Mogger
Hipsteranka
Igår spelade vi Revolver igen, och det var väldigt kul och väldigt givande. Vi var tre spelare med mig som SL och vi spelade i ungefär 4 timmar. Först gjorde vi karaktärer. Det gick ganska fort och det blev tre intressanta karaktärer med massor av potential.
- Pete Nolan. Irländsk våldsam snut. Ny på mordroteln tack vara kontakter.
- Kilmore Traut. Erfaren mordutredade med en trasslig relation till sin dotter. Socialt självdestruktiv och sviker förr eller senare alltid de som litar på honom.
- Aaron Goldstein. Homosexuell tablettmissbrukare och jetsetsnut som vill komma ut. Son till en rik bankpamp.
Därefter fläskade vi ut staden, Lincoln och polisens organisation. Vi bestämde lite detaljer kring kontoret och namngav en del personer i omgivningen.
Scen 1. Nattskiftet har börjat och alla tre sitter och snackar skit på kontoret, dricker kaffe m.m. när sergeant Delvero dyker upp med ett fall. "Vems tur är det?" Det visar sig vara Goldsteins tur och det handlar om en kropp i ett hus vid Hampton Heights.
Scen 2. Brottsplatsen. Goldstein visar inget intresse att utreda fallet utan överlåter det åt Nolan, som är andre utredare i fallet. Nolan gör ett bra jobb, säkrar bevis, snackar med Medical Examiner (ME) och hela baletten. Nolan konstaterar bla att det var "två skyttar, och de har samma ammo som vi använder". Detta efter att lyckats med sin intention "vad har hänt här?".
Scen 3. Goldstein knackar dörr med intentionen "någon måste ha sett något". Mycket riktigt har en äldre granne sett något. Här blev vi lite för ivriga och gick utanför konflikten i upplösningen och bestämde dessutom vad hon hade sett samt att hon var beredd att prata om det. Ingen jättemiss men Revolver ser hellre många små konflikter än få större.
Scen 4. Goldstein förhör vittnen som inte pratar med honom. Nolan misshandlar ett annat vittne, en prostituerad transvestit, tills han berättar vad han sett. Sergeant Delvaro stod utanför och stänger av Nolan från fallet. En polis verkar vara inblnadad och Nolan är av allt att döma en lös kanon. Nolan är ordentligt skakad efter alla sina konflikter och har tömt sin hunger och har dessutom dragit på sig en del smärta.
Scen 5. Kilmore tilldelas ett fall. En dumpad kropp i en gränd. Inga spår.
Scen 6. Nolan vill få utlopp för sin Hunger och spöar upp en koreansk butiksägare, men det slutar med att den blödande koreanan skjuter mot Nolan som flyr. Han tvingas offra Hopp.
Scen 7. Kilmore skuggar ett namn som dök upp i förhören, till en dassig strippklubb.
Scen 8. Goldstein har också dragit på sig hunger och överdoserar hemma i sitt badrum.
Scen 9. Nolans bror har åkt dit (Nolans Hopp är att hans lillebror ska ta sig ur det kriminella livet) och en polis ringer och ber honom komma. Nolan pratar lite med snuten, och sin bror.
Jag minns inte exakt vad som hände efter det här, men Goldsteins far vägrade betala för sin sons missbruk och klippte av alla ekonomiska band till honom och lite annat, men vi rundade av med en sista scen där Goldstein knäckte en snut i förhörsrummet men han vägrade berätta om varför. Goldsten misstänkte att han hade band till en mindre knarkboss, Muarice Tyrell, men spåret tog som sagt slut där. Just det, Nolan utredde en överdos i slummen. En dotter till en missbrukare hade avlidit och Nolan spöade upp morsan inför ögonen på hennas barn till hon berättade vem som sålt knarket till dottern.
Det här blev alltså ett pilotavsnitt. Revolver funkar nog bäst under kortare kampanjer på 2-4 spelmötet. Då hade jag kunnat dra in kontakter, nystat upp trådar m.m. Intressant var att spelarna vill hitta samband mellan alla fall. Ibland gick det, ibland inte, men det kändes att det låg i luften. Jag tänkte på det där att man vill uppleva en "rätt" berättelse. Kanske ligger det något i det? Jag fick en del uppslag till hur jag ska vidareutveckla spelet men det jag ville testa funkade skitbra. Detective Nolan visade tydligt vad som kan hända när pressen från jobbet blir för stor.
Saker som Revolver inte gör ännu, men måste göra:
- SL behöver riktlinjer för hur han kan använda sina tärningar. Vi snackade om en intressant lösning/pacing mekanism som jag ska testa.
- SL måste påverkas av tillfogad smärta. Ingen lösning ännu.
- Hopp måste gå att återvinna, helt genom en speciell typ av konflikt. Eventuellt som i Dogs in the Vineyard så att konflikten förändrar karaktären, hur det än går.
- Karaktären får "XP" i form av att hennes plats/status i organisationen bokförs. Denna status ger privilegier både i fiktionen och regelmässigt.
Det var alltså ett upplyftande speltest som gav mersmak.
- Pete Nolan. Irländsk våldsam snut. Ny på mordroteln tack vara kontakter.
- Kilmore Traut. Erfaren mordutredade med en trasslig relation till sin dotter. Socialt självdestruktiv och sviker förr eller senare alltid de som litar på honom.
- Aaron Goldstein. Homosexuell tablettmissbrukare och jetsetsnut som vill komma ut. Son till en rik bankpamp.
Därefter fläskade vi ut staden, Lincoln och polisens organisation. Vi bestämde lite detaljer kring kontoret och namngav en del personer i omgivningen.
Scen 1. Nattskiftet har börjat och alla tre sitter och snackar skit på kontoret, dricker kaffe m.m. när sergeant Delvero dyker upp med ett fall. "Vems tur är det?" Det visar sig vara Goldsteins tur och det handlar om en kropp i ett hus vid Hampton Heights.
Scen 2. Brottsplatsen. Goldstein visar inget intresse att utreda fallet utan överlåter det åt Nolan, som är andre utredare i fallet. Nolan gör ett bra jobb, säkrar bevis, snackar med Medical Examiner (ME) och hela baletten. Nolan konstaterar bla att det var "två skyttar, och de har samma ammo som vi använder". Detta efter att lyckats med sin intention "vad har hänt här?".
Scen 3. Goldstein knackar dörr med intentionen "någon måste ha sett något". Mycket riktigt har en äldre granne sett något. Här blev vi lite för ivriga och gick utanför konflikten i upplösningen och bestämde dessutom vad hon hade sett samt att hon var beredd att prata om det. Ingen jättemiss men Revolver ser hellre många små konflikter än få större.
Scen 4. Goldstein förhör vittnen som inte pratar med honom. Nolan misshandlar ett annat vittne, en prostituerad transvestit, tills han berättar vad han sett. Sergeant Delvaro stod utanför och stänger av Nolan från fallet. En polis verkar vara inblnadad och Nolan är av allt att döma en lös kanon. Nolan är ordentligt skakad efter alla sina konflikter och har tömt sin hunger och har dessutom dragit på sig en del smärta.
Scen 5. Kilmore tilldelas ett fall. En dumpad kropp i en gränd. Inga spår.
Scen 6. Nolan vill få utlopp för sin Hunger och spöar upp en koreansk butiksägare, men det slutar med att den blödande koreanan skjuter mot Nolan som flyr. Han tvingas offra Hopp.
Scen 7. Kilmore skuggar ett namn som dök upp i förhören, till en dassig strippklubb.
Scen 8. Goldstein har också dragit på sig hunger och överdoserar hemma i sitt badrum.
Scen 9. Nolans bror har åkt dit (Nolans Hopp är att hans lillebror ska ta sig ur det kriminella livet) och en polis ringer och ber honom komma. Nolan pratar lite med snuten, och sin bror.
Jag minns inte exakt vad som hände efter det här, men Goldsteins far vägrade betala för sin sons missbruk och klippte av alla ekonomiska band till honom och lite annat, men vi rundade av med en sista scen där Goldstein knäckte en snut i förhörsrummet men han vägrade berätta om varför. Goldsten misstänkte att han hade band till en mindre knarkboss, Muarice Tyrell, men spåret tog som sagt slut där. Just det, Nolan utredde en överdos i slummen. En dotter till en missbrukare hade avlidit och Nolan spöade upp morsan inför ögonen på hennas barn till hon berättade vem som sålt knarket till dottern.
Det här blev alltså ett pilotavsnitt. Revolver funkar nog bäst under kortare kampanjer på 2-4 spelmötet. Då hade jag kunnat dra in kontakter, nystat upp trådar m.m. Intressant var att spelarna vill hitta samband mellan alla fall. Ibland gick det, ibland inte, men det kändes att det låg i luften. Jag tänkte på det där att man vill uppleva en "rätt" berättelse. Kanske ligger det något i det? Jag fick en del uppslag till hur jag ska vidareutveckla spelet men det jag ville testa funkade skitbra. Detective Nolan visade tydligt vad som kan hända när pressen från jobbet blir för stor.
Saker som Revolver inte gör ännu, men måste göra:
- SL behöver riktlinjer för hur han kan använda sina tärningar. Vi snackade om en intressant lösning/pacing mekanism som jag ska testa.
- SL måste påverkas av tillfogad smärta. Ingen lösning ännu.
- Hopp måste gå att återvinna, helt genom en speciell typ av konflikt. Eventuellt som i Dogs in the Vineyard så att konflikten förändrar karaktären, hur det än går.
- Karaktären får "XP" i form av att hennes plats/status i organisationen bokförs. Denna status ger privilegier både i fiktionen och regelmässigt.
Det var alltså ett upplyftande speltest som gav mersmak.