Resurshantering

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,204
Location
Göteborg
I OD&D handlar det lite för ofta om att försöka planera resurserna (vilka formler ska läsas in, hur mycket facklor ska vi ha med oss, hur många pilar etc) innan man går ner i labyrinten, och väl där nere är det för sent att göra något åt det.

Däremot gillar jag mekaniken där man får tillbaks gard/livspoäng efter vila, men där vila ger en ökad risk för att möta ett kringströvande monster.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
415
I Red Markets kryssar X du varje gång du använder en artefakt, säg ett vapen eller en laptop. Når de 10 kan du inte använda dem mer om du inte offrar andra resurser för att boosta upp dem igen. Men du kan även ge dig själv + på slaget genom att X i fler rutor. Så säg att du verkligen behöver träffa med ditt vapen, du spenderar X och sen upp till 9 till och ger dig +9 på slaget.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Inser att Betting också är en form av resurshantering, men du spenderar resursen i förväg i hopp om bättre utfall. Som Ego i Degenesis, där du kan spendera X Ego för att få +X tärningar på ditt initiativ OCH ditt första slag i rundan. Men Ego är sedan svårt att fylla på.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,317
Det finns ju andra varianter på resurstärningar. I vissa spel hanteras ju resurser som en färdighet, med ett värde, och sen slår du mot det värdet, alt en pool baserat på värdet. Ofta finns i sådana system inga direkta regler för att bli av med sitt värde i resurser, det är väl upp till SL att bedöma antar jag. Det kanske inte är en mekanik i sig, men vissa spel har ju dels individuella resurser, dels kollektiva resurser för spelgruppen, och hanterar de senare separat.
Något likande har vi med i Dekaeder: Pax Tyrana.
Där jobbar vi med abstrakta resurser (värden) som spelgruppen kan använda en gång per spelkväll för att se om de har tillgång till något. Värdena kan förändras genom händelser i spel (rollerna gör något aktivt), att spelarna vill justera dem lite efter en avslutad spelkväll (metaspelande) och vid eventuella kapitelavslut i scenariot.
Vi hanterar detta som ett färdighetsslag och om man lyckas har man resursen tillgänglig.
 
Top