Nekromanti Respekt vid rollspelande

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Magnamund;n103019 said:
Funkar det bättre att skriva ett fånigt sms eller mail istället för att prata med vederbörande? Det är nämligen så kommunikation brukar fungera..Kan man inte ens stå för sin åsikt öga mot öga med en vän så är åsikten ingenting värd. Imho förstås.
Jag vet inte, har aldrig upplevt att en person inte kan stå upp för sin egen åsikt efter denne skickat ett meddelande genom annan kommunikation tidigare. Och om så skulle vara fallet så kan vi inte förvänta oss att åsikter är statiska utan i ständig förändring. Kanske har vännen hunnit ändrat åsikt sedan dessa att meddelandet har skickats och därmed kommit till nya insikter. I så fall handlar det inte om att inte kunna stå upp för sina åsikter, utan istället handlar det om att personen framför mig faktiskt är en person som kan förändra sina värderingar längs med vägen. Här skulle jag se det som en brist hos mig själv om jag inte kunde uppfatta att personen eventuellt skapat sig nya åsikter innan vi möts, för så är det ibland. Ibland kommer det fram nya saker från dess att vi skrivit tills dess att vi hunnit reflekterat över det som sagts.

Men jag förstår vad du menar i grunden. Självfallet kan det vara tärande om personen inte vågar stå upp för sina åsikter eller det som sagts. Men då kanske jag måste fundera på vad det är som gör att personen inte vågar tala med mig om hur denne känner. För någonstans måste ju den andre uppfatta mig som hotfull och olustig att lyfta sina problem med.

slanfan

Hero
Magnamund;n103017 said:
Får man ställa några krav överhuvudtaget? Hör det inte till vanligt hyfs att man exempelvis passar tider, inte bryter avtal, hör av sig i i god tid innan man avbokar ett möte osv?
Detta håller jag helt med om. Krav ska ställas. Om folk förväntar sig att jag ska vara rimligt förberedd och redo att leda spel på onsdag klockan 16, så förväntar jag mig att folket dyker upp om de kan, eller hör av sig om något kommer i vägen.
Jag förväntar mig även att de försöker att deltaga aktivt i spelet och inte sitter och stör. Jag liksom andra har begränsat med tid i livet...

Krille

Super Moderator
Magnamund;n103019 said:
Funkar det bättre att skriva ett fånigt sms eller mail istället för att prata med vederbörande?
Moderering:

Vi har förstått att du ogillar kommunikation textledes, men du behöver inte använda nedvärderande ord som till exempel "fånigt" för det. Det finns en del personer som föredrar uppriktig kommunikation brevledes, och det finns flera skäl till att de föredrar den kommunikationsformen – allt från spårbarhet till att man faktiskt funkar bäst brevledes.

Så låt bli sådant nedvärderande språkbruk fortsättningsvis.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnamund;n103015 said:
Respekterar du att jag har en annan åsikt än vad du har eller måste jag tycka som du?
Det beror på vad du lägger i ordet "respektera". Jag kommer inte att sluta tycka illa om den åsikt du upprepade gånger uttalat på mer eller mindre nedlåtande sätt i den här tråden och jag kommer inte att sluta tycka illa om det sätt du uttryckt den. Jag har naturligtvis inga planer på att "förbjuda" dig att ha åsikten men det betyder varken att jag behöver hålla med eller att jag behöver låta bli att argumentera emot.

Magnamund;n103015 said:
Beter man sig som ett arsel ska man inte bli förvånad över att folk behandlar en som ett arsel.
Det gäller även i text. På forum, till exempel.

Jag förstår inte heller riktigt varför det skulle vara relevant vad folk blir förvånade över.

Framför allt inte när olika regler för vad som innebär att "vara ett arsel" gäller i olika kompiskretsar.

Magnamund;n103015 said:
Vill man spela med sina kamrater så respekterar man dem och ett sätt är bland annat att passa tider.
Ett annat är att respektera att alla inte delar din förkärlek för verbal kommunikation.

Cissi

Up to no good.
MODERERING:

Jag skärper härmed Krilles och de senaste modereringarna i den här tråden med att stänga av både Krank och Magnamund i 24 timmar. Detta på grund av de uppenbarligen inte, trots efter påtalanden, kan uppföra sig i den här tråden och för att förhindra en personlig vendetta som helt förstör hela tråden för trådskaparen och för allas vår skull och diskussionsklimatet i tråden så tar det stopp här.

/Cissi

Max Raven

T12-kultist
Ska sparka in en öppen dörr här och säga att oavsett om man tar upp ett problem öga mot öga eller via sms/telefon/e-post/etc så är det bra att ta upp sådana problem med enbart personen och hålla tonen civiliserad - håll igen med anklagelser och att racka ner på den andre som person utan fokusera på beteendet. Kanske ge en chans om det inte legat i system.

Sedan kanske det inte funkar ändå, men sånt händer.

IcarusDream

Anti-populist
Nåt tycker är väldigt respektlöst är när deltagare medvetet förstör spelet, ofta för att de är uttråkade.

Exempel är när man spelar något och en spelare har tråkigt/vill gå hem/är trött/bakis/whatever och istället för att säga att den vill avbryta istället bara förstör något. Som att anfalla någon SLP som är viktig för storyn, bara för att. Eller värre; dödar någon annan spelares karakrär, utan motivation, utan bara av illvilja.

Det är jävligt respektlöst.

Mutanten

Hero
IcarusDream;n103571 said:
Som att anfalla någon SLP som är viktig för storyn, bara för att. Eller värre; dödar någon annan spelares karakrär, utan motivation, utan bara av illvilja.
Det hade jag som spelledare förbjudit. Jag tycker att det måste finnas väldigt goda skäl till att en spelares rollperson ska få ha ihjäl en annan spelares rollperson. Tex att en besatt rollperson attackerar en annan rollperson eller att en rollpersonen måste skjuta mot en fiende som står nära en annan rollperson.

Även att ha ihjäl en viktig SLP tycker jag man kan förbjuda om det är uppenbart att spelaren gör det för att sabotera spelet.

Sapient

Swashbuckler
Jag har bara dåliga erfarenheter av PvP. Det splittrar gruppen och skapar ofta, tyvärr, resentments som ligger kvar långt efteråt.

Jag kan liksom tänka mig att det någonstans finns seriösa, genomtänkta, hard core rollspelare som inte fuckar upp gruppen totalt om det går PvP, utan mer är "nu sa din rollperson något elakt om min rollpersons mamma, med tanke på deras inbördes dåliga relation, måste min rollperson i det här läget nog slå till din, eftersom dess motivation bygger på en stark familjekänsla, snarstuckenhet och en överdriven känsla för sin egen betydelse - hemskt ledsen, men så måste det nog bli", "du har nog rätt, hade inte min rollpersons personlighetsdrag haft sådana inslag av arrogans över överlägsenhet, hade det så klart aldrig behövt hända..."

Så min tanke är att de spelare som vill gå PvP - eller i gränsfallet ens vara den där tjuven som stjäl från guppen (för tjuvar fattar inte värdet av lojalitet alls?) - absolut inte bör få göra det medan de som inte vill det, får.

Magnamund

Warrior
Max Raven;n103060 said:
Ska sparka in en öppen dörr här och säga att oavsett om man tar upp ett problem öga mot öga eller via sms/telefon/e-post/etc så är det bra att ta upp sådana problem med enbart personen och hålla tonen civiliserad - håll igen med anklagelser och att racka ner på den andre som person utan fokusera på beteendet. Kanske ge en chans om det inte legat i system.

Sedan kanske det inte funkar ändå, men sånt händer.
Det skrev jag ju också. Ta upp "problemet" med den det gäller. Man behöver inte såga någon inför hela gruppen och första gången man tar upp probleet håller man god ton. Det verkar dock som att vissa här tolkat mina inlägg som att jag tycker att man ska skälla ut den respektlöse kopisen efter noter. Någon anser tydligen att jag beter mig som ett arsel på forumet också. Väldigt trevligt och inbjudande...

Godzillikles

Veteran
Magnamund;n103017 said:
Får man ställa några krav överhuvudtaget?
Det får man. Jag tycker det är ett tråkigt sätt att se på en vänrelation, dock, så den typen av människor är jag inte vän med, vanligtvis.
Hos oss gör man saker för att man vill. Man är vän med någon annan för att man får ut något av det och inte för att man vill ha en massa krav att ta ställning till hela tiden. Man får ju inte betalt för att vara någons vän, annat än med de gemensamma upplevelserna, och om de är så fyllda med krav att de mer liknar ett arbete (som man faktiskt får betalt för) så kan man lika gärna jobba.
Man kan ställa upp på en vänrelation som innehåller krav för att allt det goda uppväger det negativa som kraven är, men kraven i sig är alltid ett minus (hur stort beror på hur stora krav det är fråga om, naturligtvis).
Laissez-fairevänskap baserad på egoism ger de bästa resultaten, med andra ord.

För mig, alltså. Jag lägger mig inte i hur andra sköter sina förhållanden, dock, vilket är anledningen till att jag sade att den delen av mitt inlägg var off topic.

Om man nu trivs med att ställa krav och ställa upp på krav från omgivningen så tycker jag ditt sätt att hantera det verkar väldigt vettigt, men det är inte för mig.

PS: Vi passar inte tider i vår grupp, förresten, någon av oss, och det fungerar alldeles utmärkt.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Godzillikles;n104018 said:
Om man nu trivs med att ställa krav och ställa upp på krav från omgivningen så tycker jag ditt sätt att hantera det verkar väldigt vettigt, men det är inte för mig.

PS: Vi passar inte tider i vår grupp, förresten, någon av oss, och det fungerar alldeles utmärkt.
Här tror jag vi har lite av kärnan när det kommer till respekt och vad detta innebär i spelgrupper. Vilka förväntningar bygger vi vår värld på och hur ser vi på våra medmänniskor med vilka vi genomför aktiviteten. Vad innebär det att ha en spelgrupp, hur ser jag på en vän och vilka förväntningar har jag på dessa. Är det rimligt av mig att kräva saker av mina vänner, att inneha förväntningar på dessa eller bör vänskapen vara kravlös. Om vänskapen ska vara kravlöst hur hanterar jag då personer i samma grupp som inte ingår i min vänskap utan endast min bekantskap? Bär jag då rätten att ställa krav på någon om jag inte kan ställa krav på mina vänner om dessa två typer av personer samverkar i samma grupp.

Det är nog lite detta som avgör hur vi ser på respekt och respektlöshet. Våra förväntningar och vår inställning till olika typer av personer. För att lösa sådana problem krävs det egentligen, det tråkiga svaret. att alla innan vi ens tänker tanken på att starta en gemensam aktivitet kartlägger och klargör sin egen förväntning på gruppen. Att vara ärlig, djärv och även sårbar genom att öppna upp vem man är för andra i gruppen. Detta är även något som kan lägga grunden för respekten i gruppen, för kan du vara ärlig mot dig själv mot andra om dina förväntningar och inställningar så har du redan lagt fundamentet för en fungerande grupp. Nämligen tilliten till den andre och helt plötsligt kan du komma undan med mer än om du aldrig vågat vara öppen med vem du är, vad du vill och vilka upplevelser du själv bär på. Att våga gå från ett vad (spelare i gruppen) till ett vem (Sven-Göran Isaksson) i sammanhanget.

Lite OT kanske men relevant för frågan om respekt i rollspelsgrupper och grupper överlag.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det här med Hur man ska ta allvarliga snack med någon i spelgruppen låter dom något som kan vara bra att ta upp under ett första inledande metasnack om spelet.

- Hörni gänget, hur ska vi tillsammans lösa problem i gruppen om vi stöter på några?

Själv är jag en blandning mellan öga-mot-öga och skriftligen. OM jag nu har ett problem som jag känner att jag behöver ta upp med någon så blir åtminstone min första tanke "Hur får jag detta att landa bäst hos den jag vill kommunicera med?" Allt annat skulle för mig kännas som att huvudsyftet egentligen inte är att kommunicera. Speciellt när det handlar om så här laddade grejer. Båda har ju lika mycket ansvar i en dialog tycker jag. Om det skulle framkomma att någon har ett problem med mig och inte tar upp så hade jag tagit det personligt. Alltså, vad har jag bidragit till för klimat här där folk inte vågar ta upp problem?

De gånger jag väljer öga-mot-öga är jag noga med att använda Jag-budskap, allra att säga "Jag känner mig tagen för givet när du kommer sent för tredje gången i rad." istället för "Du sabbar för mig när du kommer sent."

Nuff said om det!

För mig är komma i tid inget jätteproblem, i alla fall med min vanliga spelgrupp. Vi känner varandras situationer och brukar ändå börja med cirka en timmes allmänt tjöt, en quiz eller nåt.

Med grupper jag inte känner så är punktlighet däremot viktigt. För mig är det det enklaste sättet att visa någon slags respekt eller omsorg om de andra.

Missa spelmöten utan giltig orsak? Hmm hur ska vi bestämma vad som är en giltig orsak? Om nån ringer en kvart innan och säger att de inte känner för att spela känns det jobbigt. Om nån däremot ringer ett par dagar innan och säger att de hellre vill göra nåt annat de blivit medbjudna på än att lira är det för mig ok tror jag, men inte hela tiden.

Krille

Super Moderator
Magnamund;n103995 said:
Någon anser tydligen att jag beter mig som ett arsel på forumet också. Väldigt trevligt och inbjudande...
Moderering:

Om du anser att en moderering är orättvis så vänder du dig till redaktionen med en överklagan. Att inte göra det, och istället skräpa ner trådar med protester mot modereringar, är mot forumets regler, och det gör definitivt inte din relation till moderatorkåren bättre, i synnerhet inte när det sker nästan direkt efter att den förra avstängningen har löpt ut.

Så du får 48 timmar ledigt igen, så att du har tid att i lugn och ro studera forumsreglerna och meditera över deras underliggande innebörd.