Illsnidig
Veteran
Haha, nej det är sant. Ja om det någon gång kommer till det är nog inte lådans färg det största problemet.. jag tror dock den skulle bli vit eller blå ...eller kanske svart...och gul? Oj, nej nu vart det starwars.Bassejr said:Man ska aldrig sluta hoppas och försöka. Och boxen måste ha en fin färg. typ blå, svart, eller röd.
I alla fall, Som det låter med pokerhänder tror jag att en kortlek bör räcka. möjligen en för spelare och en för spelledare, så länge striden inte håller på väldigt länge, och om den gör det kan det bli enformigt.
Jag tror dock en kortlek är för lite om man förutsätter att det kan vara upp till 5 spelare. 5 (antal kort per spelare) * 5 (antal spelare) = 25 kort. Halva kortleken skulle kunna vara borta bara när striden startar, och även om man inte visar/använder alla kort samtidigt så kommer det inte hålla längre än 5 stridsrundor om man förutsätter att alla får dra ett nytt kort efter varje handlingsfas för att fylla på handen.
Värt att poängtera är att jag inte tänker mig att man sitter och spelar poker när man slåss.. poker må vara roligt men jag tror inte det skulle funka som stridssystem. Men striden har pokerelement och jag har baktankar med det designvalet. Bland annat på grund av western element men det finns även saker kort kan göra som inte tärnignar kan.
I ett system med en kortlek är det bästa enligt mig att inte behöva blanda om alls (under vanliga omständigheter). Räknar man stridsrundor kan jag tänka mig att det måste hålla åtminstonde 10stridsrundor ungefär utan att någon måste börja blanda korten igen, för det sliter ju ur spelaren ur fiktionen och ger honom en tråkig syssla - att bland kort.
Att spelledaren behöver en egen kortlek är för mig ganska självklart då han måste hantera flera spelledarpersoner och att spelarna inte kan influera motståndarnas "odds" till framgång genom att medvetet eller omedvetet hålla på vissa kort.
Om man istället använda kortleken till initiv istället skulle kanske en kortlek vara tillräckligt kan jag tänka mig.