Nekromanti "Retro" Science Fiction

antorax

Swordsman
Gokväll forumiter.

På senare tid så har jag fått upp ögonen mer och mer för SF filmer och böcker. Firefly serien och den uppföljande filmen Serenity (för er som inte sett dessa så börja tanka genast!) ger mig en mängd inspiration. Gillar den lite skitiga "low" sf:en. Vanliga vapen även om det finns rymdskepp. Hightech vapen som laser är väldigt ovanligt och uppdrag såsom att smuggla kossor.

Sedan har jag även kommit över "The Zombie Survival Guide" och uppföljaren "World War Z". Snart klar med WWZ. Helt underbart. Så sjukt snyggt han har fått till det, låter verkligen som hur det skulle ha kunnat gå till om ett zombievirus spreds. Och efter att ha läst ett kapitel så går hjärnan igång för att klura ut ett äventyr i liknande miljö.

Det jag är ute efter är mer i liknande stil. Egentligen är jag mest ute efter "retro" sf som firefly - men om ni har något trevligt i zombiegenren så berätta (har Splatter redan). Alltifrån filmer till böcker och rollspel!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan inte hjälpa till så mycket med SF-spel, men när det gäller zombiespel är All Flesh Must Be Eaten från Eden Studios något att se på. Grundboken innehåller ett gäng olika scenarion, från den klassiska zombieinfektionen till sådant som sexuellt överförbart zombievirus, nazistiska ockultismzombies och reanimerande rymdparastier. Spelet har dessutom ett gäng supplement, bland annat den ypperliga One of the Living (en handbok om långtidsspelande efter zombieapokalypsen), men även "genresourcebooks", som Enter the Zombie (kung-fu-film), Fistful of Zombies (western), All Tomorrow's Zombies (sci-fi) och Zombie Smackdown (wrestling (!)).

Storuggla

Champion
"Det jag är ute efter är mer i liknande stil. Egentligen är jag mest ute efter "retro" sf som firefly"

Traveller. Tag valfri utgåva, de är som Firefly och Serenity hela klabbet ändå.

Storuggla, also with coreander

antorax

Swordsman
oooh. nice. hmm. får se om jag kan ladda ner några böcker, annars får jag gå och bläddra lite på sf imorrn antar jag :p. tack så mycket

Troberg

Sinister eater
Mer inspiration

Starhunter (TV-serie, två säsonger). Påminner en hel del om Firefly och var ungefär samtidig. Överlag i klass med Firefly, men topparna var betydligt bättre i Starhunter.

Vill du ha ännu mer retro så är serien (som i serietidning) om Roco Vargas av Daniel Torres en höjdare. Rymdäventyr med 50-talskänsla.

Mogger

Hipsteranka
Coriolis

Järnringens kommande spel Coriolis har hämtat viss inspiration från Firefly/Serenity. Det kommer att bli oerhört snyggt!

Du har väl sett Battlestar Galactica? Gör det annars. En kick ass TV-serie!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
One of the Living

Mmm... den verkar ju riktigt bra, får sätta den på listan.

Läste serien The Walking Dead för ett tag sedan, och den väckte suget att spela zombie-spel rätt rejält. Med OotL-modulen så kankse det kan bli av också.

Arfert

Facit
Filmen OUTLAND med Sean Connery från 1981 är ju både relativ low-tech SF (hagelgevär, inga blasters), blandat med den klaustrofobiska känslan på en rymdstation. Skulle funka bra som setting.

Andy

Vila i frid
Re: Kolla in

Rollspelet Fading Suns kan jag varmt rekommendera. Jag ska själv delta i en första kampanj med det spelet (som spelare). Men det rollspelet är low-tech rymd, men med lite laser på sina håll.