Re: Olika filosofiska utgångspunkter
Frustration...
Logosargumenten handlade inte om att vara vattentätt logiska eller allmängiltiga sanningar. De ska ha ett internt sammanhang och man ska kunna följa tankegången. (Ganska mycket som du själv precis sagt att du vill att diskussioner ska se ut.)
Felet du gör att tro att du kommer få ett allmängiltigt svar på frågan "varför är det ena roligare än det andra?". Men var och en som svarar kommer ju bara kunna ge sin sanning. Om en person då säger att "jag tycker spel x är roligare för att det är mer detaljism i reglerna" så har du fått ett svar som är en kombination av logos och pathos. Du kan utläsa VAD det är som den personen tycker är roligt med det spelet och samtidigt så kan du själv ta ställning till om det tilltalar dig eller inte. Du kan även motargumentera utifrån två linjer - antingen för att du inte tycker påstående att det är mer detaljism är korrekt, eller utifrån att detaljism inte är något eftersträvansvärt.
Att säga "varför är det ena roligare än det andra?" är egentligen också samma sak som att säga "vad är skillnaden mellan det ena eller det andra?". Om det ena sägs vara roligare än det andra är det rimligtvis skillnader mellan de två. Det jag tycker är främjande är ju i så fall att dessa skillnader klarläggs så tydligt som möjligt så att alla kan dra sina egna slutsatser, än att det döljs i emotionella pajkastningar.
Mvh / Phelan
Frustration...
Logosargumenten handlade inte om att vara vattentätt logiska eller allmängiltiga sanningar. De ska ha ett internt sammanhang och man ska kunna följa tankegången. (Ganska mycket som du själv precis sagt att du vill att diskussioner ska se ut.)
Felet du gör att tro att du kommer få ett allmängiltigt svar på frågan "varför är det ena roligare än det andra?". Men var och en som svarar kommer ju bara kunna ge sin sanning. Om en person då säger att "jag tycker spel x är roligare för att det är mer detaljism i reglerna" så har du fått ett svar som är en kombination av logos och pathos. Du kan utläsa VAD det är som den personen tycker är roligt med det spelet och samtidigt så kan du själv ta ställning till om det tilltalar dig eller inte. Du kan även motargumentera utifrån två linjer - antingen för att du inte tycker påstående att det är mer detaljism är korrekt, eller utifrån att detaljism inte är något eftersträvansvärt.
Att säga "varför är det ena roligare än det andra?" är egentligen också samma sak som att säga "vad är skillnaden mellan det ena eller det andra?". Om det ena sägs vara roligare än det andra är det rimligtvis skillnader mellan de två. Det jag tycker är främjande är ju i så fall att dessa skillnader klarläggs så tydligt som möjligt så att alla kan dra sina egna slutsatser, än att det döljs i emotionella pajkastningar.
och som du tidigare sagtOm frågan är "vad är skillnaden mellan Mageknight och D&D minis"; då kan man använda logos, men då blir också alla diskussioner helt känslolösa och värdeneutrala. Rätt tråkiga, skulle jag vilja säga.
Alltså, säger du verkligen att du hellre har en högljudd debatt där känslorna svallar och man inte gör något egentligt försök att förstå vad den andre menar för att i först i efterhand föra ett sansat samtal? I så fall förstår jag verkligen våra åsiktsskillnader, för jag är mycket mer intresserad av de små guldkornen där någon tydligt säger något nytt och tankvärt än att se ännu en repris av The Forum Celebrity Deathmatch där man vet precis vilka moves alla deltagarna kommer använda sig av.Jag läser faktiskt hellre denna person skriva om sina egna personliga erfarenheter av friformare som betett sig som idioter, för att därefter dra slutsatsen att friform är skit. Det är iaf inte bullshit. Med -enbart- logosargument är det svårt att säga något annat än meningslösheter (om man inte kan upplysa om fakta som motparten inte känner till). Nä, jag vill hellre reagera än rycka på axlarna. Jag menar; när man väl har fått ventilera sina åsikter så kan man ju få klargöra vad man egentligen menat i efterhand, när man fått lite perspektiv på läget.
Mvh / Phelan