Nekromanti Revolvrar i Mundana

Sodivra

Champion
Detta la jag upp lite tidigare, men ingen verkar bry sig /images/icons/frown.gif så jag lägger upp min ritning på portal-sexskjutare i Mundana igen, för att få lite respons:

Såja! Nu har jag designat en sex-skjutare till mundana!
Det kommer nog bli rejält krångligt att skissa upp den i ascii, men jag försöker..

Detta är uppifrån:
Detta är "kultrumman" (karbin heter det va?)
Karbinen måsta vara lodrät för att det ska funka, inte vågrät, så vi stirrar rakt in i den nu..

Överst, ett lock. På locket finns en portal fäst. Vi kallar den "Portal 1"

...______
../********\
./**********\
|***********|
.\*********/
..\*******/
....-------
. = Irrelevant för skissen. Forumet gillar ju inte mellanslag.. Luft helt enkelt.
* = Portal 1.

Locket ligger över 6 rör.

..._____
../O***O\
./*********\
|O******O|
.\********/
..\O**O/
....------

O = Rör. (Ser lite små ut, ja vet..)

Underst så finns en till portal.

...______
../********\
./**********\
|***********|
.\******..../
..\****..../
....-------

* = Portal 2.
. = Ingenting, som sagt. Som ni ser så är det ett litet "hål" nere till höger, portalen täcker inte hela området..

Nu så fallar det en projektil i varje rör, från portal 1 till portal 2, om och om och om igen. Får upp fart.

Okej häng med nu.. Här är revolvern från sidan, med karbinen där uppe.

.______
/*****1****\
||....|....|....||.....<-Karbinen.
||....|....|....||
||....|....|....||___________________
|**2****.....\_-B->_____________...<-Pipan.
|.........*A*/....|
|......../\......../....<-Avtryckare.
|......./..\___/
|....../
|...../......<-Handtag.
|__/

Okej, som ni ser så faller projektilerna i varsitt rör, från 1 till 2 till 1 till 2 osv.. och får upp fart. MEN! Portal 2 täcker inte ett av rören! Och projektilen i det röret faller istället ner i portal A. Portal A teleporterar projektilen till portal B, i pipan, som är vänd utåt. FJUTT! Projektilen far ut ur pipan. Varje gång man trycker på avtryckaren roterar karbinen.

Nu är det ju ett litet problem.. Det faller saker i HÖG hastighet i karbinen medans den ska snurra runt.. Men det funkar nog om man oljar in den, och har projektilen av samma storlek.. Annars får man väl rotera portal 2.. Men en liten sideffekt av att karbinen roterar är att om projektilerna slår mot väggarna, så börjar revolvern skaka när den laddas upp? (Rätta mig om jag har fel, jag är inte så mycket fysiker av mig..) Och detta ser ju skrämmande ut, hehehe!

Det verkar som inte så många läst detta, och en del har helt fräckt stulit min idé med portal som laddar upp hastiget som vapen!! Nej, jag skojade bara.. Det var ju inte så svårt att komma på tanken när smaffy la upp sitt inlägg.. Peace! /images/icons/smile.gif

Men! Nu vill jag alltså veta: Funkar detta tror ni?

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

hatten

Swashbuckler
OM du ska tillverka en revolver i Mundana så kan du använda allternativen

1 Krut som bör fungera men som ej är uppfunnet än..
2 Effekten Explosion som läggs på baksidan av kulen och slungar den framåt..
3 Skapa en portal i revolvern ena sidan kastar du ner i havets botten den andra sitter i loppet på revolvern.
När du aktiverar den så trycks flera ton vatten ut från pipan och slungar iväg kulan .. ( samt dåren som försöker hålla i pistolen..

Sodivra

Champion
NEJJJ ja vill inte ja vill inte!
När nu smaffy kom på en så bra idé vill jag utnyttja den!

Krut: Vill ja inte ha, är ju lite uttjatat..
Explosion: Då kan man lika gärna använda magi.. (Visst måste man lägga upp portalen, men man kanske kan göra den permanent eller så..)
Vatten: ?! Rollpersonerna kan la inte leka med en super-soaker heller!

Arvidos, inte arg alls. Bara som det verkar. /images/icons/wink.gif

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

hatten

Swashbuckler
Med tanke på att trycket nere i havets botten där havet är djupt kan vara otroligt högt..

säg några ton per kubick Centimeter..
SÅ vi sänker en magiks portal i ett sådant djupt.
Sen sätter vi öppningen i en pistol och vips har vi en super soker som klarar av att sänka en elefant..
Och om vi då sätter exempel viss en propp som hindrar trycket när porten är öppnad att komma någonstans så kommer trycket skjuta iväg denna propp som en missil kraftig nog att sänka ett slagskepp. ( beronde på misilens storlek tryckets kraft och hur bra man hanskas med rekyl )

alternativt skulle man kunna använda samma metod för driva en vagn fram..
Magisk portal Raket vattentryck motor...
FAST det blir nog lätt att spåra vars den vagnen har farit fram.. ( Följ översvämningarna )

ripperdoc

Myrmidon
Portaler fästs i rummet, inte vid föremål. Vet inte riktigt vad ni antagit tidigare (eller hur ni tolkat texten). Detta gör att portaler är omöjliga att flytta. De är bara en extremt tunn yta, antagligen två-dimensionell. Frågan är om båda sidorna på portalen fungerar som transportörer....borde nästan göra det...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Flash Back

Warrior
Precis

Hur skall man kunna flytta en portal som egentligen inte är någon egentligt fysisk makaper...

ripperdoc

Myrmidon
Re: absolut rum?

Portalerna är ingen fysisk uppenbarelse (själv tror jag de är tvådimensionella). De har sanna namn, och har ett absolut läge, antagligen "förankrat" på andeplanet.

/RipperDoc - eller talar vi förbi varandra?

WolmerX

Warrior
När vi ände snackar portaler...

...vad händer om man:
1. Går in i en portal från sidan/bakifrån?
2. Vad händer om en portal skapas där någon står?
3. har en kroppsdel utanför när man går igenom?
4. Portalen stängs när man är halvvägs?
(gissar att amputation av diverse kroppsdelarär svaret på ett flertal av dessa frågor)
Tacksam för svar.

Rollspel & Rock

kragghack

Warrior
Re: När vi ände snackar portaler...

1) Det går inte att gå in i den från sidan, den har bara två dimensioner, höjd och bredd. Inte tjocklek. Om man gick in i den bakifrån borde den funka som normalt enligt mig.

2)Ingen aning men antagligen blir det blodigt...

3) Då anser jag att man inte kommer igenom utan fastnar med kroppsdelen. Man måste då gå tillbaka och sedan försöka igen och ta med hela kroppen in i portalen.

4) Se svar två...

/Anders

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
REVOLVRAR!!!!

Varför inte binda fast en fackla i en trollstav som skjuter magiska gasmoln och blir eldkastare, eller kularmborst med granatammunition (gjorda av små paket med krut etc.)?
Det är ungefär lika töntigt!

ripperdoc

Myrmidon
Re: När vi ände snackar portaler...

Med risk för att upprepa vad andra redan sagt:

<I>1. Går in i en portal från sidan/bakifrån?</I>

Från sidan är omöjligt. Bakifrån torde vara samma som framifrån, alternativt händer ingenting alls. Kanske har portalen bara en synlig sida? :) Ungefär som grafikfel i nåt 3D-shootemup-spel.

<I>2. Vad händer om en portal skapas där någon står?</I>

Den är lite knivigare. Anta först att personen är blickstilla när portalen sker ner genom honom (precis i mitten). Så fort han rör sig kommer han föra delar av sin kropp in i portalen, som kommer dyka upp i andra portalen...hmm, ungefär som att ha blivit delad mitt-itu, d.v.s. omedelbar död.

<I>3. har en kroppsdel utanför när man går igenom?</I>

Den stannar kvar där den är? Man kan alltså ha två portaler, och sträcka in handen och greppa något 30m+ bort. Rätt coolt, men samtidigt logiskt.

<I>4. Portalen stängs när man är halvvägs?</I>

Man delas mitt itu. Blodigt värre.

Enligt min teori fungerar en portal mycket enkelt. Så fort materia passerar ytan som är portalen så färdas materian på ett annat plan (kanske andeplanet, kanske nån slags krökt rymd) och dyker upp ur nästa portal omedelbart efter. Oavsett materia så går det igenom. Två portaler kan ses som varsin sida av ett mynt. Portal nr 2 kan alltså ses som den direkta baksidan av Portal nr 1, och fortfarande har de ingen bredd. Detta innebär att man inte delas kroppsligen, eftersom det inte är något avstånd mellan ens bakdelar som inte kommit in i portal 1 och ens framdelar som kommer ur portal 2. Men så fort portalerna stängs av lämnas materien där den var sist, vilket ger en makaber syn. Samma makabra syn kommer om någon befinner sig mitt i en portal vid dess skapande. Då kommer ens framsida vara bakom portalen, och baksidan framför. Rör man sig det minsta framåt, in mot portalen, kommer de delar som transporterats in i portalen komma ut ur portal två. Förklaring:
En portal skapas på en person så att dennes huvud är bakom portalen, portalen skär genom halsen, och resten av kroppen är framför portalen. När man rör kroppen in i portalen dykker den upp ur nästa portal, men huvudet är kvar där det är. Detta gör att en blodig, avhuggen hals är det första som dykker upp i portal 2. Då dör man, eftersom kontakten mellan huvud och hals förlorats...

När jag nu tänker efter så inser jag att portalen inte kan fungera bakifrån. Endast en sida borde gå...hur ser den då ut bakifrån?

I vilket fall, en portal som är "intelligent" nog att inte transportera ut allt som kommer in på en gång är mycket mindre farlig. Då slipper man bli delad på mitten...

Tål att tänka på.

/RipperDoc

Sodivra

Champion
Absolut Rum? Menar ni som absolut Vodka eller?

Skoja bara! Men jag tänkte på sprit när jag såg ämnesrubriken..

Synd att man inte kan flytta portaler! Om man inte fäster dom vid något i ande-världen och sedan flyttar på det.. Fast det är väl för mycket besvär.. Nu har jag ju förstås lovat revolvrar åt mina spelare, så jag får väl ge dom det..

Och till hatten: Jag vet att det blir mäktigt, jag var bara lite o-sugen på det.. /images/icons/wink.gif

Nåja! Men om portalerna inte kan flyttas så kan man ju iallafall göra en sådan där cylinder och teleportera vatten upp-ner-upp-ner på ett vattenhjul. Evig energi! Ha, jag krashade mundanas ekonomi! /images/icons/tongue.gif

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

Sodivra

Champion
Töntigt? TÖNTIGT??

Här har jag kommit på hur man gör en magisk revolver för att skrämma spelarna ur vettet och så kallar du det töntigt! Du behöver lära dig lite respekt a lá Arvidosmen!
Åkej:

1. Det är inte töntigt, det är coolt!
2. Det är dessutom logiskt. Om folk kan göra överlägsna vapen så kommer dom att göra detta. Det fanns sånt här i historien!
3. Om du tror att det blir vilda västern av det så har du FEL, jag tänkte mer på steampunk-fantasy. Jag råkar gilla teknik i fantasy. (Föresten så är eldkastare också kul! Titta bara på Trums Eldslunga i DoD!)
4. Töntigt? TÖNTIGT? Vad säger att DITT spelsätt är bättre? Hur vet du att DU har roligare?

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Re: Töntigt? TÖNTIGT?? TÖNTIGTTÖNTIGTTÖNTIGT???

Jodå, du har väl rätt att om man kunde göra sådana här vapen så skulle någon ha gjort det, men varför han man då inte gjort annat med likadana principer? Typ motorer med min eldkastarteknik, long range-katapulter som skjuter in en sten i en portal, och teleporterar den till någon plats närmare fienden? Visst, du får väl köra Techno-fantasy antar jag, men min åsikt är att det är töntigt. Dessutom tror jag att om revolrar skulle finnas skulle det rubba spelbalanses, eftersom alla skulle springa runt och skjuta på varandra, istället för gamla svärdsdueller.

Sodivra

Champion
Åhå

Ah, du tror att jag skall teknifiera Mundana.. Nej, jag tänkte bara skrämma upp spelarna med en galning som springer runt med något dom aldrig sett förut.

Och igentligen så borde väl folk ha kommit på andra saker oxå.. Men det är Neogames som har klantat sig lika mycket som jag isåfall. Inte alls igentligen, eftersom vi EON-spelare inte vill ha en sån värld. (Då hade vi köpt ett annat rollspel.) Så jag kan komma undan med att inte lägga in sånt. Tycker jag.

Och sedan får du väl tycka att det är töntigt om du vill.. Så länge du respekterar det.

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig!

Celofan

Veteran
"inte föremål"?

Man kommer juh oundvikligen att undra över hur det "mundanska" solsystemet är beskaffat, om det på samma vis som vårat är så att mundana är en planet som snurrar runt en sol som snurrar i en galax som.. ja.. ni fattar ' :o) .. uppenbarligen är juh portalen fäst relativt planeten eh? annars skulle den juh "försvinna ut i rymden". Men som regelboken säger "Portalen måste placeras på en fast plats". Vad exakt är en "fast" plats?

En ide är väl kanske att mundana alstrar någon form av... magiskt fält som färdas med planeten i dess bana.. och.. uhm.. portaler inte kan flyttas i förhållande till dom.. .. typ..

Krille

Super Moderator
Re: "inte föremål"?

"uppenbarligen är juh portalen fäst relativt planeten eh?"

Nä, det är planeten som är fäst relativt portalen. 8)

Det är ingen större idé att fösta någon större uppmärksamhet på fenomenet. Det är bara att konstatera att rymden är krökt, man kan välja koordinatsystem och vi märker ju inte att vi egentligen snurrar runt i en sjuherrans konstig bana utan tror att vi står still et cetera. Så gilla läget: portaler kan inte flyttas.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>