Nekromanti Restid med skepp på medeltiden

Ginnunger

Veteran
Tjena!

Har sökt lite i forumet om restider men allt verkar handla om att gå eller rida. Jag undrar med skepp?

Just för tillfället gäller det för min del Trudvang - vastermark - osthem.
Men sånt kan man ju annars räkna ut bara man har lite koll.

Jag har ärligt talat ingen koll överhuvudtaget på hur fort de tog sig fram under t.ex. vikingatiden med drakskepp och med andra skepp.

Nån som har en aning?

RasmusL

Champion
Ginnunger said:
Tjena!

Har sökt lite i forumet om restider men allt verkar handla om att gå eller rida. Jag undrar med skepp?

Just för tillfället gäller det för min del Trudvang - vastermark - osthem.
Men sånt kan man ju annars räkna ut bara man har lite koll.

Jag har ärligt talat ingen koll överhuvudtaget på hur fort de tog sig fram under t.ex. vikingatiden med drakskepp och med andra skepp.

Nån som har en aning?
Wikipedia är din bästa vän:

http://en.wikipedia.org/wiki/Longship

Ginnunger

Veteran
Kan man räkna mellan 9-27 km/h då?
24/h per dygn eller?

Långa resor får man räkna med stopp några dagar i land för påfyllning av mat och liknande antar jag.

Hur lång tid hade ni gissat att det tog att segla säg 500 mil?

Cybot

Mest spelbar
Nä. Det kan du inte räkna med.
Sjöfart har blivit mer och mer förutsägbart ju längre tiden har gått (med förändringar i rigg, segelteknik och slutligen motorisering).
Men på medeltiden så var den inte alls förutsägbar.
Det berodde helt på vinden då de flesta skepp inte kunde gå särskilt högt upp mot vinden, och framför allt inte handelsskepp som var riggade så att en väldigt liten besättning kunde manövrera skeppet.

De vanligaste skeppstyperna (segelskepp) under medeltiden hade en toppfart på mellan 8-12 knop (15-23 km/h). Medelhastighet på cirka hälften (7-11 km/h) och ibland med flera veckors eller till och med en månads väntetid på rätt vind. Nere mot passadvindarna runt ekvatorn (framför allt viktigt vid seglats på indiska oceanen) så var vädret mer förutsägbart. Men man var tvungen att vänta på rätt säsong för att vinden skulle gå åt rätt håll och så att man skulle kunna undvika de värsta stormarna.

I arkepelagos och på mindre hav (medelhavet eller mindre) så finns det militära galärer. De har en toppfart på cirka 8 knop (och en marchfart på kanske 5-6 knop) men har fördelen att de är mer pålitliga. Det enda du behöver oroa dig för är storm. Men de kräver sin besättning och används därför bara av militären i skärgårdsflottor och som kurirskepp.

P.S: På oceanen så går skeppen 24 timmar om dygnet. Vid kust och skärgård så ankrar de för natten.

Arfert

Facit
Sen får man räkna med att vindriktningen inte alltid är gynsam för den kurs man vill hålla. Man kanske måste kryssa... vilket de flesta medelitida skepp var usla på. Så för att färdas en km fågelvägen var man tvungen att segla betydligt längre.