zo0ok
Rollspelsamatör
Nu när Hasbros D&D-VTT verkar sjunka...
Efter en liten fas av retro-dator-nostalgi laddade jag ner "Fantasy-datorn" "Mini Micro".
Det är en låtsas-dator som man kan köra på Mac, Windows, Linux eller i sin webläsare, och den är lätt och rolig att programmera på.
Framför allt är det enkelt att koda Retro-spel i 2D.
Den kommer med sådana här tiles/sprites/symboler/ikoner...

Det finns fler, och man kan såklart rita egna.
Nu funderar jag på om det vore häftigt med en sådan Retro-VTT?
Jag tänker att Minimum viable product är att
1) SL kan skapa en karta på sin dator
2) SL kan dela den med spelarna (som kan köra programmet i webläsare installera på datorn)
3) SL kan successivt visa mer av kartan i takt med att spelarna utforskar den (fog of war)
4) Spelarna har var sin figur som de kan flytta runt, med någon slags begränsing för förflyttning/tur, och att de ser runt sig.
Det vore full möjligt (Mini Micro stöder det direkt) att även göra hex-crawl och utomhus-symboler.
Är det någon som tror eller tycker att detta verkar det minsta roligt eller användbart?
Vilka andra funktioner är nödvändiga eller önskvärda?
- importera eller använda bilder som kartor?
- ljudeffekter
- kunna slå tärningar
- hålla koll på KP/HP (tänker i första hand inte koppa det till något spelsystem)
- SL kan sätta ut, styra monster, tar bort monster
- funktioner för visa hemliga saker (fällor, lönndörrar)
- chat
... eller är detta bara en lika dålig idé som Hasbros sjunkande VTT?
Detta är bara brainstorming-fas och jag är tacksam för alla kreativa eller ärliga synpunkter och förslag!
Efter en liten fas av retro-dator-nostalgi laddade jag ner "Fantasy-datorn" "Mini Micro".
Det är en låtsas-dator som man kan köra på Mac, Windows, Linux eller i sin webläsare, och den är lätt och rolig att programmera på.
Framför allt är det enkelt att koda Retro-spel i 2D.
Den kommer med sådana här tiles/sprites/symboler/ikoner...

Det finns fler, och man kan såklart rita egna.
Nu funderar jag på om det vore häftigt med en sådan Retro-VTT?
Jag tänker att Minimum viable product är att
1) SL kan skapa en karta på sin dator
2) SL kan dela den med spelarna (som kan köra programmet i webläsare installera på datorn)
3) SL kan successivt visa mer av kartan i takt med att spelarna utforskar den (fog of war)
4) Spelarna har var sin figur som de kan flytta runt, med någon slags begränsing för förflyttning/tur, och att de ser runt sig.
Det vore full möjligt (Mini Micro stöder det direkt) att även göra hex-crawl och utomhus-symboler.
Är det någon som tror eller tycker att detta verkar det minsta roligt eller användbart?
Vilka andra funktioner är nödvändiga eller önskvärda?
- importera eller använda bilder som kartor?
- ljudeffekter
- kunna slå tärningar
- hålla koll på KP/HP (tänker i första hand inte koppa det till något spelsystem)
- SL kan sätta ut, styra monster, tar bort monster
- funktioner för visa hemliga saker (fällor, lönndörrar)
- chat
... eller är detta bara en lika dålig idé som Hasbros sjunkande VTT?
Detta är bara brainstorming-fas och jag är tacksam för alla kreativa eller ärliga synpunkter och förslag!