Nekromanti Respekt vid rollspelande

IcarusDream

Anti-populist
Jag har funderat på en grej jag varit sugen att ta upp gällande respekt vid rollspel.

Vad ska man förvänta sig för respekt som spelare och spelledare? Vart går gränsen för när det börjar bli respektlöst? Och vad är er "minimungräns" för respekt. Och hur förbättrar man det?
Nu menar jag inte saker som är politiskt, alltså inte "han röstar inte på samma parti som jag, det tycker jag är respektlöst!" eller varianter på det.

Utan jag menar riktig respekt, så som att komma i tid på planerade tider, att som spela på plotter som spelledaren skapat (om man är spelare), ta vara på och värdera spelarnas val/vara flexibel (som spelledare).

Anledningen att jag tar upp det är att i mina två spelgrupper finns "problemspelare". Båda gör saker som jag (och vissa av övriga deltagare) är repsektlöst mot oss som åsidosätter våra liv för rollspel 1 kväll i veckan för spel. Ena spelaren har senaste halvåret/trekvartal börjat med ovanan att antingen komma för sent (minimun 15-20 min) men snittet ligger på 45-60 minuter och i vissa fall kommer han inte ens utan att meddela frånvaro. Det är så pass illa att jag inte ens kan minnas senaste tiden han var i tid två gånger i rad för rollspel. Sen stör beteendet att vid de tillfällen han inte kommer ens, då slutar han svara på samtal eller sms, vilket stör ännu mer för då känns det som om han bara försöker undvika konsekvensen. Jag har tagt upp detta beteende med honom många gånger, han lovar bot och bättring, kommer i tid 1 tillfälle efter, sen är han sen igen spelmötet efter som vanligt. Det är så pass att jag börjat förklara för honom att om han inte skärper sig kommer han inte vara en självklar del i framtida kampanjer längre, men det verkar inte hjälpa.

Den andra spelaren är lite lika, men på ett annat sätt. Hon verkar väldigt entusiastisk till spel jämt, men nästan alltid när det blir aktuellt för spelmöte så blir hon "sjuk", då bokstavligt 5 min innan vi ska spela. Och jag skriver sjuk inom "" för att det vid flera tillfällen kommit fram att hon åkt på andra saker istället under spelmötet, så som fester, bio m.m Jag hade respekterat om hon sa att hon hellre ville göra de sakerna den specifika kvällen, för får man förvarning ett par dagar kan man planera om dagen. Hon var med i en längre kampanj ett kort tag men efter för många pass som hon var "sjuk" så slutade vi bjuda in henne då de andra spelarna blev upprörda. Efter detta så började hon istället klaga på att hon aldrig blev inbjuden till spel, så jag bjöd in henne till en spelhelg över nyår. Då var hon med första dagen, men på nyårsafton var hon för "sjuk" igen för att spela. Men konstigt nog så var hon frisk nog på att vara på en fest och fylle-smsa mig mitt i natten. Samma som med andra exemplet så har jag pratat med henne, men hon förnekar allt så långt det går, innan hon lovar bättring. Vi får se hur det går, hon är med i en ny kampanj jag startat, men jag vet inte än när hon börjar missa spelmöten igen.

Och ja, jag vet att det självklara svaret är "kommunikation!", och jag har tagit upp problemen i exemplen men utan resultat. Jag är mer ute efter vad man anser blir respektlöst.

Är det respektlöst att:
.. missa spelmöten utan giltig orsak?
.. behandla sina spelare dåligt för att de inte gör som man planerat?
.. inte engagera sig i kampanjen, ie inte lägga ner energi och komma ihåg enkla saker som klass, namn, SLP:er m.m?
Osv..

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är respektlöst att vara oärlig.

Själv tycker jag att punklighet är viktigt, men har själv svårt att hålla tider nu med barn och allt. Då har det istället blivit viktigare för mig med att vara ärlig och tydlig. Jag säger att jag ska försöka komma i tid, men flaggar för att det kanske inte alltid blir så.

De där spelarna skulle jag bara sluta bjuda in.

.113

Swashbuckler
Jo, jag tror nog de flesta har insikt nog att skilja på någon som har barn, det är ju samma för mig nu björn och klart att ibland skiter det sig just när man ska fara. Däremot brukar jag, om jag hinner, säga till att nu blir jag lite sen..

Men vi har haft sånna spelare, den enda gången vi accepterade det var när han var SL, då gjorde vi helt enkelt så (samma sak där btw, typ 1 timme sen varje gång, minst halvtimme iaf)) att vi sa en tid när vi bestämde tiden vid spelmötet, sen kom vi andra en halvtimme senare ;) Men han var en riktigt riktigt bra spelledare.. Väldigt jobbig kombo för vi ville ju verkligen spela. Men det gick bra iaf..

Jag tycker det är sjukt respektlöst att inte komma i tid (ok, en kvart nån gång är väl ok, men varje gång är det inte). Och samma sak, man behandlar inte spelare dåligt för att de handlar enligt något de kommer på, jag skulle antingen säga "Ok, jag kommer fasen inte på något som ska hända när ni gör såhär så jag måste avbryta nu för att få fundera" eller bara köra på, men om jag verkligen inte kan komma på något så skulle jag bara avbryta och säga typ "smart gjort" (om det nu var smart, är det dumt får de fasen skylla sig själva ;)

Men, hålla reda på saker är svårt ibland kan jag väl tycka men vad man själv är, åtminstone om man spelar någorlunda regelbundet tycker jag man kan göra. Gör man inte det är man nog inte så intresserad.
Men SL kan ju säga "skriv ner det här nu, det är viktigt" typ.. Och de skiter i det och ändå glömmer då.. ja.. dåligt.

Jag blir störd på folk som sitter med telefonen när man ser film, för då kan jag lika gärna se själv om de inte ska se filmen så... ;) men jag är visst anti-teknik lite jämfört med många i min ålder tydligen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är respektlöst att medvetet sabotera spelmöten. Till exempel genom att sabotera en uppenbart förberedd linjär kampanj med egna hyss som bara försvårar och förstör. (Gäller under förutsättning att man fått veta innan vad för slags kampanj det är). Överlag är det respektlöst att bryta mot de strukturer och konventioner som får spelet att fungera. Så funkar det i tradspel, så funkar det i indiespel, så funkar det i MMORPGs och så funkar det i brädspel.

Det är respektlöst att inte respektera andras tid. Kan man inte komma punktligt så får man vara ärlig med det och då får gruppen bestämma hur det ska hanteras. Som allra minst tycker jag att man kan förvänta sig att någon som kommer sent meddelar detta för egen maskin, så snart det blir tydligt att det blir en försening. Man ska inte behöva ringa eller sms:a till den som kommer sent. Att höra av sig EFTER att spelmötet börjat är med andra ord a big no-no.

Att inte dyka upp alls är en snabb biljett ut ur spelgruppen. Jag har varit med om detta endast ett fåtal gånger, men det finns vissa personer som i princip är svartlistade kring spelbordet ifall jag ska spelleda just pga sån skit. Kan man inte komma hör man av sig i god tid om det inte är något akut. Nån som sket i att komma för att göra något helt annat, och inte ens har ryggraden att meddela detta kan dra åt helvete ärligt talat.

Bristande engagemang har jag svårare att se som riktigt respektlöst. Om jag upptäcker att gruppen jag spelleder inte engagerar sig så tar jag nog ett snack med dem om förväntningar - antingen börjar de engagera sig, eller så byter vi till att jag spelleder köpeäventyr till D&D4 som inte kräver några förberedelser, eller så upplöser vi spelgruppen. Eller spelar brädspel eller nåt om vi mest är där för att umgås. Jag vägrar lägga ner en massa förberedelsetid på att skapa kampanjer som bara blir "meh". Engageras inte spelarna är det ingen idé att fortsätta.

Jag skulle inte behandla mina spelare dåligt för att de inte gjort som planerat. Det tycker jag skulle vara ganska respektlöst. Där handlar det också om att jag skulle vilja ta en diskussion om förväntningar, ifall det nu leder till dysfunktionellt spel, äventyr som krashar och brinner, etc. Antingen får jag som SL bygga äventyr med större spelarfrihet eller så får spelarna börja gå mer i ledband. Vad är det som gör att de gör annat än jag planerat? Har jag planerat alltför smala beslut, är spelarna uttråkade?

Varje gång jag skrivit att man ska ta en diskussion ovan så menar jag givetvis online. Jag har inte det sociala självförtroende det krävs för att ta den sortens diskussion IRL...

obak

Hero
Absolut, svara med samma mynt och sluta kontakta dem för spel, fasa ut dem tyst och ta in någon annan som fattar att hålla tiderna och som inte skiter i att spela när det inte passar.

Appropå annat är det viktigt att respektera sina medspelare, att inte vara otrevlig, översittare eller den där idioten som alltid vill springa iväg på sidoquests och vara i rampljuset (det har man email till).
Som spelledare skall man begripa att det går jävligt bra att spela utan SL, men ingen sl kan spela utan spelare. Man skall förbereda sina äventyr och man skall lyssna på sina spelare och inte säga "Nej, det kan du inte göra".

Som spelare så dödar man inte eller förstör sina medspelares karaktärer, man snor inte av medspelares karaktärer heller.

Som SL så väljer man inte sidor, man spelar neutralt och man straffar inte sådant man tycker är dåligt beteende/rollspelande/korkat.

Mutanten

Hero
Är det respektlöst att:
Ja det tycker jag att det är. Man ska meddela i så god tid som möjligt om man inte har möjlighet att närvara på spelmötet. Om man inte hinner meddela inför spelmötet så bör man istället så snart som möjligt efter spelmötet be om ursäkt för att man inte närvarade och för att man inte lämnade återbud inför spelmötet. En förklaring är också på sin plats om anledningen inte är alltför privat vilket isf bör meddelas. Jämför med om du är bjuden över på middag hos någon bekant. Uteblir man så lämnar man självklart en förklaring till varför man uteblir/uteblev. Ju tidigare man hör av sig desto bättre.

Jag antar att du menar genom att tex inte bjuda in dem till spelmötet? Det tycker jag är okej om ni har pratat om saken och om personen inte ändrar sitt beteende eller kommer med en rimlig förklaring till varför den inte ändrar sitt beteende. Någonstans går gränsen för hur många gånger man ska behöva diskutera ett problem med en annan människa och någonstans går gränsen för antalet eftergifter. Exakt var gränsen går varierar från fall till fall beroende på orsaker men i de exempel du tar upp så tycker jag att gränsen redan har passerats. Särskilt i exempel nr 2.

.. inte engagera sig i kampanjen, ie inte lägga ner energi och komma ihåg enkla saker som klass, namn, SLP:er m.m?
Det här tycker jag är svårt att svara på eftersom det är svårt att veta om en spelare gör sådana saker med flit eller för att den har ett väldigt dåligt minne eller någon annan "defekt". Det är samma sak med killen som alltid kommer för sent. Gör han det med mening eller har han någon störning (som han kanske inte ens själv är medveten om) som gör att han inte klarar av att passa tider? Men jag antar att du menar att spelaren inte engagerar sig i kampanjen med avsikt trots att han/hon har kapacitet att göra det och då tycker jag att det är respektlöst.

Jag tycker att svaret på dina fråga om vad som är resp inte är respektlöst till stor del beror på orsaken bakom beteendet. Om personen beter sig som den gör trots att den säkert har förmåga att bete sig annorlunda så tycker jag att beteendet är respektlöst.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Björn Wärmedal;n102173 said:
Det är respektlöst att vara oärlig.
De där spelarna skulle jag bara sluta bjuda in.
Jag tycker att Björn ganska direkt skrev allt som behövde sägas. Det där är svinigt beteende oavsett vilken aktivitet det handlar om. Någonting organiseras och båda dessa personer ignorerar sin roll i det hela (som de tidigare tackat ja till). Respektlöst, oärligt, och inte okej.

RasmusL

Champion
Människor som kommer mer för att umgås än för att spela rollspel gör mig rejält förbannad. Hade jag velat umgås med dem utan att spela rollspel så hade jag bjudit in till en sådan tillställning. Vissa tror säkert att det inte märks att de egentligen inte tycker att det är kul men det gör det, alltid.

Ibland kan jag vara skyldig till att tjata fram människor för att fylla upp platserna de gånger folket tryter och det är heller inte OK. Alla vid bordet ska vara entusiastiska och på plats 100 % av egen vilja eller inte vara där alls.

Mutanten

Hero
obak;n102182 said:
Absolut, svara med samma mynt och sluta kontakta dem för spel, fasa ut dem tyst och ta in någon annan som fattar att hålla tiderna och som inte skiter i att spela när det inte passar.
Jag håller inte med. Jag tycker inte att man ska fasa ut spelare tyst. Det är bättre att konfrontera spelaren (online om man så vill om man som Krank har svårt att ta det öga mot öga) och sedan göra upp om vad som gäller. Bryter spelaren uppgjorda överenskommelser så får man tala om för personen att nu får han/hon tre chanser till sedan är personen inte välkommen i spelgruppen längre. Tre, två, ett, ut. Inget tyst utfasande om jag får bestämma. Det är att sänka sig till samma låga nivå.

jensofsweden

Stjärnmagiker
IcarusDream;n102166 said:
Är det respektlöst att:
Att missa spelmöten utan att ge förvarning en rimlig tid innan är väldigt respektlöst. Skulle rekommendera att ni gör ett avtal likt dem jag haft på ett antal arbetsplatser här i UK som säger att man måste ge besked minst 2 timmar innan spelmötets början (om det inte händer någonting akut/oförutsett såklart). Att folk sedan kan bli X minuter försenade kan väl vara lite irriterande men ifall dessa kan ge besked detta tycker jag att det inte gör så mycket (det är liksom inte svårt att skicka ett SMS/ringa och säga att man kommer bli lite sen pga XYZ).

Om en spelare eller SL behandlar en annan dåligt för att denne gör någonting som de andra inte förväntar sig är det inte berättigat att behandla denne dåligt. Om det dock handlar om en spelare som, efter att man planerat en viss strategi eller liknande, helt skiter i detta och gör någonting helt annorlunda tycker jag att det är jäkligt fult gjort (dock kanske det kan ursäktas om det skulle ligga i deras karaktärs natur att göra detta, även om detta fortfarande kan bli irriterande).

Ifall inte personen har en bra ursäkt för detta skulle det vara ganska respektlöst imo. Dock skulle jag nog säga att det visar mer på ett bristande intresse för kampanjen och spelet i sig, vilket är ett helt annat problem - som dessutom skulle kunna bero på dålig SL eller dysfunktionell spelgrupp.

w176

Förlorad dotter
Spelssituationer han se väldigt olika ut. Jag har inte samma förväntningar när jag spelleder en grupp 13 åringar söndag morgon på ett konvent som när hemmagruppen ska ha de episka sista spelmötet på en lång kampanj.

Respekt handlar också om att kommunicera vilka förväntningar som gäller. Har man spelat med samma spelgrupp i tio år kanske de förväntningarna redan är skrivna i sten, men då kan man ändå behöva plocka fram dom och revidera dom igen.

Ta det här med starttid. Jag kan med samman kompisgäng ha spelpass med helt olika förväntningar kring samma starttid beronde på förutsättningarna för passet:
  • Vi samlas och försöker vara på plats 18.00, men vi brukar ägna första halvtimmen åt att försnacka och umgås. Det är okej att ta med mat och äta på plats om man inte hunnit äta innan. Det acceptabelt att komma 15-20 minuter sent.
  • Vi börjar spela 18.00 prick, då ska alla ha ätigt innan. Alla förväntas dyka upp innan så kommer igång 18.00. Detta för att vi måste avsluta senast 22.30 eftersom vi har två spelare som jobbar skift. Vi måste börja 18.00 pick för annars hinner vi inte spela. DET FUCKING VIKTIGT ATT HÅLLA TIDEN!
  • Folk är välkomna från 13.00 att hänga och umgås. De som vill hjälper till att laga gemensam middag för de som vill. Vi siktar på att äta vid 17.00 och så börjar vi spela efter efter maten.
Förväntningar är något man måste kommunicera tydligt. Bryter någon sedan mot förväntningarna återupprepade gånger utan god anledning, då är det respektlöst.

Däremot kan förväntningar vara flexibla. Vet man att en förälder är småbarnsförälder som kan bli sen eller behöver ställa in med kort varsel kan det vara en del av de gemensamma förväntningarna att "X har småbarn och gör så gott hen kan, men vi har förståelse för att X blir sen eller uteblir ibland med kort varsel."

Att ljuga är i de flesta fall respektlöst, men vita lögner kan vara okej om man har bra skäl. Till exempel säga att man hade huvudvärk istället för att säga man fick följda med en vän som fick missfall till akuten. Helt okej att dra en vit lögn där utav respekt för vännens integritet.

Mutanten

Hero
Jag missuppfattade nog frågan. Jag tycker man som spelledare kan säga "Det går inte för det bryter för mycket mot hur jag vill att spelet ska spelas" om en spelare gör saker som bryter för mycket mot planerna. Sedan får man väl diskutera efteråt vilken typ av spel man vill spela så att man är bättre överrens i fortsättningen. Om spelaren fortsätter att göra saker som bryter mot upplägget så tycker jag spelledaren kan säga "Det går inte och vi har redan pratat om varför du inte kan göra så". Kan man inte komma överens så passar man nog inte i samma spelgrupp eller så får man spela ett annat rollspel där man är överens om hur spelet ska spelas. Men jag tycker inte man behandlar eller behöver behandla spelaren illa för det.

obak

Hero
Mutanten;n102192 said:
Jag håller inte med. Jag tycker inte att man ska fasa ut spelare tyst. Det är bättre att konfrontera spelaren (online om man så vill om man som Krank har svårt att ta det öga mot öga) och sedan göra upp om vad som gäller. Bryter spelaren uppgjorda överenskommelser så får man tala om för personen att nu får han/hon tre chanser till sedan är personen inte välkommen i spelgruppen längre. Tre, två, ett, ut. Inget tyst utfasande om jag får bestämma. Det är att sänka sig till samma låga nivå.
Kanske skulle varit tydligare på att man FÖRST har snacket, sedan om det inte hjälper så krusar man inte, man ger personen en chans och sedan slutar man ringa.

Björn den gode

Swashbuckler
Jaha, så skrev w176 ungefär vad jag tänkte skriva och dessutom bättre formulerat. Grr :)

Nä men jag tycker det där är det absolut viktigaste, att innan kommunikationen har skett så är det väldigt få saker som går att kalla respektlösa. För det skiljer sig så oerhört mycket åt vad som är viktigt för olika personer och hur olika grupper väljer att hantera saker. Både när det gäller det sociala kontraktet om själva rollspelet som om det är ok att motarbeta andra rollpersoner, i vissa spelstilar är det själva poängen i andra spelförstörande, men även det yttre sociala kontraktet som vad komma i tid innebär. (se w176 exempel).

Även väldigt grundläggande saker som ifall det är ok att vara där mest för att umgås kan det ju vara väldigt olika med, vissa grupper blir förbannade på sådana, andra tycker att det är självklart att det är så ibland/alltid och tycker det är kul ändå. (Jag tycker det första är roligare men kan även tänka mig det andra med vissa även om det blir flera såna i gruppen antagligen är bättre att gå ut och ta en öl istället).

Oftast tror jag att såna här konventioner kan gå outtalade väldigt länge, och resultatet blir mer att de spelgrupper som har ungefär samma förväntningar är de som blir bestående och de andra självdör men många grupper kan nog ha dött i onödan också just för att konventionerna förblev outtalade.

Personligen har jag fler hang-ups när det gäller brädspelande, men då försöker jag också vara väldigt tydlig med dom (alla ska spela för att vinna/placera sig så bra som möjligt och spelet kommer spelas klart i princip oavsett vad). Folk som har börjat spela långa brädspel med mig för att sen lämna innan det är färdigt är folk som jag är oerhört försiktig att sätta mig och spela brädspel med igen särskilt om de är längre.

Men det innebär ju också att jag innan är väldigt tydligt med detta och förhör mig om ifall folk har en tid som de måste lämna, och om vi då inte är säkra på att hinna klart så väljer vi ett kortare spel. Samt att alla mina regelförklaringar till alla brädspel (utom once upon a time) börjar med: "Det här spelet går ut på att vinna. Vinner gör man genom att..."

Rasmus: Att tjata dit spelare till spelmötet och sen kalla det respektlöst för att de inte är där av 100% egen vilja tycker jag låter lite märkligt, då är det väl bättre att ta konsekvensen av att du bara vill spela med spelare som är 100% på och ställa in spelmötet/spela något annat med de som är det de gånger det inte händer istället för att tjata dit dom?

w176

Förlorad dotter
Björn den gode;n102203 said:
Oftast tror jag att såna här konventioner kan gå outtalade väldigt länge, och resultatet blir mer att de spelgrupper som har ungefär samma förväntningar är de som blir bestående och de andra självdör men många grupper kan nog ha dött i onödan också just för att konventionerna förblev outtalade.
Speciellt som man kanske började spela ihop när man gick på gymnasiet och dom konventionerna funkade skitbra då, så funkar de nog skitdåligt när man hunnit bli 30, har jobb och familj om man inte ändrat dom.

Man behöver ta och damma av konventionerna ibland, se över om de tjänar på att revideras.

Mutanten

Hero
w176;n102199 said:
Att ljuga är i de flesta fall respektlöst, men vita lögner kan vara okej om man har bra skäl. Till exempel säga att man hade huvudvärk istället för att säga man fick följda med en vän som fick missfall till akuten. Helt okej att dra en vit lögn där utav respekt för vännens integritet.
Problemet är att människor har olika gränser för vad som är en "vit lögn" och när vita lögner får användas. Bättre då att ange ett "privat skäl". Det finns förstås en gräns för hur många "privata skäl" man kan ställa in spelmöten med innan man nog får räkna med att man måste avslöja vad det privata skälet är. Men i Elins exempel behöver man inte avslöja vad det privata skälet handlar om.

w176

Förlorad dotter
Mutanten;n102206 said:
Problemet är att människor har olika gränser för vad som är en "vit lögn" och när vita lögner får användas. Bättre då att ange ett "privat skäl". Det finns förstås en gräns för hur många "privata skäl" man kan skylla på innan man nog får räkna med att man får avslöja det privata skälet. Men i Elins exempel behöver man inte avslöja vad det privata skälet handlar om.
Fast att säga: "Privat skäl" blir ofta så laddat. Folk undrar och oroar sig. Ibland är det smidigast för alla att svara lite undvikande eller dra till med en vit lögn.

Man har inte redovisningskyldighet för allt som pågår i ens liv. Att man spelar rollspel ihop gör inte att man har någon redovisningskyldighet över saker som kan vara privata.

Mina vänner får lita på att uteblir jag har jag ett gott skäl för det, och de får också köpa om jag någon gång skulle dra till med en vit lögn om jag känner att det är bäst så.

Mutanten

Hero
w176;n102209 said:
Man har inte redovisningskyldighet för allt som pågår i ens liv. Att man spelar rollspel ihop gör inte att man har någon redovisningskyldighet över saker som kan vara privata.
Nej men då får man nog också räkna med att man åker ut ur spelgruppen om man har för vana att ställa in spelmöten av "privata skäl" utan att berätta vad det är. Privata skäl blir annars en generalursäkt för att ställa in spelmöten utan att bli ifrågasatt. Privata skäl håller som ursäkt i undantagsfall och enbart långsiktigt om man har gett lite detaljer om vad som gömmer sig bakom det privata skälet. Sedan kan man kalla det för redovisningsksyldighet eller vad man vill.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n102206 said:
Problemet är att människor har olika gränser för vad som är en "vit lögn" och när vita lögner får användas.
Jag skiter nog faktiskt egentligen i om den anledning som anges är en lögn eller inte, om jag ska vara fullständigt ärlig. Så intresserad är jag inte. Det som intresserar mig är mest the bottom line - om vi kan spela eller inte. Om en spelare upprepade gånger måste avboka pga olika skäl så är det ett problem som måste lösas oavsett hur giltiga skälen är. Om en spelare någon enstaka gång måste avboka pga olika skäl så är det egentligen inte ett stort problem, oavsett skälens giltighet och om de är ärliga eller inte.

Och om en person uteblir två gånger (inom relativt kort tidsspann) utan att sms:a, ringa eller på annat sätt höra av sig så spelar det faktiskt ingen roll hur akuta problemen var som föranledde det hela; det är ändå ohållbart. Antingen kommer personen varje gång hen sagt att hen ska komma, eller hittar sätt att höra av sig, eller så slutar vi spela ihop, eller så spelar vi bara spel ihop där det inte spelar nån roll ifall man är med varje gång (som D&D4E t.ex). Det gäller oavsett skäl, faktiskt. Spelandet bromsas ju inte mindre för att ursäkten är ärlig eller skälet giltigt/viktigt/hjärtsnörpande.