En missla kan givetvis rida en häst. När det gäller hästridning så har det faktiskt inte så mycket med storleken att göra som man kan tro, enda haken för en missla rent tekniskt är att ta sig upp i sadeln, i övrigt går det alldeles utmärkt. Bättre för misslan kan det dock gå att rida en ponny (klippare), dessa är lite lättare för denne att ta sig upp på då storleken är/kan vara mindre än hästarnas. Men till och med en missla kan rida en jättelik stridshäst!
Däremot vet jag inte om en missla hellre skulle föredra att rida ett annat djur, misslorna är ju Krilles skötebarn och därför lämnar jag med varm hand över den frågan till honom. Jag är inte ens säker på om misslor rider alls, inte för att de fysiskt inte kan, de har smidighet nog för att klara av det utan för att de möjligen inte gillar att rida av en eller annan anledning.
Förslagsvis kan jag dock tänka mig ett par djur som kan passa en missla. Mula, åsna och häst är dock de jag i första hand skulle satsa på. Dessutom kan jag mycket väl tänka mig en missla som kör vagn eller leder klövjedjur (packdjur).
Vad det gäller värden på djuren så måste du nog tyvärr vända dig till någon som har Monster och Varelser, det är inte tillåtet att lägga ut dessa värden på nätet. Tyvärr kan man tycka, då det är svårt att få tag i boken ifråga...
Som det nu är så håller dock en ny bok på att skrivas... men tyvärr så tar det en viss tid innan den släpps (ett år eller två sådär) så... mitt tips är att du anlitar någon vän eller kamrat som har boken...
vänligen