Nekromanti Respons logaritm

Herr Nils

Veteran
Förutsättning
Spelarna vet att Herr A, vet något om situation B, vilka olika metoder kan de ta sig för för att få detta ur Herr A. Jag behöver er hjälp att försöka utröna vilka vägar som finns, för att senare se hur Herr A reagerar på dessa olika tillväga gångs sätt. Har ni bättre eller tydligare namn på handlingarna så uppskattas det också.

1 Observera
A Följa efter Herr A och se om han avslöjar något eller någon.
B Observera vilka som kommer och går från Herr A's bostad.
C Avlyssna samtal mellan A och C kring situation B
D inbrott hos A för att finna dokument om situation B

2 Kommunicera med Herr A
A Rak fråga, med vädjande till Herr A's goda karaktär.
B Mjukt förhör med förhoppningen att Herr A försäger sig.
C Skarpt förhör, med våld och tvång.
D Hot mot person eller egendom tills Herr A avslöjar.

3 Gillra en fälla
A Förställa sig och låssas att man är någon som borde få informationen.
B Skicka en varning om att någon vet och sen observera Herr A's agerande
C Sätt Herr A i en prekär situation, som avslöjas ifall han inte lämnar ut information.

4 Indirekt
A Fråga folk i omgivningen om Herr A.
B Kontakta myndigheter om Herr A's förehavanden.

Tanken är nämligen att göra ett responschema för Herr A-M och Fru N-Ö som kan få en egen notering på NPC's statblock. Istället för att skriva spaltmeter om vad Herr A gör om han noterar eller utsätts för ett av spelarnas försök att får fram informationen, så för Herr A en kod med vilka responser han kommer att vidtaga. Där Herr B, går till polisen om han märker att någon följer efter honom emedan Herr G i samma situation tar saken i egna händer och tänker lära förföljaren en läxa.

anth

Vetefan
Talar vi om en parallellvärld till vår egen värld år 2014?
Jag antar det, men måste ända fråga, för om det inte är det ändras förutsättningarna drastiskt.
T.ex. om det är en värld med magi, psionik, framtidsteknologi, fantastiska varelser, utomjordingar, exotiska droger,...

Herr Nils

Veteran
Tanken är att det inte skall spela någon roll.
Om spelarna väljer att avlyssna ett samtal 1C med hjälp av färdighet, magi eller teknologi är i min tanke just nu obetydligt. Självfallet så kommer det att påverka Herr A's möjlighet att upptäcka deras metod, men jag är mer ute efter en respons matris för olika NPC:er.

Lika så om en sanningsdrog används. Antingen görs det bryskt, med en grovanålar och 400mg Calocain rakt in i venen i ett mörkt källarvalv med en ensam naken glödlampa.( 2C) eller så smusslar den trevliga ynglingen ner ett par brustabletter i drinken innan samtalet. 2B

obak

Hero
Får jag föreslå att man kallar Herr och Fru A namn som börjar på A? Herr Adam, Fru Beata.
Situationerna uppkallar man efter grekiska alfabetet. Sittuation Alfa, Beta, Gamma
Herr Nils said:
Jag ville ställa upp det generiskt, men det slog mig, när jag skrivit klart att jag skulle kritiseras för att bara ha ett kön med i beskrivningen.

Själva iden är att göra respons som inte är beroende av genus, det skall kunna användas av rymdvarelser eller seleighe. Men det är klart att jag kan benämna dem efter det grekiska alfabetet.
obak said:
Tänkte mest det kunde vara enklare att hålla isär Person från Situation om man döpte dem på olika sätt.

Herr Nils

Veteran
Kom igen nu vilka metoder skulle era spelare använda för att få fram informationen. Faller det in i någon av kategorierna? om inte så vill jag veta.
obak said:
Muta, hacka hans dator, använda fjärrskådningsmagi, bugga hans lägenhet/bil.

Snow

Swashbuckler
Det känns ganska komplett. Du har inte med utpressning, men jag antar att det faller tex under 2C eller 3C (det beror ju på vad man hotar med).

I The game får kvinnan informationen bara för att hon verkat snäll och råkar sitta i bilen när han ringer sin bank. Liknande 3A men mer infiltration än att låtsas vara någon som borde få veta. Mellan 3A och 1C.