Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Jag vet inte, har aldrig upplevt att en person inte kan stå upp för sin egen åsikt efter denne skickat ett meddelande genom annan kommunikation tidigare. Och om så skulle vara fallet så kan vi inte förvänta oss att åsikter är statiska utan i ständig förändring. Kanske har vännen hunnit ändrat åsikt sedan dessa att meddelandet har skickats och därmed kommit till nya insikter. I så fall handlar det inte om att inte kunna stå upp för sina åsikter, utan istället handlar det om att personen framför mig faktiskt är en person som kan förändra sina värderingar längs med vägen. Här skulle jag se det som en brist hos mig själv om jag inte kunde uppfatta att personen eventuellt skapat sig nya åsikter innan vi möts, för så är det ibland. Ibland kommer det fram nya saker från dess att vi skrivit tills dess att vi hunnit reflekterat över det som sagts.Magnamund;n103019 said:Funkar det bättre att skriva ett fånigt sms eller mail istället för att prata med vederbörande? Det är nämligen så kommunikation brukar fungera..Kan man inte ens stå för sin åsikt öga mot öga med en vän så är åsikten ingenting värd. Imho förstås.
Men jag förstår vad du menar i grunden. Självfallet kan det vara tärande om personen inte vågar stå upp för sina åsikter eller det som sagts. Men då kanske jag måste fundera på vad det är som gör att personen inte vågar tala med mig om hur denne känner. För någonstans måste ju den andre uppfatta mig som hotfull och olustig att lyfta sina problem med.