Nekromanti Riddare

Helmgast
Omblockerar ett av motståndarens anfall och sedan gör ett motanfall i samma runda blir svårigheten:
Block Ob2T6 i grund +Ob1T6 för att ett motanfall = Ob3T6
Anfall Ob3T6 i grund +Ob1T6 föra att blockering(ar) genomförts +Ob1T6 för att det är handling nr 2 = Ob5T6.

Dessa regler står i EON II långt bak vid förklaringarna, det skrivs två ggr, så jag antar att det är rätt.

Om man är riddare kan man hantera två vapen (eller vapen + sköld) utan svårighetsökning dvs:
Ob2T6, Ob3T6. Liiiiiite lättare kanske. Alla som inte är riddare (eller har Kafer Granash eller Sunai Cornorin (Niamh)) dör.

Jag tycker att "två vapen" är lite för övermäktigt.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

daZZeTh

Veteran
"Jag tycker att "två vapen" är lite för övermäktigt."

Strunta i den då? :gremwink: Själv tycker jag den är ganska bra.

Helmgast
En soldat med RÖR 12, färdigheten svärd (fv 20) och sköld (fv 18) vilket kostar 54+38=92 enheter dvs hälften av sin framgångsrika karriär. Denne är sämre än en krigare som har Avatarex krigsskola (fv 15 +teknikerna mom.spec. stridssvärd, mom.spec. rundsköld, två vapen) vilket kostar 20 enheter alltså endast en niondel av sin framgångsrika karriär.

Fattar du den väsentliga skillnaden att de på Avatarex krigsskola kan träna jättemycket på andra färdigheter som undvika, etikett och alstra nekrotropi :).

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

daZZeTh

Veteran
Hmmm, jo... Men, jag har svårt att tänka mig att man sätter ut 20 i fv på någon färdighet när man skapar sin karaktär. Och, om man nu är soldat till yrket så finns det ju flera stridskonster som man kan välja oxå (vanliga/ovanliga) som man borde överväg att välja istället för att sätta 20 i svärd. Som soldat bör man ju vara bra i färdigheterna march kanske rida... ev. stridsmaskiner... och sånt oxå.

I mitt tycke, en soldat... Ska behärska någon "grundläggande" stridkonst inte bara ha ett högt värde i ett vapen. Förutsatt att vi nu talar om en soldat, och inte bara någon hobby milisman. Men, samtidigt... Ska man inte kunna få en "super" stridskonst som vanlig soldat, i alla fall tycker jag det verkar konstigt. Vilken kung slänger ut 1000-tals guld på att träna vanlig kanonmat?

En teknik som två vapen kanske inte ska tillåtas vara allt för vanligt av SL. Den enda gång jag kan minnas jag skapat en stridkonst med den tekniken var till en gladiator. Två vapen är väll inget man lär sig i vilket soldatläger som helst, eller?

Hmmm... blev det här rätt? hehe...

daZZeTh - Satt precis och tittade på tv

daZZeTh

Veteran
två vapen

Tar mig friheten att ändra namnet på ämnet oxå. :p

... föresten. Tog ett tag för hjärnverksamheten att börja komma igång efter all tv. Men,.. riddare som började sin träning vid en ålder vid ungefär 7 år om jag inte minns fel (träningen övergick dock inte i ren fysisk/krigisk träning förens i tonåren) och sedan om han hade tur kunde bli dubbad till riddare vid 20-21 års ålder har en massa år av träning bakom sig. Att jämnföra en riddares stridstekniker med en milisbonde tex. som kanske går till sina träningsläger 1-2 ggr om året är lite dumt. Så... det ska jag inte göra... geesh! Vart var jag?

Men, hur som helst... När jag är SL så tycker jag att jag är ganska petig med hur spelarna skapar sina stridkonster (om de nu har ett "behörigt yrke") och vilka yrken de väljer. Om jag vet att det är någon som vill spela riddare tex kan jag bli lite pömmsig om jag vet att denne spelare inte kommer att klara av det. Jag menar... man ska vara lite petig med vem som kan vad... och hur bra tycker jag, så att inte stridskonster/tekniker blir vardagsmat, något som varje bonde kan.

Om man väljer att spela något som tex riddare, kan man spela denne "bra", och inte bara är ute efter att slakta allt och alla, ser jag inga problem med att de kanske får lite enheter mer att sätta ut då man ska ha i åtanke hur mycket träning som ligger bakom en riddare. Och... sålunda ser jag inte problem med att denne ska behärska stridskonsten två vapen.

daZZeTh - Ska nog ta och läsa igenom allt en gång till.

Big Marco

Läskig
Re: Eon II

I Eon II lär sig soldater och lejda krigare stridskonster från sitt yrke.

-Marco Behrmann

Vindhand

Myrmidon
Fattar du den väsentliga skillnaden att de på Avatarex krigsskola kan träna jättemycket på andra färdigheter som undvika, etikett och alstra nekrotropi :).

Det är ju inte utan sina risker dock... Det finns spelledare som raskt skulle fälla koboldsökande meteoriter på dylika karaktärer /images/icons/wink.gif

Happypuppie

Veteran
tre vapen

jag håller med avatarex att "två-vapen" är lite overdimentionerat, men samtidigt som daZZeTh sa så börjar man träna när man är 7, kanske inte i att använda tvåvapen men en bit på vägen i allafall....

En dum komentar som jag hörde av en spelare:
Min gubbe har tränats att stirda senn han var 5, han borde åtminstånde kunna använda 3 vapen samtidigt..:)
Nej, det funkar inte så...

Lucky up

Krille

Super Moderator
FEM vapen!!!

"Min gubbe har tränats att stirda senn han var 5, han borde åtminstånde kunna använda 3 vapen samtidigt.."

Inga problem! Min gycklarflicka i DoD (ljusalven Missne) kunde använda hela fem dolkar samtidigt! Och då har hon ändå bara tränat sen hon var sexton!

Iofs så hade hon varit sexton i 63 år och var läbbans trött på att vara sexton, och den enda hanteringen hon kunde var att jonglera... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Eon II

Jo Soldat drill som är typ snäppet bätre än bondevifta med svärdet..

Livet är en gåta utan enkla svar.