Och höst- och vinterstormar osv...

Det är väl lite skillnad på att krångla till saker oerhört och att fullkomligt ignorera en faktor som spelade stor roll för medeltida fartyg? Skippar man vind helt så blir segelfartygen plötsligt stabila propellerfartyg. Det behöver inte bli jätteavancerat, bara någonting... Ge mig Sjöfarare och pirater, ett system där man kan räkna in femtioelva upphöjt till tre variabler i strid men som just nu helt saknar regler eller ens riktlinjer för sjöfart behöver det!

Mvh / Phelan

King Kromm

Hero
Re: men men...

Visst borde det påverka, men abslolut inte för mycket! Visst i verkligeneten så är ju vinden av största i vikt i de allra flesta fall, men en del typ av skepp ju dess utom utrustade med åror n shit, alltså kan dom ta sig fram även i motvind, segt, men endå! Och att kryssa, om vinden är totalt taskig så kan de endå gå ganska fort, om man har ett skepp som e "smidigt i svängarna"... Och för å ta sabrierna some exmpel så verkar dom vara bra skepp, å då e ju det en av de viktigaste sakerna, iaf enligt mig! Men visst, de e ju bara att göra en liten tabell för vindriktning och vindstyrka och komma på någe finurligt sätt å gångra ihopp det för att få en modifikation på "standard" farten för just det skeppet...

Men blanda inte in strömmar, iofs e la det helt frivilligt, men det skulle bara bli jobbigt, och nu när ämnet endå är uppe, hur ser strömmarna ut runt om i mundana??

King Kromm

Hero
Re: Och höst- och vinterstormar osv...

Kanske inte preis förbise helt, och extrema väder(ja, nu e en storm extrem), kan ju alltid speledaren improvisera fram, och hur långt man tar sig fram beror på så mycke mer än bara vind, det beror på skeppets manöver förmånga, skick, och framför allt besättningens skicklighet och erfarenhet m.m.