Hoppas bara att de har fixat motorerna för pilotens skull. Originalmotorerna gick sönder på kort tid eftersom Tyskland 1944 led stor brist på vissa legeringsmetaller. Istället användes stål som inte mådde bra av hettan i motorn. Fast det där vet säkert Troberg allt om.
Ren tur att du fick rätt där. Det var faktiskt bara en vecka sedan jag råkade snubbla över den infon, så för två veckor sedan hade jag ingen aning. Du har dock rätt, plus att man inte hade fått riktigt koll på hur geometrin skulle vara, vilket gjorde att bitar av motorn gick onödigt varma.
Detta var dock i en dokumentär som kallade Argus-motorn som satt på V1 för en RAM-jet, trots att det är en pulsjet, så man ska nog ta det med en nypa salt. En pulsjet är mer lik en kolvmotor (med en pistong av luft) än vad den liknar en RAM-jet. Det är ungefär lika fel som att säga att Volvo 740 drevs av en ångmaskin.
Jag är dock rädd att jag kanske måste göra folk besvikna. Om jag minns rätt så plöjdes det ner massor av arbete i att restaurera en Me-262 (uppfiskad ur en sjö om jag minns rätt) till flygbart skick, men att den efter bara några flygningar kraschade och totalhavererade. Piloten dog i kraschen, trolig orsak var pilotfel till följd av ovana vid det svårflugna planet. Mig veterligt har det inte restaurerats fler Me-262 till flygdugligt skick.
Det finns dock hopp!
In January 2003, the AmericanMe 262 Project (formerly known as Classic Fighter Industries, Inc.) successfully flight-tested a near-exact reproduction of the several versions of the Me 262 including at least two B-1c two-seater variants, one A-1c single seater and two "convertibles" that could easily be converted between the A-1c and B-1c configurations. All are powered by General Electric J85 engines and feature additional safety features such as upgraded brakes and strengthened landing gear. The "c" suffix refers to the new J-85 powerplant and has been informally assigned with the approval of the Messerschmitt Foundation in Germany. Flight testing of the first newly-manufactured Me 262 A-1c (single seat) variant was completed in August, 2005. The first of these machines was destined for private ownership in the southwestern United States, while the second was delivered to the Messerschmitt Foundation at Manching, Germany. This aircraft has now been fully reassembled and conducted a private test flight in late April, and made its public debut in May 2006 at the Berlin Air Show (ILA 2006). The new Me 262 flew during the public flight demonstrations as seen here: Me 262 Flies again
De verkar till och med ha löst motorproblemen!
Personligen skulle jag dock hellre vilja se nyproduktion av Mig-3 (
bild och
modell). Det finns inget plan som ser fortare ut, har kaxigare målning eller elegantare vinge/luftintag. I mitt tycke andra världskrigets vackraste plan.