"Och vad är då detta för ett spel?"
Burning Wheel ligger på två böcker a 400 sidor och lite till för det facibla priset av 15 dollars allt som allt. Coolt va? Det har samma karaktärsskapningssystem som WFRPs yrken, alltså man tar sig några år som smedlärling, sen går man vidare till råttfångare några år och sen blir man värdshusvärd i några år till. Få färdigheter och allt sådant av det. Ut och äventyra. Varje ras har en uppsjö egna yrkesval de kan ta och så. Men det kluriga med BW är att man i strid gör upp sina handlingar tre handlingar i förväg. Alltså, man "scriptar" som de säger att man ska parera, finta och sen hugga. Lede fi scripar själv och sen jämför man. Varje handling är typ... en sekund tror jag och det blir en desperat strid där man försöker klura ut var lede fi ska göra och hur man själv ska bete sig. Sen att det finns en fin regel som gör att dolken är ohyggligt elak om man först nyttjat sig av handlingen "komma nära" är mumsmums. Spelet i sig är ur tryck (litet independentlir som trycktes i tusen ex) men ska komma i en ny utgåva i vår där sociala situationer behandlas likadant. Verkar intressant.
Vänligen kom ihåg att jag missade att köpa spelet och därför baserar allt jag säger på vad jag hört...
"Vad är det som gör världen till "The Riddle of Steel" så usel? Det lilla som jag har sett verkar i alla fall vara Standardfantasy och det brukar ju gå hem hos många. "
Standardfantasy kommer jaga upp dig och äta upp din förstfödde för att du jämnför honom med TROS spelvärld. TROS är... alltså, de tog standardfantasy. Sen lakade de ur den tills det röda vart rosa och det blåa vart... öh... ljusblått. Sen tog de och jämnförde den med vår värld och hammrade in en hord med sterotyper, pastischer och sunk för att göra spelvärlden bra. Det gick inte. Så då tog de och sket i det blå skåpet och lade renässansländer bredvid barbarstammar a la Conan (typligen slår folk bara varandra i huvudet i den världen och har aldrig något handelsutbyte), skar ner varje lands beskrivning till en kolumn och bestämde sig för att skriva det hela helt oengagerande.
Standardfantasy framstår som rena rama Tekumel eller Nobilis framför TROS värld. Sorgligt nog. Fast man kan ta hela regelrna och lira i vpr värld istället. Det är bättre. 14-1500talets Italien till exempel.
Storuggla, knäckebrödsmacka utan pålägg