Mogger
Hipsteranka
Först: Revolver är mitt polisdrama-spel.
Jag har lekt med det här i tidigare speltest, och jag är förtjust i principen, alltså att du kan "använda" en relation för egen vinning, typ riskera en väns liv eller nått. Det här finns i flera andra spel - Bliss Stage, Trollbabe, Grey Ranks (som jag först lånande ifrån) och Dogs in the Vineyard. Säkert fler.
I Revolver slår du ett antal T6:or och alla som landar på 4+ är en framgång, och antalet framgångar avgör hur lyckad utgången av konflikten blir, alltså hur nära din intention den hamnar. Jag vill att du ska kunna riskera dina relationer för ett omslag, men vet inte hur jag ska lösa det för att det inte ska bli krystat/mekaniskt.
I Bliss Stage finns en lysnade lösning, för där vävs det ihop i settingen, men så är det knepig sci-fi också. Så funkar det inte i Revolver, naturligtvis.
Tidigare har jag haft en lösning där spelaren kunde etablera/hota/förstöra sin relation, men det blev för mekaniskt, och jag som SL vill kunna använda relationen som ett inslag som jag kan hota utan att spelaren väljer det. Jag har haft lite andra lösningar med, men inget som har funkat.
Som jag förstår Trollbabe och Dogs så riskerar helt enkelt relationen att ta skada om den vävs in i en konflikt. Det riskerar inte att bli abstrakt?
Så, hur kan man använda relationer som en resurs?
Jag har lekt med det här i tidigare speltest, och jag är förtjust i principen, alltså att du kan "använda" en relation för egen vinning, typ riskera en väns liv eller nått. Det här finns i flera andra spel - Bliss Stage, Trollbabe, Grey Ranks (som jag först lånande ifrån) och Dogs in the Vineyard. Säkert fler.
I Revolver slår du ett antal T6:or och alla som landar på 4+ är en framgång, och antalet framgångar avgör hur lyckad utgången av konflikten blir, alltså hur nära din intention den hamnar. Jag vill att du ska kunna riskera dina relationer för ett omslag, men vet inte hur jag ska lösa det för att det inte ska bli krystat/mekaniskt.
I Bliss Stage finns en lysnade lösning, för där vävs det ihop i settingen, men så är det knepig sci-fi också. Så funkar det inte i Revolver, naturligtvis.
Tidigare har jag haft en lösning där spelaren kunde etablera/hota/förstöra sin relation, men det blev för mekaniskt, och jag som SL vill kunna använda relationen som ett inslag som jag kan hota utan att spelaren väljer det. Jag har haft lite andra lösningar med, men inget som har funkat.
Som jag förstår Trollbabe och Dogs så riskerar helt enkelt relationen att ta skada om den vävs in i en konflikt. Det riskerar inte att bli abstrakt?
Så, hur kan man använda relationer som en resurs?