Nekromanti Retro-tech och SF-rollspel

Minimoni

Homelander
Re: Retro-tech och kärnvapen

Hallå!

Kalla Krigets skräck för kärnvapenutplåning var långt värre än dagens rädsla för att Nordkorea ska tillgripa kärnvapen.
Jag är medveten om det... Men även om ett kärnvapenkrig i Nord Korea eller Iran inte slår ut hela mänskligheten så kan ju skräcken fortfarande finnas. Min åsikt är att det räcker med hotet om att miljontals männsikor kan dödas för att skräcken kan finnas. Anledningen till att många människor i Sverige inte fruktar kriget är att vi tror att det är så långt borta. Dock lär det här ändras om Nord Korea slår ut Tokyo, Seoul och den större delen av USAs västkust. Eller den dagen London försvinner på grund av en terrorbomb.

Skräckscenariot kan hända. Jag säger inte att det är troligt... Det är dock möjligt.

Tzimisce

Dimfrost

Special Circumstances
Frågan är nu: vilka kvaliteter bör ett sådant retrotech-rollspel ha för att bli bra? Det handlar inte bara om en särpräglad teknikmix (atomdrivna rymdskepp kombinerat med radiorör och Western-nybyggarmetoder på främmande världar), utan det handlar också om en viss anda: teknikoptimism och mänsklig expansionism -- ett enormt och spännande kosmos finns därute för att att utforska och kolonisera.
Jag tror vi behöver utveckla konceptet lite grand. Kanske tillföra ett litet element av mörk horror, monstruösa aliens som förkroppsligar skräcken för det främmande, som fortfarande finns trots optimism och nybyggaranda. Och driva den särpräglade teknikmixen ett steg längre, så att det verkligen känns som något nytt och fräscht på samma gång som det är retro. Stjärnorna lyser vid horisonten och universum väntar på att urforskas, men människorna är ändå bara en liten parantes i historiens bok.

Men det är en trevlig tanke. Jag gillade verkligen Lemuria och andra retroprojekt, så det här kan säkert bli mycket intressant.

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Time flies. Det är 18 år sedan Gorbatjov kom till makten i Sovjet och 12 år sedan hans stat upplöstes och en mörk skugga lyftes från vår världsdel.

Ända fram till 1985 höll den sovjetiska generalstaben sin masterplan för det stora angreppet mot Västeuropa aktuell. Fakta om den har kommit fram via ex-militärer i forna Warszawa-paktsländer. En svensk fd pansarofficer berättade för mig att det sovjetiska stormangreppet skulle inledas med att flera hundra taktiska kärnvapen avlossades mot mål i Västtyskland och andra europeiska NATO-länder. Röda armén betraktade nämligen taktiska kärnvapen som ett slags väldigt bra artillerigranater, inte som något annat.

Ett sovjetiskt angrepp mot Sverige skulle, enligt en person på FOA som jag har talat med, antagligen ha innefattat insatser av taktiska kärnvapen från dag ett. Svenska militärer har uppskattat insatsen till ca 20 taktiska stridsspetsar avfyrade under två dygn mot rent militära mål i operativ närhet av invasionsområdet. Svenska markstridskrafter skulle inte kunna erbjuda något effektivt motstånd efter denna tid, utan vårt land skulle ha tvingats till någon form av kapitulation.

Nordkorea och Iran känns lite grabbiga när vi tittar på dessa siffror från en tid som inte ligger så långt bakom oss.

Troberg

Sinister eater

Dock lär det här ändras om Nord Korea slår ut Tokyo, Seoul och den större delen av USAs västkust. Eller den dagen London försvinner på grund av en terrorbomb.

Skräckscenariot kan hända. Jag säger inte att det är troligt... Det är dock möjligt.
Nordkoreas vapen har inte räckvidd för att nå USA, bara Japan.

Vem som skulle attackera London och har tillgång till vapen som kan göra det är också en intressant fråga. Jag kan inte se någon.

Troberg

Sinister eater

Jag pratade en del om det med några av spelföreningens yngre medlemmar (gick på gymnasiet), och för dem så var krig något som inträffade i mellanöstern.
En sak som påverkade hur jag såg på europa var när Sovjet föll. Tidigare hade gränserna i europa varit rätt fasta sen WW2, och gränsändringar, nya länder och krig var något som hände i afrika, asien och mellanamerika. Helt plötsligt poppar det upp nya länder snabbare än inlägg i en Troberg-Krille-diskussion, kommunismens fall i Jugoslavien leder till ett blodigt inbördeskrig, medan de tidigare instabila regionerna började stabiliseras. Helt plötsligt var rollerna ombytta (i vissa avseenden).

Troberg

Sinister eater

Ända fram till 1985 höll den sovjetiska generalstaben sin masterplan för det stora angreppet mot Västeuropa aktuell. Fakta om den har kommit fram via ex-militärer i forna Warszawa-paktsländer. En svensk fd pansarofficer berättade för mig att det sovjetiska stormangreppet skulle inledas med att flera hundra taktiska kärnvapen avlossades mot mål i Västtyskland och andra europeiska NATO-länder. Röda armén betraktade nämligen taktiska kärnvapen som ett slags väldigt bra artillerigranater, inte som något annat.

Ett sovjetiskt angrepp mot Sverige skulle, enligt en person på FOA som jag har talat med, antagligen ha innefattat insatser av taktiska kärnvapen från dag ett. Svenska militärer har uppskattat insatsen till ca 20 taktiska stridsspetsar avfyrade under två dygn mot rent militära mål i operativ närhet av invasionsområdet. Svenska markstridskrafter skulle inte kunna erbjuda något effektivt motstånd efter denna tid, utan vårt land skulle ha tvingats till någon form av kapitulation.
Det är dessutom bara halva eländet. Ungefär lika mycket skit skulle flyga från andra hållet, för att inte snacka om ICBMs som skulle regna mellan USA och Sovjet, vilka med luften full av luftvärn och EMP antagligen skulle ha en icke försumbar andel som smäller på vägen.

Det enda vettiga är att krypa ner i en bunker och komma fram om trehundra år...

Nightowl

Champion
Kanske tillföra ett litet element av mörk horror
Nej tack. Sådana element har inget med de här böckerna att göra. (Dessutom GÅR det att göra rollspel utan mörker... :gremwink:)

Däremot finns (åtminstone under 50-talet, och framförallt i mer billiga varianten) skräcken för det främmande med ibland, och det finns definitivt konflikter.

I mer rymdsåpeaktig SF kan dessa vara med, litegrann som du säger, kulturer som är främmande från oss, eller står för helt andra ideal. I mer filosofisk SF kan det vara mer tvetydiga ideologiska konflikter inom mänskligheten: hur förhåller man sig i vissa frågor?

Om det finns folk som INTE är optimistiska inför erövringen av rymden, artificiella intelligenser (oftast robotar, hjältarna tänker själva utan datorer), samarbete med andra raser, hur bemöter man dem? Det finns väldigt ofta, i mer högdragen SF ofta bara för att hjälten skall få argumentera emot dem, vilket antaligen inte funkar i rollspel, men de är ett viktigt element om man vill vara lite mer tänkvärd.

När de här historierna är äventyr är de ofta just äventyr. Lovecraft är långt borta - då är vi inne på en annan sorts SF.

Men vad jag tror är kanske att vill man verkligen återskapa framtiden som den var, som ett område för rollspelsäventyr, så bör man ta reda på HUR folk egentligen trodde att den var. Och eftersom det varierar mellan författare så kan det vara bra att fokusera sig. Heinlein är inte Asimov.

Erik, föredrar Simak

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet att det inte har i de böckerna att göra. Min tanke var bara att istället för att försöka efterlikna stämningen i gamla böcker till punkt och pricka, och därmed i någon mening vara fast i det förgångna, skulle man kunna skapa något nytt och unikt, med basen i det gamla och siktet instället på framtiden. Inlägget var inte helt genomtänkt, kanske, men jag tyckte det hade blivit alldeles för mycket halv-OT i en intressant tråd och ville föra tillbaka diskussionen till det centrala ämnet.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
"Varje epok har sin ångest. Vad är nutidens?"

Rädsla för övervakning och för att globala storföretag skall urholka demokratiska värden. Så mycket har inte hänt på sistone.

Om jag skulle göra ett retro-SF-spel så skulle jag inte ens försöka göra det engagerande med dagens mått mätt. Jag skulle göra det medvetet cheesy, för det är ju så vi ser på det idag: Det ålderdomliga hjälteidealet, de fantasifulla (och otympliga) konstruktionerna, de hjälplösa våpen och de kitschiga monsterna.

Jag skulle göra det som Mars Attacks! (fast med mer kärlek och inte så utstuderat ironiskt) och låta spelarna få drömma sig tillbaka till den härliga tid då rymdvarelserna pratade engelska och ville tala med jordens ledare, och inte höll på med sånt som att lägga äckliga ägg i ens magsäck, osv.

/Rising

Troberg

Sinister eater
låta spelarna få drömma sig tillbaka till den härliga tid då rymdvarelserna pratade engelska och ville tala med jordens ledare, och inte höll på med sånt som att lägga äckliga ägg i ens magsäck, osv.
Glöm inte att rymdvarelserna vill ha våra kvinnor, trots att rymdvarelserna ser så annorlunda ut att deras kvinnor omöjligtvis man likna våra, och därmed borde våra inte vara så intressanta för dem.

Mekanurg

Re: GURPS Lensman

GURPS Lensman är ett retro-spel. Konstruktören fick skriva ihop en alternativ världshistoria för att förklara varför det inte finns någon halvledarteknik i framtiden. Kul påhitt, men alltför knutet till det bipolära Lensman-kosmoset med kampen mellan Arisia och Eddore (ljus och mörker) för att fungera som bra spelvärld. Där finns dock den eminente skurken Gray Roger.

Mekanurg

Nej, så vill jag inte ha det. Jag vill snarare ha det som i Citizen of the Galaxy, Vapnet från det okända eller Between Planets där utomjordningarna verkligen är utomjordingar, men där hjältar från jorden står redo att ta sig vart som helst.

Mekanurg

Re: Kärnvapen och Nordkorea

Nordkoreas nuvarande arsenal når bara Japan, vilket landet föraktfullt demonstrerade för några år sedan när man testavfyrade en robot över Japan. Eftersom Nordkorea idag beöms ha en handfull plutoniumstridsspetsar så är japanerna med rätta bekymrade. Landet håller dessutom på att utveckla en flerstegsraket med vars hjälp "den käre ledaren" ska kunna skjuta kärnvapen på Kalifornien.

Nightowl

Champion
Förstår din tanke och tack för försöket...

...men att gå emot ursprungsgenren känns för mig som att strunta i själva vitsen med det hela.

Vitsen kan vara två: på ett plan kan man faktiskt föredra en genre som inte är populär att skriva för just nu. Det är inte att vara 'fast i det förgångna'. Det är ha en annorlunda smak.

På ett annat plan kan man vilja sätta sig in i hur andra människor tänker. Att då automatiskt ändra världsförutsättningarna för att bevisa att man minsan hade fel om man levde på 50-talet, eller så, känns krokigt.

Erik

Nightowl

Champion
Om jag skulle satsa på de mer 'banala' ...

...historierna, motsvarigheten till dagens Ahnold-rullar eller technothrillertegelstenar, skulle jag göra precis som Rising säger. Fast jag skulle låt hjältarna ha rätt - utomjordingarna är slemma, men lägger inte ägg i folk (det finns ju NÅN anledning till att de vill ha vår kvinnor...).

Mera Galaxy Quest än Mars Attacks, helt enkelt.

Om vi däremot pratar tänkvärd SF (jodå, den fanns och finns) i den gamla mer hurtfriska stilen, blir det en annan femma.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Förstår din tanke och tack för försöket...

Ja, det är ett litet problem jag har. Så fort någon kommer på ett koncept jag tycker låter intressant börjar jag spinna vidare själv, och kommer ofta fram till något helt annat. Sedan får jag svårt att skilja mina egna förvirrade tankar från orginalidén. I det här fallet blev jag entusiastisk när jag läste om retroteknologin (för jag är väldigt svag för märklig teknologi), och i mitt svar skrev jag ner det första jag kom att tänka på, utan att egentligen fundera igenom hur bra det passade in.

Det var heller aldrig min avsikt att hävda att 50-talsmänniskorna hade fel.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Re: Kärnvapen och Nordkorea

"Landet håller dessutom på att utveckla en flerstegsraket med vars hjälp "den käre ledaren" ska kunna skjuta kärnvapen på Kalifornien. "

Nja, tekniskt sett är det väl den "Store Ledaren" som gör det. landet styrs ju fortfarande på pappret av Kim Il Sung och inte Kim Il Jung, vilket gör Den Demokratiska Folkrepubliken Korea till världens enda nekrokrati.

Storuggla, vampyrvälde?

Nightowl

Champion
De e' lugnt! :D

Att folk får spännande sidotankar är helt OK, man måste kunna inspirera varandra.

Om man skall prata mörk horror i lite ålderdomlig SF (och därmed som sagt gå lite off-topic) hade Ken Hite en skojig idé om Call of Cthulhu-SF: space opera där jymden, för att prata med Kapten Klänning, befolkas av de olika aliens som finns i Lovecraft-universat - för de är ju just aliens och inte 'demoner' eller annat.

Det fanns någon främmande men tämligen välsinnad ras i historien 'Gates of the Silver Key' som reser i en sorts 'ljuskuvert', och människorna möter dessa efter att ha blivit brända av rymdfarten, efter att ha upptäckt svampvarelserna på Yuggoth, som vi kallar Pluto, när man börjat röra sig inom solsystemet. De får lära sig FTL-fart av dessa väsenden - som i sig är så ruskiga att man slår av bilden på bildtelegrafen när man pratar med dem, för att stå ut - och börjar kolonisera. Men svamparna från Yuggoth, insekterna från Shai och andra ruskigheter är starka där ute - tur att många av deras favoritplaneter inte passar som människors boningar.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: De e' lugnt! :D

Ja, något åt det här hållet hade jag tänkt mig, fast utan just Lovecrafts ondingar. Kombinationen skum retroteknologi, uråldriga civilisationer, upptäckarandra och onda utomjordingar känns väldigt lockande, på något sätt.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Re: De e' lugnt! :D

Notera att om man undviker just begrepp som 'mörk horror' utan kör det som mer 'bister bakgrund, men där man med nog klämmaranda kan övervinna det hela, fast med ärr' är vi inte så långt från en del böcker som faktiskt fanns.

Kom ihåg att människan kanske är ung, men att hon har potential, ungefär.

Erik