Nekromanti Respons: Matiné

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänkte göra en smärre revidering på rollspelet - Matiné, director's cut. Ni som har läst rollspelet, är det någonting som ni har tänkt "Varför står det inte vid den här rubriken?" eller någonting som ni tycker borde ha förtydligats?

/Han som tagit bort en sida i spelet till förmån av en sida i slutet där han går igenom vad som är viktigast att tänka på med systemet, men funderar på att slänga med ett antal extra sidor där han mer utförligt går igenom hur man ska skriva scenarion till Matiné så att spelledaren inte går i de vanliga trad-fällorna

Nässe

Myrmidon
Hmm, sådär på en höft då...

Begreppet Gud hoppades jag att jag skulle vänja mig vid, men det känns liksom alldeles för kulturellt kopplat för att det inte ska bli konstigt, jag hade hemskt gärna sett ett alternativt ord för det begreppet...

Sen om du ska ha förslag på hur man gör äventyr så skulle det vara kul med fem sidor där varje sida är en kort-kort inspirerande beskrivning på olika världar/ setting som passa Matiné- det där lilla fröet som sätter igång lusten att lira.

En piratsetting
en inca-setting-fantasy
en stemapunkgrej
en vampyrmästaren äger världen och nu gör vi uppror
en åka med skepp med mast genom rymden och slåss mot rymdpirater och se rymd valar

el. något sådant...

Reklamen är ju knasig, men det har du väl redan hört... vet inte hur många gånger jag undrat om man verklligen har Revolvrar i Matiné... Återkommer om jag tänker på något annat.

/ Nils

!Paxen

Swashbuckler
Eftersom jag har spelat med dig så har jag inte läst igenom så grundligt som jag borde, och jag har fortfarande svårt att läsa igenom det, just för att tänket "Vafan, jag kan ju det här" hela tiden kommer in.

Om du ska ha samma antal sidor så vet jag inte om jag kan komma på något vettigt att ändra, men om du tänker lägga till något så är det just olika scenarion, som du skriver, som skulle krävas. Jag tror att man kan få lite bättre uppfattning om regelsystemet om det finns några exempel på världar (existerande, eller nya) och kanske något kort äventyr också (1,5 - 3 timmar) som är lite väl rälsat, just för att man ska få in regelsystemet snabbt.

Nässe

Myrmidon
Kollade igenom hela spelet och hittade inget som jag störde mig på eller så, bra rubriker och texter. Grymt bra spel är det.

Om det är någon ilten detalj så tänkte jag på att du kanske vill ha tydligare rubriker på "tips"-delarna (visst heter de delar så, som inte är direkta regler utan just tips?. När man bläddrar i Strid-delen, tex, så verkar det som att Tips är en av alla andra underrubriker- eftersom den underrubriken bara är marginellt större än andra- så det känns som ett väldigt långt Strid-kapitel istället för ett stridkapitel uppdelat i två delar.

Kanske en petitess och kanske har jag helt fel, inte så bevandrad i rubriksättning, typografi och sådant...

Nils

Arfert

Facit
Om jag fick önska:

Stryk ner lite. En del texter är för långa och pratiga. Av det jag läst hittills då.

Bort med grå bakgrund. Jag har svårt att läsa texten. kan ju ha nåt att göra att jag börjar bli skumögd.

Lägg annonserna sist om du ska ha med dem.

Sen har jag inte så mycket mer... har inte orkat läsa hela spelet än, bara "stickprov" här och där, för att jag som sagt har svårt att läsa texten.

Nässe

Myrmidon
Arfert said:
Bort med grå bakgrund. Jag har svårt att läsa texten. kan ju ha nåt att göra att jag börjar bli skumögd.
Håller med om detta

hakanlo

Hero
Jag tycker att alla tips-till-spelledaren-delar är en bärande del av spelet, och intressanta och unika i att de är personligt skrivna. Men jag tycker ändå att dessa delar skulle behöva bli lite mer stringenta. Med det menar jag kortare, utan att nödvändigtvis ha mindre innehåll.

Jag själv tycker också att magi-kapitlet skulle behöva bli tydligare: exakt hur använder man magin? Visst, det är ett berättartekniskt grepp att låta detta presenteras som en berättelse. Jag har nu inte läst magi-häftet.

Som redan påpekats - jag tycker också att begreppet "gud" känns lite underligt.