Nekromanti Riddaren - mer för mindre

Dilandau

Myrmidon
Bara en liten fråga:
Om Riddaren får fler yrkesfärdigheter än Krigaren, varför kräver han då färre ÄP för att stiga i YN? Borde det inte snarare vara så att eftersom han har fler fördelar så stiger han långsammare?

jonix

Warrior
tänk om :)

Bara en liten fråga:
Om Riddaren får fler yrkesfärdigheter än Krigaren, varför kräver han då färre ÄP för att stiga i YN? Borde det inte snarare vara så att eftersom han har fler fördelar så stiger han långsammare?

Ju mer kunskap man har i ju fler ämnen, ju lättare är det att få ut erfarenheter ur äventyret.
Krigaren har inte mycket mer för sig än att just kriga, det ger ett ganska enformigt liv och därför ökar inte krigaren lika fort som de andre yrkena.
Ur FP syn så ligger krigaren hopplöst efter andra yrken.

Så tolkar jag det.

Hasse

Hero
Det tråkiga svaret.

"Om Riddaren får fler yrkesfärdigheter än Krigaren, varför kräver han då färre ÄP för att stiga i YN?"

Det tråkiga speltekniska svaret på denna fråga är så som jag tolkar det att det beror på att Riddaren "endast" får 4T6 i KP-höjning/YN. Så för att inte vara en sämre variant av krigaren så har riddaren får lite extra färdigheter samt stiger snabbare i YN.

vinterdraken

Veteran
Adling

Tänk på att en riddare måste adlas eller tas upp i en riddar ordern. Inte det lättaste precis. Ut å döda drakar allså, inge kul för mig direkt /images/icons/dragon.gif Drakar borde bli stämplade utrotnings hotade! Död åt hjältar! /images/icons/wink.gif

jonix

Warrior
tänk om :) (2)

Det tråkiga speltekniska svaret på denna fråga är så som jag tolkar det att det beror på att Riddaren "endast" får 4T6 i KP-höjning/YN. Så för att inte vara en sämre variant av krigaren så har riddaren får lite extra färdigheter samt stiger snabbare i YN.

Nope, jag illustrera det med ett enkelt exempel

Kalle Krigare och Rikard Riddare har äventyrat tillsammans hela sitt liv och har nu vid ålderns höst pensionerat sig. Båda har av någon lustig anledning alltid tilldelats samma mängd ÄP och ligger bägge på 4400.

Detta gör att Rikard Riddare tilldelats titeln Legend och Kalle Krigare tilldelats titeln Mästare.

vad har då dessa äventyrare för KP?

Kalle Krigare: 5T6(lärling)+5T6(utövare)+5T6(Mästare)=15T6 i Kp ökning.

Rikard Riddare: 5T6(lärling)+4T6(utövare)+4T6(Mästare)+4T6(legend)=17T6 i Kp ökning.

Till detta skall tilläggas att Rikard Riddare har 2T8 SK poäng mer och en hel ökning FPpoäng mer...
Krigaren är i det långa loppet en riktig looser. /images/icons/smile.gif

Jag har sagt det förr och säger det igen.

Jämför inte yrkena vid samma yrkesnivå, utan vid samma äventyrspoäng

Eller jag missuppfattade posten?

Foggmock

Myrmidon
Re: tänk om :)

<fjortis> men hallå? </fjortis>
man får juh Fp beroende på sina grundegenskaper, inte efter vilket yrke man valt. men det ger juh iofs att krigaren inte får sin Fp lika snabbt, och inte heller då SK och KP. om man räknar efter ÄP, och inte efter yrkesnivå (som är det bästa och mest rättvisa sättet att jämföra på)
desstuom FÅR intve riddaren mer färdigheter, han har möjlighet att köpa vissa billigare. (för att tex simuler att han förmodligen pluggat heraldik etc)

är det förresten bara jag som stört mig på KPökningen?gubbarna är juh svårdödade redan som nybörjare(amatör)... jag har funderat ifall man använder Totala KP fast man har kroppsdelar (dvs man får fys+psy+sto/2 som grundKP med vanliga regerl( /4 huvud armar osv)istället. har inte kollat närmre på spelbalanssiffror, men jag har en krigare på utövare med 80 KP. han är ganska svårslagen, och med rustning kan man fan banka sig gråhårig på honom.)
har tänkt på att skippa KP ökningen eller ge antalet trärnignar som ökning till totala KP, dvs krigaren får 5 KP varje Yn och jägaren 3 osv.

Hasse

Hero
Re: tänk om :) (2)

"Nope, jag illustrera det med ett enkelt exempel"

Det är lite det som var min poäng. Om Riddaren och Krigaren hade föjts åt i YN så hade det istället varit Riddaren som varit den sämre av dem. Färre KP och med lika många SK- och FPökningar. Nu är det tvärtom istället, vilket är som sig bör då Riddare är bättre än krigare./images/icons/doh.gif

"Rikard Riddare: 5T6(lärling)+4T6(utövare)+4T6(Mästare)+4T6(legend)=17T6 i Kp ökning."

Hät vill jag påstår att ett litet fel har smugit sig in. Det är från amatör till Lärling som Krigare blir Riddare. Dvs på YN Lärling är man Riddare och skall därmed ha 4T6 i KP-höjning. Så slut summan för din riddare Rikard blir 16T6KP./images/icons/grin.gif

I mitt ursprunliga inlägg tänkte jag som avslutning skriva att ett roligt svar på din fråga kommer du säkert att få från någon annan som t.ex. Jonix. Så blev det oxå./images/icons/smile.gif

jonix

Warrior
tänker om... :)

Hät vill jag påstår att ett litet fel har smugit sig in. Det är från amatör till Lärling som Krigare blir Riddare. Dvs på YN Lärling är man Riddare och skall därmed ha 4T6 i KP-höjning. Så slut summan för din riddare Rikard blir 16T6KP.

Nu är det allvar, eftersom jag jonix den självutnämnde DoD6 regel-/images/icons/king.gif fått kalla fötter./images/icons/shocked.gif
Det står så här;
När en krigare kommer upp till yrkesnivå: lärling och samtidigt tillhör...

Det tolkar jag som att när man väl fått sina poäng från amatör till lärling, därefter bestämmer vilken väg man skall gå...

I mitt ursprunliga inlägg tänkte jag som avslutning skriva att ett roligt svar på din fråga kommer du säkert att få från någon annan som t.ex. Jonix. Så blev det oxå.
/images/icons/wink.gif

Usch, detta slag under bältet tillsammans med det oväntade slutet på Conanfilmen /images/icons/smile.gif är helt enkelt för mycket... Jag går bums till sängs, direkt till sängs, utan att passera Gå!..
/images/icons/frown.gif

Hasse

Hero
Re: tänker om... :)

"Det står så här;
När en krigare kommer upp till yrkesnivå: lärling och samtidigt tillhör...

Det tolkar jag som att när man väl fått sina poäng från amatör till lärling, därefter bestämmer vilken väg man skall gå..."

Ok jag förstår din poäng men jag hävdar ändå att jag har rätt. Jag jämför med Präst och Helig krigare där valet oxå göra då man går upp till YN Lärling. En helig krigare får redan på YN lärling andra SK och därmed även KP-höjningar än Prästen han får inte heller lära sig nya kraftböner på YN Lärling. Detsamma gäller även för Krigaren som väljer att bli Riddare då han når YN Lärling. Dvs han får endast 4T6 i KP-höjning.

"Usch, detta slag under bältet tillsammans med det oväntade slutet på Conanfilmen är helt enkelt för mycket... Jag går bums till sängs, direkt till sängs, utan att passera Gå!.."

hehe. sov gott./images/icons/smile.gif

Renfield

Swordsman
KP-modifieringar + lite till [OT]

Jag kör utan KP ökningar helt och hållet, och har ändrat KP för huvudet till /5 istället. Jag har dessutom ändrat skadorna på en del vapen, som jag inte tyckte stämde. Sammantaget blir det ganska lagom, tycker jag... Räckvidden och i viss mån skadan har jag också ökat på projektilvapen. När det gäller kastvapehar jag ändrat räckvidden på kastyxan till STYx1 och kastspjut till STYx2. Vet inte om det stämmer överens med verkligheten, men fuck it. Alla i min grupp gillar det, så vad spelar verkligheten för roll?

Lite av vad jag ändrat på... :gremsmile:

Hawkmoon

Veteran
Riddare måste ju bli lärda!

Som rubriken antyder... Jag anser att Riddare måste kunna mer eller mindre alla färdigheter som han får extra för att kunna uppträda som en riddare. Dessutom ska väl riddare mer eller mindre följa någon sorts hederskodex. Jag tycker det är fel att haka upp sig på poäng och sådant, men om det nu är så att en riddare råkar få högre KP tidigare osv, så kan man ju tänka det som att de ändock får en mycket gedigen utbildning.

Mitt svar blir alltså att en krigare enbart behöver vara bra på att slåss för att räknas som en krigare. En riddare däremot räknas nog inte som en riddare förrän han har lite lärdomsfärdigheter så han kan visa att han är adlig och bildad. Alltså behöver han poängen oftare för att kunna bli någorlunda bra på sina lärdomsfärdigheter, som i sin tur då leder till att han kommer att räknas som en riddare. Hmm... kanske blivit omständigt skrivet men ni som är klipska kanske kan förstå vad jag menar...

"Fredda the Mean" som tycker att riddare ska vara bildade...