Nekromanti [Revolver]Skadeterminologi

rjonas

Hero
Tycker du kunde använda sargad (svårt sårad, bruten) högre upp. Blåslagen, fördärvad och mörbultad kan man kanske arbeta in nånstans.

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
Tycker du kunde använda sargad (svårt sårad, bruten) högre upp. Blåslagen, fördärvad och mörbultad kan man kanske arbeta in nånstans.
Jo, sargad är ett skönt ord som kanske kan lyftas fram lite. Problemet med blåslagen m.m. är att det isf måste handla om våld. Man blir ju inte blåslagen för att man är rädd, eller under hård press. Och de svåra skadorna måste ha betydligt grovare termer. Det är när tarmarna hänger utanför och sånt.

rjonas

Hero
Blåslagen och mörbultad handlar förstås om våld men fördärvad borde passa ditt system. Man kan ju till och med skratta sig fördärvad.

Sliten, pressad, stressad, hetsad, härjad.

Rådbråkad, lemlästad, styckad. Ord för att tarmarna hänger ut är liksom inget bra på svenska. Vi har ju inte ägnat oss åt att plåga varann på så länge så språket hänger liksom inte med.

Kan man vara stressad och skadad i tre nivåer?
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
sliten
hetsad
härjad skrubbad sårad sargad UTSLAGEN
FÖRDÄRVAD
</pre></div></div>

Kan man vara sliten och sargad eller härjad och skrubbad?

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
...fördärvad borde passa ditt system.
Jag gillar fördärvad. Jag vet bara inte riktigt var jag ska peta in det. Den första skade nivån, den jag kallar skakad, ger inga regelmässiga effekter, mer än att det är en indikation på att du håller på att åka på något värre. Nästa nivå, märkt, innebär att man är påverkad av situationen. Om det handlar om en strid är man ännu inte sårad, men men kan ha ont, vara tillbakapressad, vara rädd o.s.v. Nästa nivå, sargad, är inte rolig. Du ligger jävligt illa till, men det är inte helt kört. Det är det inte förrän du blir utslagen. Nu när jag tänker efter behöver jag ingen term för att vara utslagen pga våld. utslagen är utslagen. Vad tänkte jag? Men, jag vet inte om namnen på nivåerna är bra. Tidigare hade jag:

Skakad
Sargad
Bruten

men det kändes lite för hårt. Man är ju inte bruten i Revolver bara för att man har nått den skadenivån. Så jag ändrade lite. Och så är det ju skadorna när man blir utslagen.

Svår
Allvarlig
Dödlig

Kanske så här:

Chock
Trauma
Död

Jag vet inte...

rjonas

Hero
Chock Trauma Död är skitbra. Det låter tungt och passar revolvermiljön.

Mogger

Hipsteranka
Carl Ö said:
Är inte "Chock" och "Trauma" lite för lika varandra?
Du menar som medicinska termer? Jag har inte stenkoll, men jag tror att trauma är värre. Båda är livshotande och väldigt otäcka, men, det kommer att förklaras i spel vad som gäller för de olika typerna av skador.

Men kom gärna med andra förslag!

rjonas

Hero
Carl Ö said:
Är inte "Chock" och "Trauma" lite för lika varandra?
Båda orden har glidit mot att avse mental skada men har ursprungligen avsett fysisk skada. Dessutom kan man få trauma av chock. Det är därför det passar så bra här.
Chockad blir man av stötar och slag (såväl mentala som fysiska) och det kan leda till trauma, faktisk skada, både fysisk och mental.

Dessutom så spelar det inte så stor roll vad det står på rollformuläret. Vi använder massor av ord "slarvigt" om man jämför med hur de ska användas "korrekt".

Big Marco

Läskig
rjonas said:
Båda orden har glidit mot att avse mental skada men har ursprungligen avsett fysisk skada. Dessutom kan man få trauma av chock. Det är därför det passar så bra här.
Chockad blir man av stötar och slag (såväl mentala som fysiska) och det kan leda till trauma, faktisk skada, både fysisk och mental.
Nja - chock är en effekt av blodtrycksfall. Om jag minns rätt. Hur blodtrycksfallet uppkommer kan variera.

(jag tycker bara det är viktigt att nitpicka detta för att stoppa en del vanföresträllningar som uppkommer via rollspel)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Den Upplyste Despoten said:
Nja - chock är en effekt av blodtrycksfall. Om jag minns rätt. Hur blodtrycksfallet uppkommer kan variera.

(jag tycker bara det är viktigt att nitpicka detta för att stoppa en del vanföresträllningar som uppkommer via rollspel)
Ok - nitpicking you requested...

Chock är som sakt ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar.

Det kan också vara en psykisk reaktion t.ex. till följd av en traumatisk händelse eller dylikt.

Trauma har också fler betydelser:

Medicinskt trauma syftar på en skada (till exempel ett sår) på levande vävnad i en organism.
Traumapatient är en person med livshotande skada, med risk för sekundära komplikationer som chock, andnöd, och död.

Psykiskt trauma kännetecknas av att en individ försätts i en eller flera situationer som är överväldigande och upplevs omöjliga att påverka samt utgör en stor psykisk påfrestning för individen. En traumatisk händelse kan vara en enstaka dramatisk händelse såsom vid stora olyckor och katastrofer men också en del av ett återupprepat mönster av traumatiska situationer, ss. misshandel i hemmet. En händelse är i sig inte traumatisk men upplevelsen och tolkningen av densamma definierar den som sådan.

Slutsatsen är att trauma kan leda till chock och chock kan leda till trauma. Det finns en fysisk och en psykisk variant av båda som har ganska lite med varandra att göra.

Allt saxat från svenska Wikipedia.

//EvilSpook

Mogger

Hipsteranka
Ja, vill man vara lite slarvig och lekmannamässig kan man säga att chock är kraftig blödning och trauma är när något viktigt är riktigt trasigt. Död är när du ådragit dig så svåra skador att du kommer att avlida inom kort utan vård.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Problemet är att det finns en underförstådd gradering som är omvänd för de olika typerna.

Psykisk chock är lindrigare än trauma.
Medicinsk chock är allvarligare än trauma.

//EvilSpook

Mogger

Hipsteranka
EvilSpook said:
Problemet är att det finns en underförstådd gradering som är omvänd för de olika typerna.

Psykisk chock är lindrigare än trauma.
Medicinsk chock är allvarligare än trauma.

//EvilSpook
I Revolver gäller det här bara fysisk chock och trauma. Psykisk dito tror jag inte att jag ska hantera på det här viset.