Nekromanti Respons på min enkätprototyp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag sitter och bygger på en enkät jag tänkt skicka ut till ett antal programmeringslärare. I morgon (torsdag 27/9) kommer jag att visa enkäten för en kollega på jobbet och få hans respons. Jag skulle gärna förfina så gott jag kan innan i morgon.

Notera:
* Detta är en prototyp.
* Jag önskar framför allt konstruktiv kritik. Var gärna ärlig men snäll. Jag har inte gjort så många enkäter och vill ogärna paralyseras av känslor av inkompetens i det här läget.
* Alltså, gärna förslag ("fråga X känns knepigt formulerad, du kanske kunde...") men ogärna gnäll ("enkäten är amatörmässig skit")
* Jag är INTE intresserade av era svar på enkäten! Om ni nu inte råkar vara programmeringslärare, då. Jag är bara intresserad av vad ni tycker om enkäten.

Är frågorna tydliga? Finns det något som kan tolkas konstigt?

Är alternativen tydliga? Förstår ni hur enkäten ska fyllas i?

Tror ni att jag kan få ärliga, användbara svar? Vi snackar nu inte naturvetenskaplig exakthet, tänk mer "diskussionsunderlag".

LÄNK TILL ENKÄTEN
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker det ser bra ut (med min begränsade kunskap om enkäter), men jag tror att den där frågan som är graderad med tioprocentsintervaller hade mått bra av färre alternativ. "Aldrig, mindre än 1/4 av tiden, mellan 1/4 och 1/2 av tiden, mellan 1/2 och 3/4 av tiden, mer än 3/4 av tiden, alltid", kanske? Jag tror jag skulle ha svårt att svara med den exakthet frågan anger, men å andra sidan vet jag inte hur exakt koll man som lärare har på elevers arbetstid.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Svarte faraonen said:
Jag tycker det ser bra ut (med min begränsade kunskap om enkäter), men jag tror att den där frågan som är graderad med tioprocentsintervaller hade mått bra av färre alternativ. "Aldrig, mindre än 1/4 av tiden, mellan 1/4 och 1/2 av tiden, mellan 1/2 och 3/4 av tiden, mer än 3/4 av tiden, alltid", kanske? Jag tror jag skulle ha svårt att svara med den exakthet frågan anger, men å andra sidan vet jag inte hur exakt koll man som lärare har på elevers arbetstid.
Det var ett jättebra påpekande! Nackdelen med "mellan" är, enligt min enkätbok, att man får "överlapp". dvs, de som känner att de kör exakt 1/4 av tiden får två alternativ de kan klicka på. Men just i den här enkäten känns det som ett ickeproblem...

EDIT: Fixat. Men jag skrev procent istället för 1/4 ändå. Mest för att jag själv tycker att det är tydligare och har lättare att greppa procent.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Hur många år är det ungefär sedan du först började undervisa i programmering på gymnasienivå?

Här vore det nog bättre med alternativ, typ 1-5 år, 6-10 år etc. Jag tror att det är enklare att svara på en tidsrymdsfråga då, och den som svarar känner antagligen att 6-10 år är ett ärligare svar om han eller hon inte är säker på om det rör sig om 7 eller 8 år.

Hur stor del av tiden skulle du uppskatta att dina elever spenderat med uppgifter som handlade om att tillverka elektroniska spel?

Jag antar att det är undervisningstid som avses. Det borde förtydligas.

Hur många timmar uppskattar du att du spenderar på att spela elektroniska spel en vanlig vecka?

Och här antar jag att det är fritid som avses. Det borde också förtydligas.

Är inte alternativen väldigt låga förresten? Det lär väl finnas personer som spenderar mycket mer tid. Jag skulle föreslå Mindre än 1 timme, 1-3 timmar, 4-6 timmar, Mer än 6 timmar. Oavsett skalan borde timmar skrivas ut efter siffrorna.

Hur många timmar uppskattar du att du spenderar på att programmera för eget bruk (hobbyprogrammering) en vanlig vecka?

Även här borde timmar skrivas ut.

Annars ser det rätt vettigt ut.

/tobias
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Skala 1-5 på »I hur hög grad tycker du att följande ämnen liknar programmeringsämnet?« gillar jag såklart inte.

Sedan tycker jag »Hur många år är det ungefär sedan du först började undervisa i programmering på gymnasienivå?« blir lite konstig. Eller, tja, jag antar du försöker ta reda på hur vana lärarna i ämnet. Men om de började för 10 år sedan, slutade ett år senare och så började igen förra året framgår inte av din fråga.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Möller said:
Eller, tja, jag antar du försöker ta reda på hur vana lärarna i ämnet. Men om de började för 10 år sedan, slutade ett år senare och så började igen förra året framgår inte av din fråga.
Jag försöker ta reda på hur länge de varit programmeringslärare. Alltså, vilken "generation" de tillhör, om man så vill. Programmeringslärarutbildningen har förändrats med tiden, har jag förstått.

Eller, om man vill vara elak, exakt hur föråldrade man kan anta att deras åsikter är i frågan... Tanken är att se om man kan hitta någon form av tendens mellan t.ex. hur lång tid sedan någon började jobba som datorlärare och vilka åsikter/ergarenheter som finns kring datorspel och användningen i undervisning.

Så nej, vanan framgår inte av frågan. Men vanan var inte riktigt det jag var ute efter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Möller said:
Skala 1-5 på »I hur hög grad tycker du att följande ämnen liknar programmeringsämnet?« gillar jag såklart inte.
Är det för att det finns en mitt? Det finns tydligen två skolor där, enligt min litteratur. Och den rekommenderar att ha ett mellansteg.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Gurgeh said:
Hur många år är det ungefär sedan du först började undervisa i programmering på gymnasienivå?

Här vore det nog bättre med alternativ, typ 1-5 år, 6-10 år etc. Jag tror att det är enklare att svara på en tidsrymdsfråga då, och den som svarar känner antagligen att 6-10 år är ett ärligare svar om han eller hon inte är säker på om det rör sig om 7 eller 8 år.

Hur stor del av tiden skulle du uppskatta att dina elever spenderat med uppgifter som handlade om att tillverka elektroniska spel?

Jag antar att det är undervisningstid som avses. Det borde förtydligas.

Hur många timmar uppskattar du att du spenderar på att spela elektroniska spel en vanlig vecka?

Och här antar jag att det är fritid som avses. Det borde också förtydligas.

Är inte alternativen väldigt låga förresten? Det lär väl finnas personer som spenderar mycket mer tid. Jag skulle föreslå Mindre än 1 timme, 1-3 timmar, 4-6 timmar, Mer än 6 timmar. Oavsett skalan borde timmar skrivas ut efter siffrorna.

Hur många timmar uppskattar du att du spenderar på att programmera för eget bruk (hobbyprogrammering) en vanlig vecka?

Även här borde timmar skrivas ut.

Annars ser det rätt vettigt ut.

/tobias

Tror att jag plockade allt nu. Dock skiljer jag på 0 timmar och "under en timme". Jag vill att ett av alternativen entydigt ska vara "spelar inte alls", så att säga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Svarte faraonen said:
Jag tycker det ser bra ut (med min begränsade kunskap om enkäter), men jag tror att den där frågan som är graderad med tioprocentsintervaller hade mått bra av färre alternativ. "Aldrig, mindre än 1/4 av tiden, mellan 1/4 och 1/2 av tiden, mellan 1/2 och 3/4 av tiden, mer än 3/4 av tiden, alltid", kanske? Jag tror jag skulle ha svårt att svara med den exakthet frågan anger, men å andra sidan vet jag inte hur exakt koll man som lärare har på elevers arbetstid.
Det var ett jättebra påpekande! Nackdelen med "mellan" är, enligt min enkätbok, att man får "överlapp". dvs, de som känner att de kör exakt 1/4 av tiden får två alternativ de kan klicka på. Men just i den här enkäten känns det som ett ickeproblem...

EDIT: Fixat. Men jag skrev procent istället för 1/4 ändå. Mest för att jag själv tycker att det är tydligare och har lättare att greppa procent.
Man kan tänka sig formuleringen:

* Mindre än 25 % av tiden
* 25 % eller mer, men under 50 % av tiden
* 50 % eller mer, men under 75 % av tiden
* 75 % eller mer, men under 100 % av tiden
* 100 % av tiden

Så att inga oklarheter råder.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
anth said:
Så att inga oklarheter råder.
Låter som lite konstiga formuleringar i mina öron, men vi testar... Vid 12 idag ska en kollega utsättas för enkäten, då får vi se vad han tycker. Sedan ska min handledare säga sitt också.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Möller said:
Skala 1-5 på »I hur hög grad tycker du att följande ämnen liknar programmeringsämnet?« gillar jag såklart inte.
Är det för att det finns en mitt? Det finns tydligen två skolor där, enligt min litteratur. Och den rekommenderar att ha ett mellansteg.
Då kan din litteratur dra dit pepparn växer.

Nä, okej. Har du reflekterad och har en källa som stödjer 5-skalor så är det inget mer jag kan begära.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Hoppas det gick bra! Jag är även lite nyfiken på vad du ska göra med svaren?

(i analysväg det vill säga)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Möller said:
krank said:
Möller said:
Skala 1-5 på »I hur hög grad tycker du att följande ämnen liknar programmeringsämnet?« gillar jag såklart inte.
Är det för att det finns en mitt? Det finns tydligen två skolor där, enligt min litteratur. Och den rekommenderar att ha ett mellansteg.
Då kan din litteratur dra dit pepparn växer.

Nä, okej. Har du reflekterad och har en källa som stödjer 5-skalor så är det inget mer jag kan begära.
5-skaligt är vad som rekommenderas i de marknadsföringskurser på avancerad nivå jag har tagit, så helt fel lär det inte vara. Förvisso var de enkäterna ämnade för regressions- och/eller faktoranalys och hade därmed rejält många fler frågor vilket möjligen kan påverka valet men jag är tveksam till vad det skulle göra för skillnad.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Elmrig said:
Hoppas det gick bra! Jag är även lite nyfiken på vad du ska göra med svaren?

(i analysväg det vill säga)
Så, nu har jag och kollegan testat lite. Han tyckte att frågorna fungerade bra och gillade upplägget. Trevligt!

Däremot saknade han en fråga; han hade tyckt att det känts bättre om han fått möjlighet att uttrycka att han skulle vilja gå en fortbildning i spelutveckling; han tillhör de som själv saknar spelintresse och inte är beredd att lägga fritid på det, men som gärna i syfte att möta eleverna skulle få fortbildning i frågan.

Det ligger väl delvis utanför det jag ville fråga om, mahn jag tar nog med en sådan fråga ändå. Delvis för att jag vill att de som svarar ska känna sig bekväma i att svara på frågorna - kan man "gardera sig" med att man vill gå en utbildning så kanske man tycker att det känns bättre att svara nekande på frågorna om spelvanor och intresse.


Nå; analysmässigt hade jag tänkt försöka hitta mönster, helt enkelt. Om det nu visar sig att det finns stora skillnader i hur mycket speldesign lärarna använder sig av, finns det då något samband mellan hur länge de varit programmeringslärare? Och med personligt spelintresse?

Min teori är att de som INTE använder spel:
1) är äldre (eller iaf har varit programmeringslärare länge).
2) är ointresserade av spel på fritiden.
3) anser att programmering liknar matematik och kanske fysik, men inte engelska och bild.

Det ska bli intressant att se om enkäten bekräftar eller förnekar detta.

Sedan kommer jag att fördjupa mig med hjälp av öppna intervjuer med några lärare, där jag går in mer på exakt vilka moment de brukar gå igenom, vilka uppgifter de brukar använda sig av, etc.

Sedan jämför jag de moment de går igenom med element frånm spelutvecklingslitteratur.

Och redan tidigare har jag belagt att 1) ungdomar spelar spel och har intresse av spel, 2) man lär sig bättre om man gör något man är intresserad av och 3) de fåtal fall jag kan hitta där man fokuserat på speldesign i programmeringsundervisningen så har samtliga rapporterat framgång.

Dvs: Det som kan läras ut i programmerisngkurserna kan man lära sig genom att göra spel, och det skulle leda till bättre resultat hos eleverna.

Och om jag tar med den nya frågan, så kan jag rentav påpeka att det är dumt att låta införandet av spelmakarfokuserad pedagogik bero på programmeringslärares personliga intresse - eftersom många av dem är äldre och/eller inte delar intresset. Så det behövs fortbildning.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Nyfiken fråga: kan du, i korthet, redogöra lite för bakgrunden till din tredje hypotes? Den var nämligen väldigt intressant! De två första känns som rätt självklara antaganden (d.v.s. antaganden som jag som har liten insikt i ämnet skulle göra), men till den tredje måste det finnas någon intressant teoretisk förklaring, vilket kittlade mitt intresse.

Glatt hejarrop: Det ser ju bra ut! Heja! Och din kollegas förslag verkar vettigt (det är dumt att en lärare fritidsintressen ska styra kvalitén på undervisningen, ju).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
krank said:
Däremot saknade han en fråga; han hade tyckt att det känts bättre om han fått möjlighet att uttrycka att han skulle vilja gå en fortbildning i spelutveckling; han tillhör de som själv saknar spelintresse och inte är beredd att lägga fritid på det, men som gärna i syfte att möta eleverna skulle få fortbildning i frågan.

Det ligger väl delvis utanför det jag ville fråga om, mahn jag tar nog med en sådan fråga ändå. Delvis för att jag vill att de som svarar ska känna sig bekväma i att svara på frågorna - kan man "gardera sig" med att man vill gå en utbildning så kanske man tycker att det känns bättre att svara nekande på frågorna om spelvanor och intresse.
En sådan fråga kan ju förvisso tas med men en grundregel är att i så stor utsträckning som möjligt mäta faktisk handling framför potentiell sådan om man ska få bra säkerhet i svaren. Det g år ju, men bra att ha med i åtanke att svaren kan bli lite luriga.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Vimes said:
Nyfiken fråga: kan du, i korthet, redogöra lite för bakgrunden till din tredje hypotes? Den var nämligen väldigt intressant! De två första känns som rätt självklara antaganden (d.v.s. antaganden som jag som har liten insikt i ämnet skulle göra), men till den tredje måste det finnas någon intressant teoretisk förklaring, vilket kittlade mitt intresse.
Jag har tyvärr inte så mycket i litteraturväg att uppvisa här, utan bara en tendens jag tyckt mig uppleva när jag diskuterat programmeringsdidaktik med kollegor. Ofta kommer de från ett matematiskt fält och ser programmering som ett sätt att lösa matematiska problem. Det är stort fokus på ekvationslösning; det avspeglas också i kursplanerna där saker som sökning och sortering (som de flesta moderna språk klarar själva) ges högre prioritet än grafikprogrammering och liknande.

Jag vet att man kan argumentera för att den mesta programmeringen som faktiskt utförs i yrkeslivet fokuserar mycket på just databearbetning och så, men jag vet ingte många andra gymnasiegrundkurser där eleverna rakt av kastas in i yrkeslivets krav. Man lär sig liksom inte bli författare i Svenska A. Och enligt de jag pratat med vid högskolor etc så är det viktigaste inte att eleverna kommer från gymnasiet med kunskaper inom vissa snäva områden (ekvationslösning, rekursiva algoritmer) utan att de kommer från gymnasiet med ett intresse för programmering.

TL;DR: Jag tycker mig ha upplevt en tendens bland programmeringslärare att se programmering som en fortsättning på matematiken snarare än något kreativt eller humanistiskt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Elmrig said:
En sådan fråga kan ju förvisso tas med men en grundregel är att i så stor utsträckning som möjligt mäta faktisk handling framför potentiell sådan om man ska få bra säkerhet i svaren. Det g år ju, men bra att ha med i åtanke att svaren kan bli lite luriga.
Det är jag väl medveten om. Det ska sägas att mitt arbete framför allt präglas av en kvalitativ snarare än en kvantitativ metodik. Det ursäktar inte hafsig frågedesign, men jag är inte i första hand ute efter absolut mätbarhet; jag är mera ute efter attityder.

Men som sagt, jag är medveten om den saken och kommer att tolka svaren i ljuset av detta.
 
Top