Varulv [REVOLOUPTION] - R1

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Kom på en idé som är supertråkig men vi hade typ vunnit. Ingen dödar någon och alla outar sina förmågor hela tiden tills alla siat/blivit siade och vi har koll på hela spelbrädet. Har vi tålamod i massa rundor borde vi ju kunna vinna med den planen eftersom att ingen åker på oavgjort röstresultat.

Nu lär vi ju/borde inte göra så. Hade det fungerat eller tänker jag helt fel? Den som bryter mot planen blir nackad, då finns det inget sätt för ulvarna att vinna.
Öppnar vi inte upp för snajpröst och nattmord i en dödlig kombo som värsta tänkbara utfall eller tänker jag fel?

RasmusL

Champion
Håller det verkligen?
Vi vet inte vilken fraktion som får vilka förmågor.
Kan inte lita på andras Sianden.
Håller med om att det vore bra om vi kan hitta på ett sätt att få stopp på nattmördaren.
Ja. Om någon contestar ett siande så röstar vi bara ut först den siade och sen den siande.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Oj, vad smarta ni är! Aktiv passivitet verkar ju vara skitsmart då.
Men då behöver väktaren och nattmördaren outa va, så att vi vet vilka det är ifall det händer något på natten som vi inte vill?

Så planen då är:
Väktare, miller och nattmördare outar.
Siaren siar (och outar inte sig själv) och berättar rundan efter vad det gett.
Ingen röstar på någon. Ingen nattmördar någon.
Om någon blir nattmördad vet vi att hen är scum.
När alla är siade typ kan vi börja analysera vad som är relevant?

RasmusL

Champion
Öppnar vi inte upp för snajpröst och nattmord i en dödlig kombo som värsta tänkbara utfall eller tänker jag fel?
Jo, men så länge vi inte tunnar ut oss för mycket med spekulativa utröstningar så får vi ju en 1:1 av det, och det vinner byn på i längden.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Om nattmördaren outar kan ju väktaren spärra hens förmåga, på så sätt säkerställer vi noll nattmord.

Anthrox

Om namnsiaren går till en ulv i R1 och hen prickar en till ulv så kan de börja samarbeta. Av den anledningen skulle jag vilja veta vem som är namnsiaren (men vill inte veta något om någons namn), så vi kan hålla koll på ifall denne vurmar för någon särskild.

RasmusL

Champion
Men visst, har vi supermegaotur och ulvarna får nattmordet två rundor i rad så är vi ju toast.

R1: snajpröst + nattmord, 6 spelare kvar, 3-3 i röstläge och vi försöker rösta ut snajpern men de andra ulvarna kan hålla emot och få oavgjort. Om vi får nattmordet mördas snajpern.

R2: 5 spelare, 2 ulvar. Får ulvarna nattmordet här igen är det tufft. Då dör två bybor till och det är 1v2 vilket =game over.

Men! Ulvarna vet inte vilka de har som medspelare och måste chansa med dåliga odds för att säkra det där. Om de inte får nattmordet i er2 är vi fortfarande helt okej och tål då en snajp till.

Anthrox

Om nattmördaren outar kan ju väktaren spärra hens förmåga, på så sätt säkerställer vi noll nattmord.
Smart, då krävs det att båda förmågorna går till en ulv för att de ska ens lyckas trolla igenom något.

RasmusL

Champion
Om namnsiaren går till en ulv i R1 och hen prickar en till ulv så kan de börja samarbeta. Av den anledningen skulle jag vilja veta vem som är namnsiaren (men vill inte veta något om någons namn), så vi kan hålla koll på ifall denne vurmar för någon särskild.
Om vi tror att namnsiaren är lika kraftfull som fraktionssiaren så tycker jag att vi håller den också under lock till nästa runda. Ulvarna har ju troligen någon powerroll och vi ska inte göra det lätt för dem. Håller vi den planen kommer ulvarna få lita på tur eller börja motclaima och de kan fortfarande råka ha ihjäl varandra med sina snajps och eventuella mord.

RasmusL

Champion
Sen ska vi ha med att förmågor triggar innan utröstning, vilket väl brukar vara tvärt om, men det slår lika och båda håll och lägger mer i händerna på slumpen när det blir tight.

Anthrox

Ett annat alternativ kom jag på nu är om namnsiaren outar och siaren siar namnsiaren, för då får vi (troligtvis) veta till nästa rundan om namnsiaren var ulv eller ej och kan ha luskat fram en ulvkompis att snacka med. Tror att det ger mest att specifikt sia namnsiaren över en random spelare, om inte namnsiaren tillhör någon som redan är väldigt grön (som Rasmus just nu exv).

RasmusL

Champion
Ett annat alternativ kom jag på nu är om namnsiaren outar och siaren siar namnsiaren, för då får vi (troligtvis) veta till nästa rundan om namnsiaren var ulv eller ej och kan ha luskat fram en ulvkompis att snacka med. Tror att det ger mest att specifikt sia namnsiaren över en random spelare, om inte namnsiaren tillhör någon som redan är väldigt grön (som Rasmus just nu exv).
Risky dock om det snajpas/mördas, då har vi tappat en hel runda.

Anthrox

Risky dock om det snajpas/mördas, då har vi tappat en hel runda.
Mja, men om det görs så är det ju ett rödande beteende som antagligen leder till en plockad ulv. Låser vi nattmord genom att outa nattmördaren och väkta bort förmågan så är det bara snajp som gäller och då vet vi ju till 100 % att spelaren är ulv. Samt att det troligtvis innebär att namnsiaren också är ulv, eftersom det måste finnas en anledning att offra sig på det sättet.

Impetigo

Ärkebiskop
Så planen då är:
Väktare, miller och nattmördare outar.
Siaren siar (och outar inte sig själv) och berättar rundan efter vad det gett.
Ingen röstar på någon. Ingen nattmördar någon.
Om någon blir nattmördad vet vi att hen är scum.
När alla är siade typ kan vi börja analysera vad som är relevant?
Med den planen har vi chans att få övertaget iom att vi får siade spelare med tiden.

Den stoora svagheten med planen är dock att nattmördande ulvar kan göra enorm skada. Rasmus skrev ”om vi har enorm otur och ulvarna får nattmordet i både r1 och r2” (typ, inget exakt citat), men det krävs ju egentligen ingen enorm otur iom att det är 3/8 ulvar och om ulvarna prickar en bybo med nattmord är det 3/7 i r2 att de får nattmordet igen.

Med det sagt tror jag att planen ändå är bra även om den inte är vattentät iom att vi inte har nån vettig nöjlighet att analysera röstnönster och intedaktion mellan spelare för att hitta ulvar. Sianden blir då vårt kött och potatis och ally som maximerar sianden är bra.

Impetigo

Ärkebiskop
Detta är bra, ger också info när namnsiaren outar eller inte (om den inte outar betyder det ju med stor sannolikhet att ulvarna får ett namnsiande).

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Så vi sitter alltså still i båten (förutom outande) tills rundan är slut, är det planen?

Tur att Vimes öppnade med en så kort runda dårå…..