Nekromanti Retro is da future

Nightowl

Champion
Vi har en sommarjobbare på mitt jobb. Jag satte honom på att märka grejer, och det jobbet involverar en gammal elektrisk skrivmaskin.

Och jäklar vad futuristisk den ser ut!

Liksom, sådär skulle skrimaskinerna se ut i Star Trek om dom fortfarande hade skrivamaskiner!

Stor med grejer som blinkar och slamrar och digitalsiffror!

Nä, gamla grejer är mycket mer framtida än sakerna man använder idag. Ta datorn jag skriver det här på, helt vanlig och gammaldags!

Erik, reflektioner

Rising

Vila i frid
gamla grejer är mycket mer framtida än sakerna man använder idag.
Absolut. Det mest "framtida" utseendet för en datorskärm jag kan tänka mig är en svart yta med grönt flimrande bokstäver på. Alltså precis som gamla compisdatorer...

Och de gamla platta disketterna man hade förut var ju hur sci fi som helst. Det ser verkligen ut som om det ska vimla med hemligheter åt någon framtidsdeckare på dem. DVD-skivor är ju rena rama stonehenge i jämförelse.

För att inte tala om gamla hederliga smilies i jämförelse med grafiska animerade gubbar...

/Rising
som tycker att gamla mobiltelefoner är assnygga och framtidshäftiga också.

Krille

Super Moderator
Som om framtiden skulle vara något nytt!

Ta en titt i början på Aliens. Där finns en skärm som börjar spotta ut kryofrysjournaler eller nåt, med namnen på gubbsen som ligger på is. Monokrom display, 8x8-pixelfont, teletype-knatter när en rad skrivs ut, max uppdateringshastighet 100 tecken per sekund...

...för sjutton, min C-64 kunde bättre än så!

Men jävlar vad futuristiskt det är. Det är liksom essensen av en dator, och därför känns det futuristiskt.

Det är det som det handlar om. För att få fram essensen måste man ofta vara övertydlig. "Det här är en digital moj" blir aldrig särskilt tydligt med en modern dator, men skaffa en sjusegmendisplay så jävlar! Då är det digitalt!

Rosen

Myrmidon
Nä, gamla grejer är mycket mer framtida än sakerna man använder idag

"I thought computers were small these days?"
"Those are the small ones."
(Remo: Unarmed and Dangerous)

I farsans sommarstuga står det en urgammal dammsugare från... fan vet; tidigt 60-tal eller nåt. Den ser iaf ut som nånting direkt ut ur Flash Gordon, med diagonala vinklar och utstickande fenor som på en gammal Cadillac. Idag ser den mest bara retro ut (speciellt som den börjar vara rätt sliten och skabbig), men den känns ändå klart mer sci-fi än de små susande bullarna som suger damm idag.

Ta datorn jag skriver det här på, helt vanlig och gammaldags!

Minner mig en (då rätt så dator-illiterat) serietecknande kompis' besvikelse när jag förklarade för honom att en verklig datorcentral står i ett hörn och mest ser ut som en... stereobänk, typ. Långt ifrån det där som Fantastic Four & co tapetserar väggarna med från golv till tak.

--
Åke