God45;n338060 said:
Bara ta färdiga dungeons och sätt ut?
Det här tycker jag är det bästa tipsen när man ska börja med en sandlåda. Om ni inte själva preppandet är något du tycker är superkul och vill lägga oräknerliga timmar på =D
Ta en bunt färdiga dungeons/äventyr/moduler. Det spelar inte ens nån roll om de är för helt andra rollspel med andra system (fast ju närmare ditt valde system de ligger, dessto mindre jobb). Du behöver inte ens ta dem rakt av; ta setupen från ett äventyr, och dungeonen från ett annat, för att blanda upp det lite. Många av DnDs moduler innehåller ju både en dungeon, och en "startby", så du får både "undervärlden" och "övervärlden" i ett där.
PDF-version är bra om duf år tag på dem, för du kanske vill jobba igenom äventyren lite:
*Byt ut namnen på platser och personer så de passar in i din värld (det finns en bok som heter Gygax big book of names, som är en superbra resurs) (redan här ser vi varför en PDF är superbra. Då kan du eventuellt ändra namnen direkt i PDF:och sen skriva ut den =)
*Ta ditt spels monstermanual och byt ut alla monster mot något som finns i dit spel (jag brukar inte bry mig om ifall en strid just blev mycket svårare, eller mycket enklare)..
*Beroende på hur nära blorb du vill komma, kan du behöva jobba igenom själva startbyarna och befolka med lite fler SLP:er, lista ut vad de håller på med på dagarna, sånna saker. Det är oftast nån stans här jag slutar gå mot blorb, och nöjer mig med ett par exempel jag kan slänga in vid behov.
Om du tar fyra-fem moduler och stuvar in i din spelvärld så här så har du ju i princip hela skelettet för din hexcrawl. Sen är det "bara" att knyta ihop platserna, och fylla ut vildmarken med lite spännande saker att hitta på och möta.