Jag speltestade spelet i helgen med fyra andra och det tog runt 1,5 timmar, vilket är helt acceptabelt. En av spelarna var i princip total nybörjare och två hade aldrig spelat liknande spel. Jag själv och en annan hade i alla fall spelat A Taste From Murder, även om jag gärna håller mitt spel som unikt sett till hur man spelar det. Vad som var intressant var att nybörjaren kände att hon var dålig på att bidra men jag tror att tack vare den hårda strukturen i spelet i kombination med den lättsamma stämningen fick hon mer och mer självförtroende vilket gjorde att hon bidrog stort. Hon tyckte också att det var bland det roligaste hon någonsin spelat, vilket värmde.
Här nedan är några saker som folk kom med förslag:
- Om någon av frågorna är oklara från detektiven, så kan den misstänkte be om förtydligande.
- Det eftersöktes att kunna få "friforma" utanför strukturen och ställa mer frågor eller spela ut själva händelsen. Det här hände mer och mer mot slutet och jag ska återkomma till det här i slutet av inlägget.
- Frågorna på rollformulären borde vara mer "to the point".
- De misstänkta är i samma rum. Det efterfrågades att, när information kom fram, de får protestera och blanda sig i. Jag vill personligen hellre ha att de kan säga saker upprört till varandra men inte blanda sig i vad detektiven och den aktuella misstänkte säger. Det här kom på tal när det kom fram att Mr Rat haft sexuellt umgänge med både Mrs Cow och Dr Panda.
- Den andra frågan ska ställa en fakta som är relevant till mordmysteriet. Det här är ett förtydligande till frågan.
- Det efterfrågades en notarie som skriver ned fakta medan de andra frågas ut. Jag funderar på att låta spelaren som spelade detektiven falla in i den rollen. Det skapar också aktivt lyssnande. Jag kan göra rollen mer tydlig genom att skapa en regel där man kan be notarien att upprepa information.
- Jag införde en roll där vem som helst kan kliva in som assistent och ge förslag, om detektiven eftersöker det. Den var trevande i början, men efter att jag hade använt den ett par gånger så blev den mer använd. Min tanke om att göra en regel "fysisk" genom att klä den i roll funkade väldigt bra och jag ska använda mig av det till andra rollspelsprojekt.
- Den misstänkte bör få titta på pappret när den blir tilldelad en roll. Anledningen är enkel, så att den misstänkte kan svara på ett sådant sätt att det inte motstrider tidigare etablerad fakta men också lättare kunna anpassa sina svar till andra misstänkta.
- Ett förslag kom fram på att ha färre misstänkta.
- Ändra strukturen i hur man skriver ned all fakta.
Det som var tydligast att det inte funkade var att skriva ned allting som en relationskarta. Vi var fem spelare, vilket innebar fem extra prylar utöver de fem misstänkta. Det här gjorde att vi hade streck överallt och det blev svårt att uttyda kartan. Istället så ska man skriva namnen på de misstänkta i kolumner och skriva in fakta i kolumnerna. Det är möjligt att det borde vara färre misstänkta, vilket borde göra att relationskartan blir mindre rörig men det är för tidigt att säga något utifrån endast ett speltest.
Något jag har funderat på senaste åren är att ha en sådan tajt och repetitiv struktur att folk efter ett tag vill bryta mot den och på så sätt utveckla spelet i sin spelgrupp. Det här skedde när vi spelade, där folk förvisso höll sig kvar till frågorna men började ställa andra frågor eller tolka strukturen på ett löst sätt, typ ställa två frågor men att formulera det hela som en fråga. Jag tror att jag tjänar väldigt mycket på att göra det hela väldigt smalt så att folk vill bryta mot det. Jag till och med funderar på att ta bort kommentaren om att de får hitta på fritt.
Så vem var mördaren? Det var givetvis Mr Rat som bedrivit utomjordiska experiment tillsammans med Ms Unicorn, men som blivit påkommen av den framlidna Mr Crow och var därmed tvungen att göra sig av med vittnet. Mr Rat hade även fått känslor Mrs Cow, vars man var Mr Crow, så han såg detta som att slå två flugor i en smäll.