Nekromanti [Revolver] Synonym till manipulera?

Mogger

Hipsteranka
Jag behöverett coolt ord som ska täcka den "grundegenskap" som visar hur duktig du är på att manipulera folk - förhöra, förföra, bluffa etc.

De övriga heter:
- Nerv/Kyla
- Våld
- Smart/Logik

Jag är f.ö inte helt nöjd med Smart heller. Jag har kallat det för List tidigare men det känns inte så bra. Det handlar alltså om slutledningsförmåga, intelligens och sånt.

Christoffer

It's all pig.
Smart = Skärpa

Manipulera = Varför inte hjärta/värme?. För att kontrastera det mot nerv/kyla... och kanske låta dem bägge fungera för samma? men på olika vis...

Ram

Skev
Påverka? Bra om man vet vad det är, men inte självförklarande...

Mogger

Hipsteranka
Det finns ingen värme i New Amsterdam! :gremwink:

Skärpa gillar jag.

Fast kanske kan man leka lite med det med värme och kyla. Antingen menar du det, är öppen, sårbar, eller så skiter du i vilket. Ljuger, manipulerar, bryr dig inte.

Hjärta...Hmmm...Ska smaka på det lite till.

Christoffer

It's all pig.
För övrigt norpar jag nog några termer till mitt spel, helt fräckt. Gillade uppdelningen. Nerv/kyla <-> Hjärta/Värme. Det gör det hela komplett. Tack. :gremsmile:

Om du inte protesterar då. Såklart. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
För övrigt norpar jag nog några termer till mitt spel, helt fräckt. Gillade uppdelningen. Nerv/kyla <-> Hjärta/Värme. Det gör det hela komplett. Tack. :gremsmile:

Om du inte protesterar då. Såklart. :gremsmile:
Det var ju du som kom på den. :gremsmile: Men, ja, det är bra. Gör du det och skiter i det, eller gör du det för att du tror på det? Riktigt bra!

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
För att jag skiter i eller tror på det? Nu hängde jag inte med.
Äh, jag blandar allt.

Kyla - Du gör något men du skiter i det/konsekvenserna/etc.
Värme - Du tror verkligen på det du gör.

Eller det kanske inte var så du tänkte?

Christoffer

It's all pig.
Ungefär. Fast Nerv/Kyla: Att göra något som är riskabelt, som kanske sätter dig i skiten men det är målet som är i fokus. Hjärta/värme: Att göra något men också bry sig om hur saker går till.

Fast hur du kör i Revolver kan jag ju inte säga något om, men tänker själv spontant att det handlar om mål vs medel.

Nerv/kyla: Att hämta ungarna mot exfruns vilja och domstolarnas jävla beslut, skrikandes i bilen och köra dem till jävla fucking Disneyland.

Hjärta/värme: Att bjuda fd familjen på en restaurang och lyfta frågan, skulle en helg på disneyland vara möjlig?

Nerv/kyla: Skjuta den jäveln, utan att bry sig i vart skotten träffar eller om jag själv blir träffad.

Hjärta/värme: Skjuta den jäveln, men det är viktigt vart skotten slår in, det är viktigt att jag inte skadas.

Nerv/kyla: Att slå ner den misstänkte, bränna honom med lampan i förhörsrummet och vrålandes få ur honom vart han var den jävla kalla dagen den 14/1.

Hjärta/värme: Att lirkandes få honom att lita, få över honom på rätt sida, lita på dig helt och fullt, och berätta.

G

Guest

Guest
Jag tror att Poppe är inne på rätt spår, men nej värme låter kanske inte helt rätt... Hetta passar nog in bättre, låter lite mer aggresivt och ilsket

Mitt förslag: Känsla

Jag skissar på liknande "grundegenskaper" till År Noll:

Kyla
Känsla
Styrka
Skarpsinne (fast Skärpa var bättre!)

där Kyla/Känsla bildar ett motsatspar och Styrka/Skarpsinne bildar ett annat.

Rickard

Urverk speldesign
Du har bara en stavelse för varje grundegenskap, förutom kyla och logik. Ska egenskapen förresten heta så? Nerv/kyla?

Manipulera: hot, tvång, empati, beveka (det var svårt att hitta på vettiga ord)

Smart: slug, klipsk, rapp, kvick

/Han som mestadels använde www.synonymer.se för förslag