Nekromanti Retroäventyren

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Satt och bläddrade i Fantasy! och la märke till det äventyr som är med i reglerna. Minns ni det där rumsbeskriningarna:

Överblick: Rums/platsbeskrivning
Storlek x*y meter
Dolda ting: yada
Skatter: yada
Monster: yada + stats
Övrigt: Övrig info om rummet/platsen

Nu har inte jag bläddrat i allt för många nya äventyr men är inte det här ett väldigt bra och överskådligt sätt att skriva äventyr på. Naturligtvis måste vi ju ha andra passager också - allt är ju inte platser. Men jag tycker det här funkar bra. Vad tycker ni? Finns det betänkligheter i det här systemet? Passar det bara rälsade äventyr? Vad säger ni som skriver äventyr?

w176

Förlorad dotter
Det funkar ju väldigt bra för ett äventyr i en dungon som går ut på att döda monster, hitta skatter och dålda fällor.

Det suger brutalt för ett äventyr som handlar om det sociala konflikterna inom en adelsfamilj i Game of Thrones.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
w176 said:
Det suger brutalt för ett äventyr som handlar om det sociala konflikterna inom en adelsfamilj i Game of Thrones.
Så hur skrivs sådana äventyr på ett enkelt begripligt sätt?

w176

Förlorad dotter
Tja, om relationer istället för fysiska rum är det viktiga så beskrivs relationerna istället för de fysiska rummen.

Till exempel

Lady Clara
Mål 1: Se till att trygga barnens skonomiska framtid.
Mål 2: Hämnas på Herr Holger.

Relationer:
Barnen: Älskar och försöker skydda sina barn
Maken Sir Jörgen: Bla bla bla
Barndomsvännen och älskaren Lady Elisa: Bla bla bla

Metoder att uppnå sina mål:
Diplomati: bla bla bla
Sprida rykten: Bla bla bla
Gift: Bla bla bla

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det underlättar enormt när man inser att grottröj är äventyr som rör sig i rummet. Medan intrigspel är äventyr som rör sig i tiden.

Om vi överdriver en aning för pedagogikens skull så:

Ett traditionellt grottröj är obereoende av tiden. Oavsett om du kommer in i rummet idag, imorgon kväll eller om en vecka kommer det att lurpassa en elak jättebläckfisk i brunnen. Däremot är det väldigt intressant att veta VAR rollerna befinner sig. Är alla med när man går in i rummet? Vilket rum var man i senast? Var ligger utgången om man måste fly?

Socialspels/intrigäventyr däremot är väldigt tidsberoende. Om du besöker drottningen innan eller efter att hon fått besök av ambassadören från Långtbortien har en väldig påverkan på vad hon kommer att säga. Däremot spelar det förmodligen inte speciellt stor roll om drottningen tar emot i tronsalen eller i parken eller ombord på sitt skepp.

solvebring

Superhero
Oavsett vad man skriver för spel och äventyr tycker jag det är bra med sammanfattningar och överblickar - ja, punktlistor etc. Sånt är schysst. Det går knappt att kolla igenom, man kan lätt höfta fram något ur det, det blir lätt att hitta i texten osv.

Mukwa

Swashbuckler
Jag gillar den här uppställningen, för SL får en god överblick. Även i spel där spelarna beskriver miljö kan ett sådant här upplägg vara att föredra, men se då till att bara skriva sådant som är väsentligt, som t ex monster och eventuella föremål och skatter som SL tycker att äventyret måste ha. Allt annat kan spelarna få hitta på själva. Sen behöver kanske inte alla rum vara beskrivna, utan bara de som är viktiga för scenariot. Andra rum kan enkelt förflyttas, tas bort eller läggas till efter behag... men det är så jag skulle använda sådana här beskrivningar.