Mundo;n52673 said:
Det här löser hela problemet.
"Om du anfaller med ett vapen som satts fast i en plåthandske medan du är beriden bytts din grundskapa ut mot hästens grundskada."
Bim bada boom!
Mm... jag vet inte... på en sida kan jag se att det skulle kunna funka. För att man gör det hela simplare, inte för många regler mm.
Men på min logiska halva av hjärnan så tänker jag ju direkt på sådant som att snubben kommer ju antagligen bryta handleden, armen, eller något, om hans vapen är fastlåst med plåthansken i hans hand. Ger honom ingen möjlighet att reaktionärt släppa vapnet för att där blir för mycket kraft på det hela i hans hand, mm.
Och om man snackar om en lans fast satt i handen på det sättet, så har han ju nästan ingen chanse att på något sätt igentligen sänka återslagskraften om den går rakt in i hans hand, armbåge och/eller axel... genom att vrida på handled, armbåge och/eller axel, så att kraften inte slår tillbaka så hårt, som han skulle kunna ha gjort med ett svärd/yxa/klubba/mm som var fastlåst.
Då ser jag något som en grundregel som säger att en RP till häst i fart kommer göra "RP'ns grundskada + vapnets skada + 1T6 skada för anfall från häst i fart" som en rätt ok lösning på det hela.
Man skulle väl kunna lägga till hästens grundskada istället för den där T6an för hastigheten som jag föreslår... men då skulle jag nog vilja att anfallaren själv åsamkades åtminstone halva skadan som orsakades på motståndaren (igentligen skulle det vara samma mängd). För att lägga till hästens grundskada i en sådan situation skulle betyda att ryttaren var tvungen att försätta sig i en sådan position att när han väl träffade motståndaren så skulle hans kropp, ben och vapenarm vara låsta i en position för att kunna utnytja hästens styrka och hastighet på ett optimalt sätt. Vilket skulle då så klart slänga samma kraft som träffade motståndaren rakt tillbaka in i anfallarens egna hand och arm. Vilket skulle vara förödande för anfallarens hand/arm. En av de där Newtons lagar ju.
Om man tar mitt förslag med lanshaken på en plåtrustning, med en lans gjord för att kunnas hakas in i en lanshake, så fördelas ju då hela den fulla kraften som slår tillbaka på ryttaren, ut igenom hela ryttarens egna kropp och ner i stigbyglarna ju... så effektivt sänker hur mycket kraft varje del av ryttarens kropp tar. Armen som håller i lansen tar ju då en oerhört mycket liten kraft jämfört med en ryttare med lans men utan lanshake i rustningen.
Men som sagt, det är enda gången jag skulle tillåta att en hästs fulla grundskada/kraft skulle kunna gå att utnytjas i ett anfall, åtminstone utan att skada sig själv också... om personen har plåtrustning med en lanshake, och en lans gjord för att kunna haka fast på lanshaken, OCH att personen lyckas haka in lansen i lanshaken så klart.
Om en RP till häst är ok med att ta halva upp till samma mängd skada själv som karaktären åsamkar på motståndaren, för att kunna få använda hästens grundskada... sure.... go right ahead. Men den armen kommer med största sanorlikhet vara, om inte temporärt, permanent obrukbar.