Nekromanti [Revolver] Relationer som resurs

Mogger

Hipsteranka
Först: Revolver är mitt polisdrama-spel.

Jag har lekt med det här i tidigare speltest, och jag är förtjust i principen, alltså att du kan "använda" en relation för egen vinning, typ riskera en väns liv eller nått. Det här finns i flera andra spel - Bliss Stage, Trollbabe, Grey Ranks (som jag först lånande ifrån) och Dogs in the Vineyard. Säkert fler.

I Revolver slår du ett antal T6:or och alla som landar på 4+ är en framgång, och antalet framgångar avgör hur lyckad utgången av konflikten blir, alltså hur nära din intention den hamnar. Jag vill att du ska kunna riskera dina relationer för ett omslag, men vet inte hur jag ska lösa det för att det inte ska bli krystat/mekaniskt.

I Bliss Stage finns en lysnade lösning, för där vävs det ihop i settingen, men så är det knepig sci-fi också. Så funkar det inte i Revolver, naturligtvis.

Tidigare har jag haft en lösning där spelaren kunde etablera/hota/förstöra sin relation, men det blev för mekaniskt, och jag som SL vill kunna använda relationen som ett inslag som jag kan hota utan att spelaren väljer det. Jag har haft lite andra lösningar med, men inget som har funkat.

Som jag förstår Trollbabe och Dogs så riskerar helt enkelt relationen att ta skada om den vävs in i en konflikt. Det riskerar inte att bli abstrakt?

Så, hur kan man använda relationer som en resurs?

Christoffer

It's all pig.
I Dogs är det inte så. I Dogs symboliserar det mer din känslomässiga koppling till dem. Om konflikten rör din mammas liv, slå tärningen du har för din mamma. Om konflikten är med din mamma, slå tärningen. Annars gör du det inte.

I Trollbabe är det dina relationers faktiska påverkan. Du slår, misslyckas, låter en av dina relationer gripa in och rädda dagen, kryssar dem och slår om. Beroende på hur en konflikt slutar och vart i omslagsstegen du hamnar (om du är injured, incapacitated, etc) så kommer relationen också kunna ta skada. Så att dra in en relation för att rädda ditt egna skinn är att riskera dem. Men de måste vara där, på platsen, och påverka den. Därigenom blir det inte abstrakt.

Ram

Skev
Måns said:
Så, hur kan man använda relationer som en resurs?
För att svara på det måste du utveckla på vilken nivå dina konflikter ligger. Är de låg nivå och konkreta eller är de mer abstrakta?

Jag har några konkreta idéer på båda nivåerna, men de handlar mest om att göra det hela lite mindre krystat, hur man involverar kontakterna i konflikten etc.

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
I Dogs är det inte så. I Dogs symboliserar det mer din känslomässiga koppling till dem. Om konflikten rör din mammas liv, slå tärningen du har för din mamma. Om konflikten är med din mamma, slå tärningen. Annars gör du det inte.
Vad för typ av incitament ger det här i spel? Som spelare vill du kunna använda dina relationer, men hur påverkar du det? Hur drar du sas in relationen i konflikten?

Poppe said:
I Trollbabe är det dina relationers faktiska påverkan. Du slår, misslyckas, låter en av dina relationer gripa in och rädda dagen, kryssar dem och slår om. Beroende på hur en konflikt slutar och vart i omslagsstegen du hamnar (om du är injured, incapacitated, etc) så kommer relationen också kunna ta skada. Så att dra in en relation för att rädda ditt egna skinn är att riskera dem. Men de måste vara där, på platsen, och påverka den. Därigenom blir det inte abstrakt.
Ah, enkelt.

Mogger

Hipsteranka
De är på låg nivå och konkreta, du gör något tydligt i fiktionen för att uppnå ett rimligt resultat - typ köra bil fort för att komma ikapp en annan bil, skjuta någon, dölja en lögn etc.

Christoffer

It's all pig.
Relationer är som sagt en känslomässig koppling, den kan vara till en individ, till en släkt, till en by, till en synd, till en demon. Whatever. Egentligen. Men, du får bara slå tärningarna när du faktiskt har en konflikt med din relation som motpart eller när relationen är vad som står på spel. Som vanligt i Dogs är det upp till spelgruppen att rynka på näsan när någon krystande drar in något, eller egentligen spelledarens uppgift att identifiera den kräsnaste spelaren och gå på dennes linje.

Sen har du ett gäng tomma relationstärningar, dessa kan du tillskriva saker allt eftersom de kommer upp i spel. En SLP du fattar tycke för, en demon du har ett battle med, etc. Du kan när som helst (eller kanske bara utanför konflikter, minns inte) skjuta in dem och låsa dem till den relationen så att säga. Men du riskerar aldrig relationen för att du slår de tärnigarna, det visar bara på ditt engagemang känslomässigt till relationen...

Ram

Skev
Måns said:
De är på låg nivå och konkreta, du gör något tydligt i fiktionen för att uppnå ett rimligt resultat - typ köra bil fort för att komma ikapp en annan bil, skjuta någon, dölja en lögn etc.
Då bör det rimligen vara förhållandevis situationsberoende och vara baserat på kontaktens möjlighet att ingripa. En relation med en prostituerad kan knappast hjälpa när det gäller att jaga ikapp en annan bil, men kan fungera som distraktion eller dyl.i alla mindre tidsintensiva konflikter. Pss kan en relation med en sambandspolis användas till både det ena och det andra.

Jag tror de viktigaste aspekterna är förmåga att påverka och hinner de ingripa. Att koppla en risk till det har jag sällan sett som ett problem.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jag tror de viktigaste aspekterna är förmåga att påverka och hinner de ingripa. Att koppla en risk till det har jag sällan sett som ett problem.
Ja, så bör det rimligtvis funka. Tack för att du fick mig att sluta tänka i märkliga abstrakta banor. Rätt fram, rakt på!

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
Men du riskerar aldrig relationen för att du slår de tärnigarna, det visar bara på ditt engagemang känslomässigt till relationen...
Ah, ok. Då var Dogs ett dåligt exempel. :gremsmile:

Klassiska exempel på det jag vill uppnå är:

1) Tjallaren som drar på sig uppmärksamhet och råkar illa ut när han/hon hjälper snuten
2) Kollegan som tummar på reglementen för en tjänst och hamnar i skiten
3) Familjen som hamnar i kläm på massa coola sätt.

Sånt.

Christoffer

It's all pig.
Spontant:

Låt relationer ge extratärningar som slås med annan färg, utifrån deras resultat (kanske i jämförelse med motståndet på något sätt) kommer de drabbas. Säg att man bara jämför siffrorna, räkna först alla framgångar sen; är det någon siffra på relationstärningarna som stämmer överens med siffrorna på motståndet? Den siffran är nivån på helvetet de får genomlida.

Eller något liknande.

Vill du att systemet skall generera skiten så är det nog viktigt att det kan drabba dem oavsett framgångsgrad. Så du kan lyckas, men tjallaren tar kulan i magen. Du kan misslyckas, själv bli skjuten, men tjallaren drar dig in i bilen och kör iväg. Osv.

Mogger

Hipsteranka
Som det är nu: Relationer ger omslag, en 1:a innebär att relationen råkar ut för något dåligt.

Ögat

Hero
(Nedan ses relationen som tjänst/gentjänst.)

Det enklaste är ju "använd en gång, sen är relationen förbrukad - åtminstone som resurs".

Två andra, något mer komplicerade varianter kan vara
- Använd när du vill. Varje gång du använder en relation tickar ditt förtroendekapital eller ditt sociala värde ned. En rollperson som ofta måste bli räddad ur en knipa blir mindre och mindre omtyckt och får svårare i sociala situationer.

- Använd när du vill. Slå en tärning. Om tärningen visar 4-6 hjälper relationen dig och du behåller den. Om tärningen visar 1-3 hjälper relationen dig, men du blir skyldig en gentjänst och spelledarpersonen får dig som relation.
Spelledarpersonen kan när som helst kräva igen tjänsten. Spelledaren slår en tärning. 4-6 = du har fortfarande inte betalat av din tacksamhetsskuld. 1-3 = du betalar din tacksamhetsskuld med råge! Relationen går tillbaka till din fördel och du kan använda den som resurs igen enligt ovan.

Mogger

Hipsteranka
Tjänst/gentjänst är bra! Det är vad relationer är till för för. De vill saker, ber om saker, kräver saker, gör saker etc. Men det är en typ av ammo jag som SL inte vill överlåta åt systemet. Jag har provat med det, men då har jag inget att använda själv. Så hur Relationer agerar är upp till SL, men du som spelare kan sätta dig själv före dina relationer, om du är ett as... :gremsmile:

Ram

Skev
Måns said:
Tjänst/gentjänst är bra! Det är vad relationer är till för för. De vill saker, ber om saker, kräver saker, gör saker etc. Men det är en typ av ammo jag som SL inte vill överlåta åt systemet.
En gentjänst är perfekt att använda som Bang, vet du. :gremsmile: