Nekromanti Respekt!!

Sodivra

Champion
Jag tycker inte om när man säger åt folk hur dom ska bete sig, men ändå, eller snarare DÄRFÖR, så vill jag säga:

SLUTA HACKA PÅ KOBOLDER!

Jag har på sistone läst många inlägg här på DoD-forumet där det nästan verkar som författarna vill lära folk att spela med mer ROLLspel än rollSPEL (För att använda en bra term)

Jag vill inte säga åt folk att inte göra detta, (Som sagt så vill jag inte säga åt folk vad dom ska göra. /images/icons/wink.gif) utan bara: Om man har kul spelar det väl ingen roll hur man spelar? Detta har sagts många gånger, men jag säger det igen, för jag tycker det är viktigt.

/Arvidos, vill göra vänner
Inte ovänner
(Sådeså! Tro inget annat!)

Kirim

Veteran
Jag håller till viss del med dig men samtidigt inte.
Det är klart rollspel ska vara kul, annars skulle man ju inte spela. Men samtidigt får det inte bli helt kört så att man bara kör (enligt min åsikt) oseriöst, för det blir tråkigt i längden.

kragghack

Warrior
Och vad är då seriöst rollspelande? Det är här vi kommer till pudelns kärna, alla har olika definition på seriöst. Därför tycker jag att stora delar av kobolddebatten är ganska löjlig (IMHO såklart). Alla spelar som de vill, och om du inte tycker om hur en grupp spelar, var glad att du inte spelar i den gruppen.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Sodivra

Champion
Förtydligande:

När jag sa HA KUL så menade jag inte ha kul på ett lustigt sätt, utan att gå ifrån spelmötet och säga: Fan, DET var ett bra möte!

Oavsett om det var härligt röjjigt, utflippat flummat, eller djupt utvecklande.

/ha de bra!
-Arvidos.

Hasse

Hero
Håller med i tidigare inlägg, man skall ha kul när man spelar, sedan hur man spelar i olika grupper har andra egentligen inte med att göra.

En debatt i ämnet kan vara motiverat om någon SL har problem med spelare som har helt olika syn på hur man spelar och det leder till bråk i spelgruppen och denne SL vill ha hjälp. Fast då frågan snarare skall diskuteras på Rollspelforumet.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Aretha Franklin - Respect [ot]

jaja, jag är onödig jag vet.
Men låten handlar iaf om respect.

Denna diskussion har varit uppe så ofta att alla borde veta vad alla tycker nu och jag orkar inte kommentera. Men fortsätt diskutera ni. Jag lyssnar gärna./images/icons/smile.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Rickard

Urverk speldesign
Håller med dig men..

"<EM>SLUTA HACKA PÅ KOBOLDER!</EM>
Det är väl det man ska göra. Åtminstone så länge som ens SL inte ger en ett magiskt vapen.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig spelat D&D om än Baldurs

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pahh, tacka vet jag hur det var när jag var ung, då visste Kobolderna sin plats. ack ack..

Hmm, köra den här tråden i Rollspel istället, fast det är klart bästa sättet att känna igen en kobold är att han spelar DoD91 eller Chronopia, kanske lika bra att ha kvar tråden här.

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Men samtidigt får det inte bli helt kört så att man bara kör (enligt min åsikt) oseriöst, för det blir tråkigt i längden.

Det var ju just det de inte var, om Kobolder gillar att spela så och har roligt, låt dom spela så och HA roligt. Bättre de än om dom skall ändra still och spela med vanliga gubbar, och då har dom skittråkigt i stället. Komigen, alla lirar efter sitt eget tycke.

En del grupper spelar kobolder, alla gubbar har 25 i STY och 2H. svärd som gör 4T10+10 i skada och en drakrustning som ABS 45. Det kanske dom tycker e skit kul, låt dom då spela så, istället för att hacka ner på dom.

Sen kanske andra grupper spelar vanliga medel Svenssons som har 8 i alla grundegenskaper och FV 13 i Dirk som gör 1T2-1 i skada och en rustning som abs. 1-2. Gillar dom att spela så, så är det väl helt upp till den gruppen.

Låt dom spela hur dom vill, bara alla har roligt...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Satan vilken bra...

term, ROLLspel än rollSPEL.

Kom du på den själv, den var russkit cool.
Håller med dig oxå i ditt inlägg. Låt alla spela som dom vill, bara dom har roligt. Varför bry sig i om andra grupper spelar kobolder eller inte, det är ett fritt land, eller var iallafall.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

neuter

Swordsman
Det blir mycket roligare då man väl lärt dem innebörden av ROLLspel.

"Soylent Green is people!"

Kitzune

Swashbuckler
Spelen du nämnde ...

Det är ju både regelinriktning och mycket fritänkande
kring båda, fast Chronopias regelböcker uppmanar väll mer
eller mindre till att göra en flashig super-karaktär.
Varför frågar jag mig, något som ebbar ut ...

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine

Kitzune

Swashbuckler
Koboldiska Spelledare ...

<I>
"Åtminstone så länge som ens SL inte ger en ett magiskt
vapen."</I>

Jag har ett värre exempel från min före detta spelgrupp
långt bak i tiden, där vi hade en Koboldisk spelledare som
gillade att snitsa till det hela tiden med helt bisarra
saker. Vi kan ta den givna "magiska skinkan" (som var med
överallt) som gjorde 2t20+4 i skada och det "mästerslipade
dasspappret" som om man smiskade personer gav dem 1t4 i
kroppspoängshelning. Fy satan. Jag hatar sånna här
spelledare. Debatten verkar kretsa kring spelare, men här
vill jag poängtera att även spelledarna kan vara det.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine

Nexus_UBBT

Veteran
Bra sagt, men alla ska ha rätt att tycka som de vill. Allt är ju en fråga om hur man gillar att spela. När vi lirar Chronicles så går det ju nästan bara ut på att döda och skjuta medan när vi lirar dod eller eon så fungerar det inte på samma sätt.(för oss i alla fall)

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."

Sodivra

Champion
Näh.

Har läst den i Västmark t. ex.
Åke (Rosenius) säger att han har patent på den, så det kanske är han som hittat på det?

På engelska finns det en som jag tycker är ännu bättre:
role-playing och
roll-playing (roll=rulla tärningar.)

Igentligen ska man ju inte behöva ta upp det här igen, så ofta som det varit uppe, men folk verkar helt enkelt inte vilja lära sig.. /images/icons/wink.gif

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Sodivra

Champion
Alltså, snälla nån!

Som sagt: Jag vill INTE INTE "göra reklam" för hack n slash, om det inte är tillräckligt tydligt. Jag vill bara säga att alla sätt är bra. Så ni behöver inte tala om för mig att "ROLLspel också är roligt" /images/icons/wink.gif

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Rosen

Myrmidon
Re: Näh.

<I>Åke (Rosenius) säger att han har patent på den, så det kanske är han som hittat på det?</I>

Njä, jag har sagt att jag tror att jag uppfann den, men att jag aldrig har krävt nåt patent på den...

När jag skulle skriva ihop en utskickstext till ett konventsäventyr... um, senhösten '94, så skrev jag under 'Förkunskaper' att spelarna borde "veta skillnaden mellan ROLLspel och rollSPEL".  Om någon annan hade använt uttrycket innan dess så hade åtminstone jag aldrig hört det. Sen några år senare började jag se det dyka upp lite här och där...

--
Åke